Usytuowanie OLAF w systemie wielopoziomowego zarządzania Unii Europejskiej
Main Article Content
Abstrakt
Autor opracowania stawia sobie za cel zbadanie usytuowania OLAF-u w systemie wielopoziomowego zarządzania UE (Multi-level Governance - MLG) wraz z określonymi interinstytucjonalnymi zależnościami i konsekwencjami takiego usytuowania, przy założeniu, że OLAF nie jest klasyczną instytucją ponadnarodową. Skoro OLAF jako agent i supervisor posiada kompetencje kontrolne nad instytucjami ponadnarodowymi, w tym nad swoim mocodawcą, jakim jest ponadnarodowa Komisja Europejska, to mało prawdopodobne jest, aby był także instytucją ponadnarodową.W badaniach wykorzystano dwa narzędzia teoretyczno-metodologiczne: Principal/Agent Theory oraz Principal/Supervisor/Agent Theory.
Downloads
Article Details
Teksty opublikowane na łamach czasopisma "Rocznik Integracji Europejskiej" i udostępniane w formacie PDF objęte są licencją CC BY 4.0 (Creative Commons - Uznanie autorstwa). Kopiowanie i rozpowszechnianie dozwolone jest pod warunkiem uznania autorstwa.
Referencje
- Commission decision 1999/352/EC, ECSC, Euratom of 28 April 1999 establishing the European Anti-fraud Office (OLAF) notified under document number SEC (1999) 802, OJ L 136, 31.05.1999.
- Council Regulation 4064/89 (Merger Regulation), OJ L 395, 30/12/1989 P. 0001-0012.
- OLAF Manual. Operational Procedures, 2 December 2009.
- The OLAF Report 2016, Seventeenth report of the European Anti-Fraud Office, 1 January do 31 December 2016, Luxembourg 2017.
- Orzeczenie ETS w sprawie C-11/00 Komisja przeciwko Europejskiemu Bankowi Centralnemu (2003), ECR I-7147.
- Rozporządzenie nr 1073/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 maja 1999 r.
- Rozporządzenie nr 1074/99 Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia 31 maja 1999 r.
- Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej nr 883/2013 z dnia 11 września 2013 r.
- Berner A. (2004), Die Untersuchungsbefugnisse des Europäischen Amtes für Betrugsbekampfung (OLAF) gegenüber dem Europäischen Parlament, Frankfurt am Main, Berlin, Bern, Bruxelles, New York, Oxford, Wien.
- Braun D. (2004), Delegation In territorially-divided Polities: Lessons for the European Union?, „CERC Working Papers Series”, University of Melbourne, no. 4.
- Kassim H., Menon A. (2002), The Principal-Agent Approach and The Study Of The European Union: A Provisional Assessment, The European Research Institute, The University of Birmingham, „Working Paper Series”, 14 July 2002, Birmingham, www.eri.bham.ac.uk.
- Lane J.-E., Relevance of the Principal-Agent Framework To Public Policy and Implementation, www.spp.nus.edu.
- Majone G. (1997), From the Positive to the Regulatory State: Causes and Consequences of Changes in the Mode of Governance, „Journal of Public Policy”, no. 17 (2).
- March J. G., Simon H. A. (1987), Theories of Bureaucracy, w: Classics of Organization Theory, red. J. M. Schafritz, J. S. Ott, New York.
- McNamara K. R. (2002), Rational Fictions: Central Bank Independence and the Social Logic of Integration, „West European Politics”, no. 25.
- Pollack M. A. (1997), Delegation, Agency and Agenda-Setting in the European Community, „International Organization”, vol. 51 (1).
- Pollack M. A. (2005), The Engines of European Integration. Delegation, Agency, and Agenda Setting in the EU, New York.
- Pollack M. A. (2003), The New Institutionalism and European Integration, w: European Integration Theory, red. A. Wiener, T. Diez, Oxford.
- Ruszkowski J. (2010), Ponadnarodowość w systemie politycznym Unii Europejskiej, Warszawa.
- Ruszkowski J. (2008), Zastosowanie teorii PAT do badań wielopoziomowego zarządzania w Unii Europejskiej, „Studia Europejskie”, nr 4 (48).
- Ruszkowski J. (2009), Poziom ponad-ponadnarodowy w systemie politycznym Unii Europejskiej, w: Unia Europejska jak współczesny aktor stosunków międzynarodowych, red. J. Knopek, Toruń.
- Szczerski K. (2008), Dynamika systemu europejskiego. Rozważania o nowym kształcie polityki w Unii Europejskiej, Kraków.
- Tallberg J. (2003), European Governance and Supranational Institutions: Making States Comply, London-New York.
- Lewandowski J. (2007), Konsolidacja nie zastąpi oszczędności, „Gazeta Wyborcza”, 20.04.2007.