Edukacja obywatelska w Anglii. Od polityki Partii Pracy do Brexitu – wybrane konteksty polityczne, społeczne i edukacyjne
Main Article Content
Abstrakt
Edukacja obywatelska w Anglii została wprowadzona do szkół, jako odrębny i obowiązkowy przedmiot w 2002 roku. Jej implementacji – poza celami merytorycznymi wyrażonymi w tzw. Raporcie Cricka (1998) – przyświecały również cele polityczne wyrażone w programie Partii Pracy. Szkolna edukacja obywatelska stała się przedmiotem zainteresowań rożnych aktorów społecznych: naukowców, komentatorów, polityków, nauczycieli. Od momentu jej wprowadzenia następowały zmiany w programach nauczania, będących konsekwencją zarówno transformacji politycznych, jak i zmian na szczeblach władzy. Celem niniejszego artykułu jest próba analizy i rekonstrukcji politycznych i społecznych uwarunkowań edukacji obywatelskiej w systemie szkolnictwa obowiązkowego w Anglii. Rozważania zawarte w niniejszym artykule zostały podzielone na cztery kluczowe okresy, obejmujące lata (1998–2020), w których rządy Laburzystów, a następnie konserwatystów dokonywały reform w programach kształcenia mających znaczenie dla szkolnej edukacji obywatelskiej.
Downloads
Article Details

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Teksty opublikowane na łamach czasopisma "Rocznik Integracji Europejskiej" i udostępniane w formacie PDF objęte są licencją CC BY 4.0 (Creative Commons - Uznanie autorstwa). Kopiowanie i rozpowszechnianie dozwolone jest pod warunkiem uznania autorstwa.
Referencje
- Alexander C., Weeks-Bernard D. (2017), History Lessons: Inequality, Diversity and the National Curriculum, „Race, Ethnicity and Education”, 20 (4).
- Ashcroft R., Bevir M. (2016), Pluralism, National Identity and Citizenship: Britain after Brexit, „The Political Quarterly”, 87 (3).
- Banks J. A. i in. (2005), Democracy and diversity: Principles and Concepts for Educating Citizens in a Global Age, University of Washington, Seattle.
- Beck J. (2012), A Brief History of Citizenship Education in England and Wales, w: Debates in Citizenship Education, red. J. Arthur, H. Cremin, Routledge, London–New York.
- Berger P. L., Luckman T. (1983), Społeczne tworzenie rzeczywistości, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
- Blunkett urges citizenship debate, http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/1703322.stm, 19.02.2014.
- Brett P. (2007), Identity and Diversity: Citizenship Education and Looking Forwards from the Ajegbo Report, http://www.citized.info/pdf/commarticles/Peter%20Brett%20%20Identity%20and%20Diversity.pdf, 21.03.2017.
- Davies I., Chong E. K. M. (2016), Current challenges for citizenship education in England, “Asian Education and Development Studies”, 5 (1).
- Department for Education and Skills (DfES) (2007), Curriculum Review: Diversity and citizenship (Ajegbo Report).
- Department for Education (DfE), (2014), National Curriculum, http://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/381754/SECONDARY_national_curriculum.pdf, 26.11.2017.
- Department for Education (2014a), Measures to help schools instil character in pupils announced, www.gov.uk, 13.04.2021.
- Driver S., Martell L. (2000), Left, Right and the third way, „Policy & Politics”, 28 (2).
- Dudenhoefer A. L. (2018), Resisting Radicalization: a Critical Analysis of the UK Prevent Duty, „Journal for the Deradicalization”, 14.
- Education for Citizenship and Teaching Democracy in Schools (1998), Final Report of the Advisory Group of Citizenship, 22 September.
- Faulks K. (2006), Education for Citizenship in England’s Secondary Schools: A Critique of Current Principle and Practice, „Journal of Education Policy”, 21 (1).
- Figueroa P. (2007), Diversity and Citizenship Education in England, w: Diversity and Citizenship Education: Global Perspectives, red. J. Banks, Jossey-Bass, San Francisco.
- Franklin T. (2017), Citizenship lessons more vital now than ever, „The Guardian”, 8.06.2017, https://www.theguardian.com/society/2017/jun/08/citizenship-lessons-in-schools-more-vital-now-than-ever, 29.12.2017.
- Furedi F. (2015), Spot the Little Terrorist in Your Midst: Why it’s wrong to turn teachers into spies on extremist kids, https://www.spikedonline.com/newsite/article/spot-the-little-terrorist-in-yourclassroom/17137#.Vu6TPeKLRD-, 29.03.2017.
- Gereluk D. (2012), Education, Extremism and Terrorism. What Should be Taught in Citizenship Education and Why, Continuum, London.
- Gilroy P. (2004), After Empire: Multiculture or Postcolonial Melancholia, Routledge, London.
- Ford R., Goodwin M. (2017), A Nation Divided, „Journal of Democracy”, 28 (1).
- Green A. (2013), Education and State Formation: Europe, East Asia and the USA (2nd edition), Palgrave Macmillan, Basingstoke.
- Grillo P. R. (2015), Reflections on British Multiculturalism, 1967–2014, w: Living with Difference Essays on Transnationalism and Multiculturalism, red. P. R. Grillo i in., B and RG Books of Lewes, Kindle Edition.
- Guardia A. B. (2016), How Brexit vote broke down, “Politico”, https://www.politico.eu/article/graphics-how-the-uk-voted-eu-referendum-brexit-demographics-age-education-party-london-final-results/, 20.04.2018.
