Pedagogika społeczna wobec globalnych zagrożeń zdrowia
PDF

Słowa kluczowe

globalization
health
education
health pedagogy

Jak cytować

Dworak, A. (2023). Pedagogika społeczna wobec globalnych zagrożeń zdrowia. Studia Edukacyjne, (69), 97–107. https://doi.org/10.14746/se.2023.69.6

Abstrakt

Interest in health in educational sciences has a long tradition. Every historical era brings records of hygiene, disease prevention and body care. The classic concept of social pedagogy encourages to take actions aimed at developing permanent hygienic and cultural habits, appropriate attitudes towards health, and individual and collective action (including those related to health). The current century has initiated a “new” educational thinking whose aim is to change individual behavior as well as social activity, in which a health educator should participate. The challenges of the present day require the ability to consider and make the right choices, including health ones, indicating that the modern world urgently needs universal health education, which must be implemented by competent pedagogues.

https://doi.org/10.14746/se.2023.69.6
PDF

Bibliografia

Afeltowicz, Ł., Wróblewski, M. (2021). Socjologia epidemii. Wyłaniające się choroby zakaźne w perspektywie nauk społecznych. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Bogunia-Borowksa, M., Śleboda, M. (2003). Globalizacja i konsumpcja. Dwa dylematy współczesności. Kraków: Wydawnictwo Universitas.

Cianciara, D. (2010). Zarys współczesnej promocji zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo PZWL Demel, M. (1965). Wychowanie zdrowotne jako dyscyplina pedagogiczna. Wychowanie Fizyczne i Higiena Szkolna, 3, 28-37.

Demel, M. (1980). Pedagogika zdrowia. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne

Hołyst, B. (2014). Bezpieczeństwo jednostki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Karski, J.B. (1994). Zdrowie i promocja zdrowia (aspekt ewolucyjny). W: J.B. Karski, Z. Słońska, B.W. Wasilewski (red.). Promocja zdrowia. Wprowadzenie do zagadnień krzewienia zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Sanmedia..

Kowalski, M., Gaweł, E. (2006). Zdrowie – wartość – edukacja. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Kozłowski, S. (1990). Człowiek w perspektywie fizjologicznej. W: I. Kopaczyński, A. Ściński (red.), Człowiek, środowisko, zdrowie. Wrocław: Wydawnictwo Ossolineum.

Kulik, T.B. (2015). Koncepcje zdrowia w medycynie. W: T.B. Kulik, A. Pacian (red.), Zdrowie publiczne. Warszawa: Wydawnictwo PZWL.

Mazurkiewicz, E. (2001). Pożytki z osiągnięć pedagogiki społecznej dla edukacji zdrowotnej. W: B. Woynarowska, M. Kapica (red.), Teoretyczne podstawy edukacji zdrowotnej. Stan i oczekiwania. Warszawa: Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zdrowotnej.

Musiak, W. (1999). Konsumpcjonizm. W: D. Lalak, T. Pilch (red.), Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pacy socjalnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Ostaszewski, K. (2017). Edukacja w zapobieganiu zachowaniom ryzykownym. W: B. Woynarowska (red.), Edukacja zdrowotna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Ostrowska, A. (1999). Styl życia a zdrowie. Z zagadnień promocji zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.

Przewoźniak, L. (2001). Wybrane zagadnienia socjologii i promocji zdrowia rodziny. W: A. Czupryna, S. Poździoch, A. Ryś. C. Włodarczyk (red.), Zdrowie publiczne. Wybrane zagadnienia. Kraków: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne Vesalius.

Radlińska, H. (1961). Pedagogika społeczna. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich Radziewicz-Winnicki, A. (1999). Modernizacja niedostrzeganych obrazów rodzinnej edukacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Stefanowicz, A. (2015). Profilaktyka chorób cywilizacyjnych i społecznych. W: T.B. Kulik, A. Pacian (red.), Zdrowie publiczne. Warszawa: Wydawnictwo PZWL.

Syrek, E. (1997). Teoretyczne standardy zdrowia dzieci i młodzieży w regionie górnośląskim. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Syrek, E. (2008). Zdrowie i wychowanie a jakość życia. Perspektywy i humanistyczne orientacje poznawcze. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Wojtczak, A. (2011). Globalizacja – wyzwania i zagrożenia dla zdrowia. W: J. Opolski (red.), Zdrowie publiczne. Wybrane zagadnienia, tom I. Warszawa: Szkoła Zdrowia Publicznego CMKP.

Wojtczak, A. (2018). Aktualne wyzwania zdrowotne społeczeństw. Warszawa: Wydawnictwo CeDeWu.

Wojtczak, A. (2018). Zdrowie publiczne. Warszawa: Wydawnictwo CeDeWu Woynarowska, B. (2007). Edukacja zdrowotna – podstawy teoretyczne i metodyczne. W: B. Woynarowska (red.), Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Woynarowska, B. (2007). Koncepcje i podstawy teoretyczne edukacji zdrowotnej. W: B. Woynarowska (red.), Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Woynarowska, B. (2017). Terminologia, cele i koncepcje współczesnej edukacji zdrowotnej. W: B. Woynarowska (red.), Edukacja zdrowotna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Zalewska-Meler, A. (2005). Tradycjonalizm i nowatorstwo edukacji zdrowotnej – przemiany i perspektywy, Edukacja, 2, 68-72.

Kicbusch,I. (2012). 21st century determinants of health and wellbeing: a new challenge for health promotion, 19 (3), 5-7. DOI: https://doi.org/10.1177/1757975912454783

Raport 2020. Polska na drodze zrównoważonego rozwoju; https://raportsdg.stat.gov.pl/2020/cel3.html [dostęp: 16.04.2023].