Abstrakt
The perception of a person with a disability is determined by qualities that are commonly desired in society. In this text, we have attempted to analyze to what extent the contemporary normalization paradigm, which assumes the necessity of treating every person with the dignity that belongs to them, while respecting their rights, translates into social perceptions of people with intellectual disabilities. For this we used a diagnostic survey, conducted among non-humanities (technical programs) students, i.e. young adults with theoretically less knowledge of psychology, sociology, or pedagogy, which could significantly affect what they think about people with intellectual disabilities. In the text, we also touched on social barriers, social tasks, and opportunities for people with intellectual disabilities.
Bibliografia
Blumer, H. (2007). Interakcjonizm symboliczny. Perspektywa i metoda. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos
Czykwin, E. (2007). Stygmat społeczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Czykwin, E. (2008). Wstęp. W: E. Czykwin, M. Rusaczyk (red.), „Gorsi inni” – badania. Białystok: Trans Humana
Domagała-Zyśk, E. (2004). Definicja niepełnosprawności intelektualnej formą społecznego wsparcia. Nasze Forum – Kwartalnik Pedagogiczno-Terapeutyczny
Erenc, J. (2008). Bycie innym. Problem wykluczenia i izolacji ludzi niepełnosprawnych. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Gąciarz, B. (2014). Integracja społeczna osób niepełnosprawnych jako wyzwanie dla nauki i praktyki społecznej. Wprowadzenie, Studia Socjologiczne, 2
Głodkowska, J. (2017). Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Hulek, A. (1985). Pedagogika rewalidacyjna. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe
Kolwitz, M., Radlińska, I. (2015). Kształtowanie się współczesnego paradygmatu niepełnosprawności. Pomeranian Journal of Life Sciences DOI: https://doi.org/10.21164/pomjlifesci.99
Kossewska, E. (2003). Społeczeństwo wobec osób niepełnosprawnych–postawy i ich determinanty. Studia Psychologica I
Larkowa, H. (1970). Postawy otoczenia wobec osób niepełnosprawnych. Warszawa: PZWL
Licitra-Kleckler, D.M., Waas, G.A. (1993). Perceived social support among high-stress adolescents. The role of peers and family. Journal of Adolescent Research DOI: https://doi.org/10.1177/074355489384003
Mental Retardation. Definition, Classification and System of Supports (2002). New York: American Association on Mental Retardation [wyd. 10]
Niedbalski, J. (2013). Żyć i pracować w domu pomocy społecznej. Socjologiczne studium interakcji personelu z upośledzonymi umysłowo podopiecznymi. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Niedbalski, J. (2019). Niepełnosprawność i osoby z niepełnosprawnością. Od pasywności i wykluczenia do aktywności życiowej i integracji społecznej. Łódź: Instytut Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk
Ostrowska, A. (1997). Postawy społeczeństwa polskiego w stosunku do osób niepełnosprawnych. W: E. Zakrzewska-Manterys, A. Gustavsson (red.), Upośledzenie w społecznym zwierciadle. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak
Ostrowska, A. (2015). Niepełnosprawni w społeczeństwie 1993-2013. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk
Otrębski, W. (1997). Szansa na społeczną akceptację. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL
Otrębski, W. (2001). Osoby z upośledzeniem umysłowym w sytuacji pracy. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL
Rymsza, M. (2013). Aktywizacja w polityce społecznej. W stronę rekonstrukcji europejskich welfare states. Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk
Szarfenberg, R. (2008). Pojęcie wykluczenia społecznego. Warszawa: Instytut Polityki Społecznej Uniwersytetu Warszawskiego
Zakrzewska-Manterys, E. (2003). Dziecko upośledzone – nieuchronność stereotypu. W: A. Gustavsson, J. Tossebro, E. Zakrzewska-Manterys (red.), Niepełnosprawność intelektualna a style życia. Perspektywy podmiotowe, wybory życiowe, systemy usług w Szwecji, Norwegii i w Polsce. Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk
Zakrzewska-Manterys, E., Gustavsson, A. (1997). Upośledzenie w społecznym zwierciadle. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Patrycja Lewandowska, Anna Jakoniuk-Diallo
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.