Abstract
Main focus of the article is promotion and support of the state’s maritime policy by politicians after 1989 as an important factor in the development of the Polish maritime economy. The lack of a coherent state maritime policy and related neglect of infrastructure, finances and personnel resulted in a decrease of both competitiveness and the pace of development of the Polish maritime economy, especially in the period immediately following the political transformation in Poland. The aim of the article is to draw attention to the creation of favourable conditions for functioning of entities of the maritime economy, which is an element of the national economy. Creation of legislation supporting the activities of the maritime economy and promoting maritime traditions present in Poland since the interwar period are equally important. The involvement of political parties in issues related to Poland’s membership in the European Union can also constitute support for the European maritime policy. The Baltic Sea is important to the state for many reasons – especially economic, strategic, but also social and political ones. The activities of political parties should focus on strongly emphasizing the need to recognize and invest in the maritime economy treated as a broad, multidimensional area, not forgetting about environmental issues.
References
Beyme von K. (1985), Political Parties in Western Democracies, New York.
Christowa C. (2007), Europejska polityka morska jako czynnik rozwoju polskiej gospodarki morskiej, in: Wspólna europejska a polska polityka morska, eds. J. Kujawa, H. Klimek, T. Gutowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
Christowa C. (2022), Polska gospodarka morska w świetle polityki morskiej Unii Europejskiej, Wyższa Szkoła Menedżerska w Warszawie, Wydawnictwo im Profesora Leszka J. Krzyżanowskiego, Warszawa.
Instytut Studiów Politycznych PAN (2025), Archiwum Partii Politycznych, https://app.isppan.waw.pl/katalog/, 18.10.2025.
Koalicja Obywatelska PO .N i PL Zieloni (2019), Twoja Polska. Program Koalicji Obywatelskiej, Warszawa.
Komisja Wspólnot Europejskich (2007), Zintegrowana Polityka Morska Unii Europejskiej, Bruksela.
Konfederacja Wolność i Niepodległość (2022), Po stronie Polski. Program merytorycznej alternatywy dla Polski.
Kusier K. (2025), Morze w kampanii. Wyzwania i priorytety przyszłego Prezydenta RP. Karol Nawrocki dla Gazety Morskiej, „Gazeta Morska”, 08.04.2025, https://gazetamorska.pl/wiadomosci/morze-w-kampanii-wyzwania-i-priorytety-przyszlego-prezydenta-rp-karol-nawrocki-dla-gazety-morskiej,1127, 21.04.2025.
Leszczyński A., Szczerski K. (2017), „Trójmorze to napęd Europy”. Wraca idea Trójmorza i Międzymorza, fantazja o polskim mocarstwie, Oko.press, 20.06.2017, https://oko.press/szczerski-trojmorze-naped-europy-wraca-idea-trojmorza-miedzymorza-fantazja-o-polskim-mocarstwie, 9.02.2025.
Lewica, https://klub-lewica.org.pl/program/ (access: 18.10.2025).
Mickiewicz P. (2018), Polityka morska Rzeczpospolitej a realia gospodarczego wykorzystania morza w latach 1991–2015, „Cywilizacja i Polityka”, no. 16.
Nikołajew J., Leśniewska G. (2013), Dzieje gospodarki morskiej od walki o polskie granice aż do Unii Europejskiej, „Edukacja Humanistyczna”, no. 2(29).
Perzyński M. (2008), Polska w czołówce, „Morze”, no. 12.
Platforma Obywatelska, https://www.facebook.com/PlatformaObywatelska/photos/-rozw%C3%B3j-gospodarki-morskiej-jest-jednym-z-naszych-priorytet%C3%B3w/1361494948681899/, 21.04.2025.
Plewiński L. (1995), Cele, znaczenie i warunki realizacji polityki morskiej Polski, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Morskiej”, no. 49, Szczecin.
Płoski M. (2016), Liga Polskich Rodzin jako aktor społeczny, Wydawnictwo Instytutu Socjologii Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
Polityka morska Rzeczpospolitej Polskiej do roku 2020 (z perspektywą do 2030 roku) (2015), Warszawa.
Polskie Stronnictwo Ludowe (2019), Nowy Zielony Ład.
Prawo i Sprawiedliwość (2019), Myśląc Polska Konwencja Programowa Prawa i Sprawiedliwości i Zjednoczonej Prawicy, Katowice.
Prezydent.pl, https://t.prezydent.pl/aktualnosci/wizyty-krajowe/inicjatywa-ustawodawcza-tak-dla-polskich-portow,108783, 18.10.2025.
Program Konfederacji, https://konfederacja.pl/app/uploads/Konfederacja_WiN_Program_2023.pdf, 9.02.2025.
Program PSL (2023), https://www.psl.pl/wp-content/uploads/2023/09/Program-PSL.pdf, 9.02.2025.
Program Wyborczy KW Nowa Lewica (2024), https://klub-lewica.org.pl/wp-content/uploads/2024/12/program_Lewica_2023.pdf, 9.02.2025.
Program Wyborczy Prawa i Sprawiedliwości, https://pis.org.pl/dokumenty?search=program&sort=latest&tag=, 9.02.2025.
Rocznik statystyczny gospodarki morskiej 1945–1968 (1969), Główny Urząd Statystyczny, Warszawa.
Sienkiewicz M. (2016), Koncepcja Trójmorza w polityce zagranicznej Polski po 2015 r., „Dyplomacja i Bezpieczeństwo”, no. 1(4).
Sojusz Lewicy Demokratycznej (2011), Jutro bez obaw. Program dla Polski, Warszawa.
Sokół W., Żmigrodzki M. (eds.) (2005), Współczesne partie i systemy partyjne, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
Szermer B. (1984), Koncepcje i struktura przestrzenna Portu Gdyńskiego – zarys przemian, „Rocznik Gdyński”, no. 5, Towarzystwo Miłośników Gdyni.
Ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich, Dz. U. 1996, Nr 9, pos. 44.
Ustawa z dnia 23 września 1922 roku o budowie portu w Gdyni, Dz. U. 1922, Nr 90, pos. 824.
Woźniak W. (2017), Programy polskich partii politycznych jako materiał empiryczny w badaniach dyskursu politycznego, „Środkowoeuropejskie Studia Polityczne”, no. 10.
Zenderowski R. (2023), The Geopolitics of the Three Seas Initiatiatve. Space-History-Former Ideas and Modern Concepts, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskigo, Warszawa.
Zintegrowana polityka morska Unii Europejskiej “Niebieska księga” (2007), Komisja Wspólnot Europejskich, Bruksela.
License
Copyright (c) 2025 Marek Rewizorski, Zofia Zych

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
