Abstrakt
My interest in issues of social inequality, in particular gender inequality, as well as my desire to understand the gender differences I observed in the causes of girls’ placement in the Youth Education Centre, contributed to my research and this follow-up article. Studies have been carried out as qualitative research. The researcher, applying an instruction manual, interviewed eight representatives of education, resocialization, and social work. The interviews concerned social inequality and the situation of contemporary youth. The main research problem was the question of how representatives of education, resocialization, and social work perceive girls’ and boys’ behaviour and correction applied to them due to gender? Analysis and interpretation of the interviewees’ opinions indicated a meaning of the internalized gender image. Moreover, the research can help realize that the disproportionately high number of women working in education, resocialization, and social issues has an impact on the reproduction of cultural patterns and social standards, which further consolidates gender inequality.
Bibliografia
Bajkowski, T. (2010). Kobiecość i męskość w percepcji młodzieży akademickiej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak
Bourdieu, P. (2003). Męska dominacja. Warszawa: Wydawnictwo Oficyna Naukowa Buczkowski, A. (2005). Społeczne tworzenie ciała. Płeć kulturowa i płeć biologiczna. Kraków: Wydawnictwo Universitas
Chomczyńska-Rubacha, M. (2011). Płeć i szkoła. Od edukacji rodzajowej do pedagogiki rodzaju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Czerepaniak-Walczak, M. (2016). Socjalizacja akademicka w czasach nadmiaru. O socjalizacji w (akademickim) krajobrazie medialnym. W: A. Matysiak-Błaszczyk, E. Włodarczyk (red.), Pedagogika w społeczeństwie – społeczeństwo w pedagogice (ss. 193-202). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM
Dobijański, M., Kamiński, A. (2020). Niedostosowanie społeczne nieletnich. Profilaktyka i resocjalizacja. Siedlce: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego
Goodman, N. (1997). Wstęp do socjologii. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka
Gromkowska, A. (2002). Kobiecość w kulturze globalnej. Rekonstrukcje i reprezentacje. Borówiec: Wydawnictwo Wolumin
Gromkowska-Melosik, A. (2010). Pedagogika rodzaju. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika, t. 4, Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Gromkowska-Melosik, A. (2012). Edukacja i (nie)równość społeczna kobiet. Studium dynamiki dostępu. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls
Gromkowska-Melosik, A. (2015). Kobiety, dyplom i rynek pracy. Kontrowersje wokół dostępu do statusu, stanowisk i dochodów. W: K. Błasińska i in. (red.), Nierówności społeczne. W trosce o otwarcia horyzontów edukacji (ss. 35-52). Gdańsk: Fundacja Instytut Równowagi Społeczno-Ekonomicznej
Gromkowska-Melosik, A., Gmerek, T. (2008). Problemy nierówności społecznej w teorii i praktyce edukacyjnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls
Grzenda, W., Dorszyńska, M. (2017). Analiza zależności pomiędzy indywidualnymi cechami jednostki a poczuciem bycia dyskryminowanym. Studia Ekonomiczne. Katowice: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego
Humm, M. (2003). Słownik teorii feminizmu (przekł. B. Umińska, J. Mikos). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper
Jaworska, A. (2012). Leksykon resocjalizacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls
Jóźwiak, K. (2019). Kobieta a władza ustawodawcza w II Rzeczypospolitej – wybrane zagadnienia. W: K. Białas, K. Jóźwiak, K. Słaboszowska (red.), Kobieta i władza (ss. 102-113). Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323541202.pp.102-113
Kalinowski, M. (2007). Struktura procesu resocjalizacji. W: B. Urban, J.M. Stanik (red.), Resocjalizacja (ss. 234-236). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Kicińska, M. (2012). Równość płci w polskich kampaniach społecznych. Warszawa: Instytut Badań Publicznych