- Guibernau M. (2007), The Identity of Nation, Polity, London.
- Heater D. (1999), What is citizenship?, Polity Press, Cambridge.
- Hejwosz-Gromkowska D. (2019), Edukacja obywatelska we współczesnej Anglii. Studium socjopedagogiczne, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
- HM Government, Building a Stronger Society (2010), https://www.gov.uk/government/consultations/supporting-a-stronger-civil-society, 3.03.2018.
- Hopkins N. (2019), Democratic Socialism and Education: New Perspectives on Policy and Practice, Springer Interantional Publishing.
- Keating A., Kerr D. (2013), Putting Participation into Practice: Re-evaluating the Implementation of the Citizenship Curriculum in England, w: Education for Civic and Political Participation: A Critical Approach, red. R. Hedtke, T. Zimenkova, Routledge, London.
- Kerr D. i in. (2007), Vision vs Pragmatism: Citizenship in the Secondary School Curriculum in England, NFER, London.
- Kerr D., Smith A., Twine C. (2008), Citizenship Education in the United Kingdom, w: Education for Citizenship and Democracy, red. J. Arthur, I. Davies, C. Hahn, Sage, London.
- Kerr D. (2013), National Curriculum Implications for Citizenship London, Citizenship Foundation, http://www.citizenshipfoundation.org.uk/lib_res_pdf/1614.pdf, 9.12.2017.
- Layton-Henry Z. (2003), Citizenship and Nationality in Britain, w: Challenging Racism in Britain and Germany, red. Z. Layton-Henry, C. Wilpert, Palgrave Macmilian, London.
- Lister M. (2015), Citizens, Doing It for Themselves? The Big Society and Government through Community, „Parliamentary Affairs”, 68.
- Malik A. (2012), Citizenship Education, Race and Community Cohesion, w: Debates in Citizenship Education, red. J. Arthur, H. Cremin, Routledge, London–New York.
- McGhee D. (2008), The end of Multiculturalism. Terrorism, Integration and Human Rights, Open University Press, Berkshire.
- Melosik Z. (1998), Wychowanie obywatelskie: nowoczesność, ponowoczesność. (Próba konfrontacji), w: Wychowanie obywatelskie. Studium teoretyczne, porównawcze i empiryczne, red. Z. Melosik, K. Przyszczypkowski, Poznań–Toruń.
- Nussbaum M. C. (2012), The New Religious Intolerance: Overcoming the Politics of Fear in an Anxious Age, Belknap Press, Cambridge, Mass–London.
- Osler A. (2008), Citizenship education and the Ajegbo Report: Re-imagining a Cosmopolitan Nation, „London Review of Education”, 6 (1).
- Osler A. (2009), Patriotism, Multiculturalism and Belonging: Political Discourse and the Teaching of History, „Educational Review”, 61 (1).
- Osler A. (2016), Citizenship, Education, Social Justice and Brexit, RI Summer.
- Osler A. (2016a), Human Rights and Schooling: An Ethical Framework for Teaching Social Justice, Teaching College Press, New York.
- Osler A., Starkey H. (2001), Citizenship Education and National Identities in France and England: Inclusive or Exclusive?, „Oxford Review of Education”, 27 (2).
- Osler A., Starkey H. (2003), Learning for Cosmopolitan Citizenship: Theoretical Debates and Young People’s Experiences, „Educational Review”, 55 (3).
- Osler A., Starkey H. (2005), Changing Citizenship: Democracy and Inclusion in Education, Open University Press, Maidenhead.
- Osler A., Starkey H. (2006), Education for Democratic Citizenship: A Review of Research, Policy and Practice During 1995–2005, „Research Papers in Education”, 21 (4).
- O’Toole F. (2016), Brexit is being driven by English nationalism. And it will end in self-rule, „The Guardian”, 19.06.2016, https://www.theguardian.com/commentisfree/2016/jun/18/england-eu-referendum-brexit, 29.03.2018.
- Owen D. (2013), Future Identities: Changing Identities in the UK – the next 10 years, Government Office for Science, London.
- Sales R. (2010), What is ‘Britishness’, and is it Important?, w: Citizenship Acquisition and National Belonging, red. G. Calder, D. Cole, J. Seglow, Palgrave Macmillan, London.
- Smith K. (2016), Curriculum, Culture and Citizenship Education in Wales. Investigations into the Curriculum Cymreig, Palgrave Macmillan, London.
- Starkey H. (2008), Antiracism, w: Education for Citizenship and Democracy, red. J. Arthur, I. Davies, C. Hahn, Sage, London.
- The British Academy (2017), English identity and the Governance of England, London, https://www.britac.ac.uk/governing-england-devolution-and-identity, 8.06.2018.
- The Electoral Commission, The 2016 UE Referendum, http://www.electoralcommission.org.uk/__data/assets/pdf_file/0008/215279/2016-EU-referendum-report.pdf, 9.02.2018.
- Watson M. (2020), Michael Gove’s war on professional historical expertise: conservative curriculum reform, extreme whig history and the place of imperial heroes in modern multicultural Britain, “British Politics”, 15.
- Ward P. (2009), The end of Britishness? A Historical Perspective, „British Politics Review”, 4 (3).
- Wright O., Taylor J. (2011), Cameron: My war on multiculturalism, „The Independent”, 5.02.2011, http://www.independent.co.uk/news/uk/politics/cameron-my-war-on-multiculturalism-2205074.html, 7.09.2017.