Klocki LEGO - zabawka dla dzieci i afoli. Konteksty edukacyjne oraz pedagogiczne
PDF

Słowa kluczowe

bricks
LEGO
toy
game
AFOL
education
LEGO-LOGOS
pedagogy

Jak cytować

Nowak-Kluczyński , K. (2023). Klocki LEGO - zabawka dla dzieci i afoli. Konteksty edukacyjne oraz pedagogiczne. Studia Edukacyjne, (69), 77–96. https://doi.org/10.14746/se.2023.69.5

Abstrakt

LEGO bricks are undoubtedly one of the most famous and strong construction toy brands. The name comes from the Danish phrase “leg godt” which means “play well”. The company motto is: “Only the best is good enough”. The bricks have limitless capacities. They are used not only for playing but more and more often in the educational context, from kindergarten to universities. LEGO is creativity and play as well as stimulation of mental development. The bricks excite the imagination of both children and adults. In the therapy, they improve focus, concentration, logical thinking and improve small motor skills. Nowadays, they are encroaching the adult world boldly, because they have become strong icon of pop culture and the socially engaged “toy”. LEGO sets produced especially for AFOLs (the acronym of “an adult fan of LEGO”) strengthen hobby development. They are collector’s items as well as a sentimental journey to the childhood and, especially, a supporting gesture for marginalizing environments.

https://doi.org/10.14746/se.2023.69.5
PDF

Bibliografia

Andersen, J. (2022). Historia LEGO. Opowieść o rodzinie, która stworzyła najsłynniejszą zabawkę na świecie. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.

Bitner, J. (2018). Nauka. Przygoda LEGO w prawdziwym świecie. Łódź: Wydawnictwo AMEET.

Brzezińska, A.I., Bątkowski M., Kaczmarska D., Włodarczyk A., Zamęcka N. (2011). Zabawa, czyli co i po co? O roli zabaw i zabawek w przygotowaniu do dorosłego życia. Wychowanie w Przedszkolu, 11, 33-63.

Bujak, J. (1988). Zabawki w Europie. Zarys dziejów – rozwój zainteresowań. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Ciemcioch, K. (2016). Klocki LEGO – rozwijanie kreatywności uczniów w cyfrowym świecie. Interdyscyplinarne Studia Społeczne, 2, 101-119.

Cywińska, M. (2010). Edukacyjne znaczenie zabawek dziecięcych – ich terapeutyczne i twórcze oddziaływanie. W: D. Żołądź-Strzelczyk, K. Kabacińska (red.), Dawne i współczesne zabawki dziecięce (s. 233-243). Poznań: Wydawnictwo Rys.

Czaja-Chudyba, I. (2006). Pedagogika zabawy w osobowym i profesjonalnym przygotowaniu do zawodu nauczyciela. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Dunin-Wąsowicz, M. (1977). O zabawce w życiu dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Watra Erikson, E.H. (1997). Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań: Wydawnictwo Rebis.

Farshtey, G., Lipkowitz, D. (2015). Minifigurki LEGO. Ilustrowana kronika. Łódź: Wydawnictwo Ameet.

Gołębiowski, Ł. (1831). Gry i zabawy różnych stanów w kraju całym lub w niektórych tylko prowincjach. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.

Hugo, S. (2017). LEGO. Absolutnie wszystko co trzeba wiedzieć. Łódź: Wydawnictwo Ameet.

Kabacińska-Łuczak, K., Wojewoda, A. (2020). Zabawy i zabawki dziecięce. W: H. Krauze-Sikorska, M. Klichowski (red.), Pedagogika dziecka. Podręcznik akademicki (s. 63-88). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Kaczmarek, U. (1997). Pedagogika zabawy. Zabawy i Zabawki, 4, 5-13.

Krajewska, A. (2003). Zabawki jako forma socjalizacji do ról płciowych. W: B. Łaciak (red.), Dziecko we współczesnej kulturze medialnej (s. 221-255). Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.

Krauze-Sikorska, H. (2010). Zabawki w procesie niedyrektywnej terapii z zaburzeniami rozwoju. W: D. Żołądź-Strzelczyk, K. Kabacińska (red.), Dawne i współczesne zabawki dziecięce (s. 257-266). Poznań: Wydawnictwo Rys.

Kupisiewicz, C., Kupisiewicz, M. (2009). Słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

LeGoff, D.B., Gina, Gomez de la Cuesta, G., Krauss, G.W., Baron-Cohen, S. (2019). LEGO w terapii autyzmu. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Lunde, N. (2019). LEGO. Jak pokonać kryzys, zawojować świat i zbudować potęgę z klocków. Warszawa: Wydawnictwo Agora

Minczakiewicz, E.M. (2001). Bawidła. Katalog zabawek dla dzieci niepełnosprawnych ruchowo i umysłowo. Kraków: Wydawnictwo Naukowe WSP.

