Christian Identity of Europe Today (Perspective of Secularization Theory)
Journal cover Rocznik Integracji Europejskiej, no. 18, year 2024, title Yearbook of European Integration
PDF (Język Polski)

Keywords

European integration
European identity
Christianity
secularization
secularization theory

How to Cite

Stachowiak, P. (2024). Christian Identity of Europe Today (Perspective of Secularization Theory). Rocznik Integracji Europejskiej, (18), 113–125. https://doi.org/10.14746/rie.2024.18.8

Abstract

The European West has been an example for years confirming the correctness of the basic assumption of the theory of secularization, linking the technological, economic and cultural development of societies with their departure from the religious vision of the world and man. Is the current phase of changes taking place in the sphere of European identity another natural stage of secularization processes? How are they interpreted in various theoretical approaches? An attempt to reflect on these problems is the task of this text. The author recognizes that Christianity can remain a living component of European identity provided that it accepts its role as one of the many “vast doctrines” (Taylor’s term) constituting this identity. If this does not happen, the basic thesis of the theory of secularization will probably be confirmed, linking technological, moral, moral and cultural modernization not only with the collapse of traditional forms of religiousness, but also with the withering of the deeper – Christian – roots of European identity.

https://doi.org/10.14746/rie.2024.18.8
PDF (Język Polski)

References

Berger P. (1997), Święty baldachim. Elementy socjologicznej teorii religii, Nomos, Kraków.

Berger P. (1984), Sekularyzacja a problem wiarygodności religii, w: Socjologia religii, WAM, Kraków.

Berger P. (1998), Sekularyzm w odwrocie, „Res Publica nowa”, nr 1.

Berger P. (2005), Religion and the West, „The National Interest”, Summer.

Boeckenfoerde E. W. (1994), Wolność, państwo, Kościół, Znak, Kraków.

Boeckenfoerde E. W. (2004a), Oswoić religie ze świeckim państwem, „Europa”, 18.08.2004.

Boeckenfoerde (2004b), Pozycja i znaczenie religii w ramach civil society, w: Wolność, państwo, Kościół, Kraków.

Buttiglione R. (2003), Sokrates i Chrystus. Religia i wolność religijna w debacie o konstytucji Unii Europejskiej, „Więź”, nr 1.

Casanova J. (2005), Religie publiczne w nowoczesnym świecie, Nomos, Kraków.

Casanova J. (2004), Der Ort der Religion im saekularen Europa, „Transit”, nr 27.

Davie G. (1994), Religion in Britain since 1945. Beliving without Belonging, John Wiley &Sons, Oxford.

Dokumenty Nauki Społecznej Kościoła (1996), KUL, Rzym–Lublin.

Habermas J. (2001), Glauben und Wissen. Friedenpreis des deutschen Buchhandels, Suhrkamp, Berlin. DOI: https://doi.org/10.5840/forphil200272

Haarscher G. (2004), Laickość, Pax, Warszawa.

Hervieu-Leger D. (2006), Rola religii w integracji społecznej, „Res Publica nowa”, nr 1.

Jackowska N. (2003), Kościół katolicki w Polsce wobec integracji europejskiej, Instytut Zachodni, Poznań.

Janyga W., Jańczak J. (2004), Summa wszystkich wątpliwości, „Znak”, nr 12.

Kompendium Nauki Społecznej Kościoła (2005), Jedność, Kielce.

Kuhn M. (2004), Społeczeństwo obywatelskie i Kościół w Traktacie Europejskim, „Europe Infos”.

Luckmann T. (1996), Niewidzialna religia. Problem religii we współczesnym społeczeństwie, Nomos, Kraków.

Łużyński W. (2001), Państwo pomocnicze. Nauczanie Jana Pawła II, KUL, Lublin.

Martin D. (1978), A General Theory of Secularization, Blackwell, New York.

Mariański J. (2005), Kościół katolicki w Polsce a życie społeczne, KUL, Lublin.

Mazurkiewicz P. (2004), Religia i wartości w Traktacie ustanawiającym Konstytucje dla Europy, „Wokół Współczesności”, nr 2, UKSW, Warszawa.

Mądel K. (2003), Wskazania katolickiej nauki społecznej a nowy traktat konstytucyjny Unii Europejskiej, „Wokół Współczesności. Biuletyn OCIPE”, nr 1.

Millon-Delsol C. (1995), Zasada pomocniczości, Znak, Kraków.

Millon-Delslol C. (2002), Skazani na konflikt, „Znak”, nr 568.

Possenti V. (2005), Religia i życie publiczne. Chrześcijaństwo w dobie ponowożytnej, Pax, Warszawa.

Ratzinger J. (2005), Europa Benedykta w kryzysie kultur, Edycja Św. Pawła, Częstochowa.

Ratzinger J., Habermas J. (2011), Dialektik der Saekularisierug. Über Vernunft und Religion, Herder, Freiburg in Breisgau.

Rawls J. (1998), Liberalizm polityczny, PWN, Warszawa.

Sobór Watykański II (1965), Konstytucja duszpasterska Gaudium et spes.

Stachowiak P. (2002), Europa ducha. Katolicka wizja zjednoczonej Europy w Polsce lat 90-tych, w: Oblicza europejskiej tożsamości, Poznań.

Taylor C. (2006), Religia a integracja europejska, „Res Publica Nowa”, nr 1.

Verstraeten J. (1997), Chrześcijańska nauka społeczna a Europa, w: Chrześcijaństwo a integracja europejska, WAM, Kraków.