Wpływ czasowego zaangażowania w media społecznościowe młodych dorosłych na zachowania związane z wyglądem ciała
PDF

Słowa kluczowe

social media
young adult
body
social comparison
behaviors connected with body looks

Jak cytować

Leksy, K. (2022). Wpływ czasowego zaangażowania w media społecznościowe młodych dorosłych na zachowania związane z wyglądem ciała. Studia Edukacyjne, (65), 99–116. https://doi.org/10.14746/se.2022.65.7

Abstrakt

Social media have become a part of people’s lives, being not only a place of entertainment and mutual communication but also promotion of pop culture models connected with the human body appearance. For many, these models become guidelines for behaviors regarding body looks and a source for its assessment by comparing their appearance to that of models. The purpose of this article is to present the correlation between the amount of time spent by young adult respondents in the social media space and modelling themselves on other people as regards the appearance, comparing their own bodies to other users’ bodies and patterns of behavior to improve the body look. A diagnostic survey method was applied in the study and the author’s questionnaire in an online form was used. 493 young adults, social networks users, participated in the study. The results show that the more time the respondents spend on social media, the more they model themselves on others as regards their physical appearance, the more often they compare the look of their bodies with those of other people and undertake more behaviors targeted at improving their appearance. The specified correlations refer to a greater extent to the male subjects of the study. These results constitute an important guideline for prevention and educational activities concerning the significance of body looks in modern culture, including consequences of increasing social pressure on the image of the male body.

https://doi.org/10.14746/se.2022.65.7
PDF

Bibliografia

Babbie E., Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.

Brzezińska A., Społeczna psychologia rozwoju, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2014.

Carpenter C.J., Narcissism on Facebook: self-promotional and anti-social behawior, Personality and Individual Differences, 2012, 52(4). DOI: https://doi.org/10.1016/j.paid.2011.11.011

CBOS, Korzystanie z internetu w roku 2022. Komunikat z badań nr 77/2022.

Cichocki P., Sieć przyjaciół. Serwis społecznościowy oczami etnografa, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012. DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323530329

Crisp R.J., Turner R.N., Psychologia społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.

Digital 2020: Poland — DataReportal – Global Digital Insights [dostęp: 31.08.2021].

Digital 2021: Global Overview Report – DataReportal – Global Digital Insights [dostęp: 31.08.2021].

Feliksiak M., Omyła-Rudzka M., Bożewicz M., Zainteresowania i aktywności, [w:] Młodzież 2018, red. M. Grabowska, M. Gwiazda, Centrum Badania Opinii Społecznej, KBPN, Warszawa 2019.

Flores S.E., Sfejsowani. Jak media społecznościowe wpływają na nasze życie, emocje i relacje z innymi, Wydawnictwo MUZA SA, Warszawa 2017.

Fouts G., Vaughan K.A., Locus of control, television viewing and eating disorder symptomatology in young females, Journal of Adolescent, 2002, 25. DOI: https://doi.org/10.1006/jado.2002.0472

Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, Wpływ korzystania z social mediów na postrzeganie swojego ciała przez nastolatki/ków. Raport z badań, CAWI, maj 2021. Wpływ korzystania z social mediów na postrzeganie swojego ciała przez nastolatki_ków – 2021 - Raporty z badań – Co robimy – Site (fdds.pl) [dostęp: 07.06.2022].

Garcia D., Sikstrom S., The dark side of Facebook: semantic representations of status updates predict the dark triad of personality, Personality and Individual Differences, 2014, 67(9). DOI: https://doi.org/10.1016/j.paid.2013.10.001

Instytut Matki i Dziecka, Jakie są polskie nastolatki? Zachowania zdrowotne polskiej młodzieży na tle rówieśników z 43 krajów. KOMUNIKAT PRASOWY HBSC.pdf [dostęp: 31.05.2021].

Jurgenson N., Fotka. O zdjęciach i mediach społecznościowych, Wydawnictwo Karakter, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Kraków – Warszawa 2021.

Karkowska M., Skalski T., Kultura – Socjalizacja – Tożsamość, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010.

Leszniewski T., Moda i tożsamość – dylematy współczesnego człowieka w świecie konsumpcji, [w:] Rozkoszna zaraza. O rządach mody i kulturze konsumpcji, red. T. Szlendak, K. Pietrowicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2007.

Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2003.

Mantymaki M., Najmul Islam A.K.M., The Janus face of Facebook: Positive and negative sides of social networking site use, Computers in Human Behavior, 2016, 61, 14e26. http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2016.02.078. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.02.078

Mazurek K., Facebook. Od portalu społecznościowego do narzędzia polityki, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2018.

Melosik Z., Kultura popularna jako czynnik socjalizacji, [w:] Pedagogika. Podręcznik akademicki, tom 2, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.

Ostaszewska A., Popkulturowe ramy tożsamości. Media, kultura popularna, Internet jako nowe środowiska kształtowania tożsamości, Ośrodek Rozwoju Edukacji 2012. http://www.ore.edu.pl; [dostęp: 20.09.2012].

Panek E.T., Nardis Y., Konrath S., Mirror or megaphone?: how relationships between narcissism and social networking site use differ on Facebook and twitter, Computers in Human Behavior, 2013, 29(5). DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2013.04.012

Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2001.

Polskie Badania Internetu (pbi.org.pl) [dostęp: 29.08.2021].

Pompper D., Masculinities, the metrosexual, and media images: Across dimensions of age and ethnicity, Sex Roles, 2010, 63. DOI: https://doi.org/10.1007/s11199-010-9870-7

Schaffer H.R., Psychologia dziecka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.

Shilling C., Socjologia ciała, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

Szczepankiewicz M., Zastosowania portali społecznościowych jako narzędzia wspomagania informacyjnej funkcji rachunkowości, [w:] Rachunkowość u progu nowej dekady, red. B. Lorenc, Wydawnictwo UE w Krakowie, Kraków 2011.

Szlendak T., Pietrowicz K., Moda, wolność i kultura konsumpcji, [w:] Rozkoszna zaraza. O rządach mody i kulturze konsumpcji, red. T. Szlendak, K. Pietrowicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2007.

Szpunar M., Kultura cyfrowego narcyzmu, Wydawnictwa AGH, Kraków 2016.

Wiza A., Instagramizacja – czyli zmultiplikowane i toksyczne korzystanie z aplikacji Instagram, Nowy Przegląd Dziennikarski, 2021, 3.

Woronowicz B.T., Czy mamy już dość Instagrama? Charaktery, 2021, 9.

Wosińska W., Psychologia życia społecznego. Podręcznik psychologii społecznej dla praktyków i studentów, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.