Nawrot-Borowska, M. (2010). Zabawki dzieci polskich w drugiej połowie XIX i na początku XX wieku – zapatrywania teoretyczne. W: D. Żołądź-Strzelczyk, K. Kabacińska (red.), Dawne i współczesne zabawki dziecięce (s. 173-190) Poznań: Wydawnictwo Rys.

Nowak-Kluczyński, K., Słupska, K., Kuszak, K., Zamojska, E., Kabacińska-Łuczak, K., (2020). Literatura dla dzieci. W: H. Krauze-Sikorska, M. Klichowski (red.), Pedagogika dziecka. Podręcznik akademicki (s. 179-214). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Pagano, D., Pickett, D. (2017). Księga animacji LEGO. Zrób własny film z klockami LEGO. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Ross, J. (2021). LEGO Microgame. Podstawy programowania gier w Unity. Gliwice: Wydawnictwo Helion.

Sadowska, K. (2016). Zabawki współczesne – o przemianie materii – realizm i surrealizm. W: D. Żołądź-Strzelczyk, K. Kabacińska-Łuczak (red.), Zabawka – przedmiot ludyczny i obiekt kolekcjonerski (s. 147-159). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Sandford, J. (2023). LEGO – 90 Years Young. Business English Magazine, 93, 46-51.

Spychała, J.M. (2020). Mali rebelianci. Toruń: Wydawnictwo Tako.

Staroń, P. (2022). LEGO. To nie pierwsze klocki, które stworzyła ludzkość, ale to one podbiły świat. Książki. Magazyn do Czytania, 3, 6.

Szurek, M. (2017). Kształty i kolory matematyki. Wycieczka z klockami LEGO. Opole: Wydawnictwo Nowik.

Turska, B. (2016). Za co lubię klocki syna. Przedszkolak, 2, 14.

Zalewska, B., Piasecki, J., Śliwiński, M. (2020) 6 klocków. Zbiór zadań dla edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Poznań: Wydawnictwo Albus.

Żołądź-Strzelczyk, D. Kabacińska, K. red. (2008). Dawne zabawy dziecięce. Kielce – Warszawa: Wydawnictwo DiG, Muzeum Zabawek i Zabawy w Kielcach.

Żołądź-Strzelczyk, D., Kabacińska-Łuczak, K. (2012). Codzienność dziecięca opisana słowem i obrazem. Życie dziecka na ziemiach polskich od XVI do XVIII wieku. Warszawa: Wydawnictwo DiG.

Dziewczynki mogą wszystko. Pobrane z: https://www.lego.com/pl-pl/girls-can-achieve-anything [dostęp: 18.02.2023].

Dziewczynki mogą wszystko. Marka LEGO inspiruje do zabawy wolnej od stereotypów. Pobrane z: https://admonkey.pl/dziewczynki-moga-wszystko/ [dostęp: 18.02.2023].

Janczak-Cwil, E. Klocki LEGO dla niewidomych: uczą alfabetu Braille’a i bawią. Pobrane z: https://mamotoja.pl/przedszkolak/gry-i-zabawy/lego-otwiera-sie-na-niewidomych-28178-r1/ [dostęp: 12.10.2022].

Karolczyk-Kozyra, A. Klocki LEGO na języku polskim w Liceum? Oczywiście! Pobrane z: http://kreatywnypolonista.blogspot.com/2019/12/klocki-lego-na-jezyku-polskim-w-liceum.html [dostęp: 23.04.2022].

Lego HOUSE. Home of the Brick. Pobrane z: https://legohouse.com/en-gb/ [dostęp: 17.02.2023].

Metoda Lego-Logos: nowy sposób nauki. Pobrane z; https://www.lego-logos.pl [dostęp: 16.01.2023].

Nowak-Kluczyński, K. „Adults Welcome” – klocki LEGO 18+ Pobrane z: https://epale.ec.eu-ropa.eu/pl/blog/adults-welcome-klocki-lego-18 [dostęp: 22.12.2022].

Rusza kampania LEGO „Rebuild The World”. Pobrane z: https://figurkoweramki.pl/blog/rusza-kampania-lego-rebuild-the-world/ [dostęp: 17.02.2023].

Sienkiewicz, K., Libera, Z. Lego. Obóz koncentracyjny. Pobrane z: https://culture.pl/pl/zbigniew-libera-oboz-koncentracyjny [dostęp: 18.11.2022].

Tyszkiewicz, J. Klocki Lego na lekcjach etyki w szkole podstawowej. Pobrane z: https://www.etykawszkole.pl/baza-wiedzy/materialy-edukacyjne/174-klocki-lego-na-lekcjach-etyki-w-szkole-podstawowej [dostęp: 20.02.2022].