Kłos, B., Szymańczak, J. (red.). (2014). Nierówności społeczne w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe
Kopciewicz, L. (2013). Matematyczne niepowodzenia dziewcząt i mniejszości etnicznych. Przyczyny, wyjaśnienia, środki zaradcze w świetle ideologii edukacyjnych. Kultura i Edukacja, 2(95), 29-55 DOI: https://doi.org/10.15804/kie.2013.02.02
Kunowski, S. (2004). Podstawy współczesnej pedagogiki. Łódź: Wydawnictwo Salezjańskie
Kwieciński, Z. (2001). Dziesięciościan edukacji (składniki i aspekty – potrzeba całościowego ujęcia). W: T. Jaworska, R. Leppert (red.), Wprowadzenie do pedagogiki. Wybór tekstów (ss. 31-39). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls
Lipkowski, O. (1984). Pedagogika specjalna. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe
Lisowska, E. (2008). Równouprawnienie kobiet i mężczyzn w społeczeństwie. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa
Przybył, I. (2009). Nierówność społeczna kobiet i mężczyzn w okresie przedmałżeńskim. Zmiana czy kontynuacja? W: K. Podemski (red.), Spór o społeczne znaczenie społecznych nierówności (ss. 271-285). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM
Pytka, L. (2005). Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i medyczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej
Ranke-Heinemann, R. (1995). Eunuchy do raju: Kościół katolicki a seksualizm. Gdynia: Wydawnictwo Uraeus
Szacka, B. (2008). Wprowadzenie do socjologii. Warszawa: Wydawnictwo Oficyna Naukowa
Szopa, B. (red.). (2012). Wokół zagadnień ubóstwa i bogactwa. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego
Sztompka, P. (2002). Socjologia. Analiza społeczna. Kraków: Wydawnictwo Znak
Szymański, M.J. (2013). Socjologia edukacji. Zarys problematyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls
Śliwerski, B. (2012). Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls
Woźniak, W. (2012). Nierówności społeczne w polskim dyskursie politycznym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar
Ustawa z 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (DzU z 2022 r., poz. 1700, z 2023 r., poz. 289 (2023) (Polska); https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20220001700/U/D20221700Lj.pdf
Antoniak, J. (2019). Niedostosowanie społeczne nieletnich – przyczyny, skutki, profilaktyka. Roczniki Pedagogiczne, tom 11(47) DOI: https://doi.org/10.18290/rped.2019.11s-5
Buczkowski, A. (2017). Płeć kulturowa jako kategoria historyczna. Relacja między medyczną koncepcją ciała a pojęciem płci kulturowej. Adeptus, (9), 1-17; http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/ DOI: https://doi.org/10.11649/a.1470
Czerepaniak-Walczak, M. (2020). Jak zmienia się „gramatyka edukacji”. O przejawach i konsekwencjach (wymuszonej) iedukacji. Forum Oświatowe, 32, 1(63), 13-23
Derra, A. (2017). Meandry biologii płci. Badania feministyczne poza podziałem na „sex” i „gender”. Teksty Drugie, 4(166), 13-35 DOI: https://doi.org/10.18318/td.2017.4.2
Dubis, M. (2014). Wartości i style życia młodzieży. Jagiellońskie Studia Socjologiczne, (1), 35-45; http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-nameId-a986f5c-3-c11c-387c-b80e-e6432f805f80-year-2014-issue-1-article-2
Jankowska, M. (2009). Świat ucznia – świat uczennicy. Socjalizacja szkolna a utrwalenie społecznych ról płciowych. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, 34(12), 13-34; http://hdl.handle.net/11089/281
Johnson, R. (2009). Gender, rasa, klasa i seksualna orientacja. Teoretyczne ujęcia intersekcjonalności, (przekł E. Charkiewicz), Biblioteka Online Think Tanku Feministycznego. Online; http://www.ekologiasztuka.pl/pdf/f0068johnson
Kornaszewska, M. (2002). Czynniki kształtujące różnice w emocjonalności kobiet i mężczyzn. Studia Psychologica, 3, 167-186; http://polona.pl/item/42903330
Krzyżanowska, N. (2006). O nierówności płci w sferze publicznej na przykładzie wyborów do Parlamentu Europejskiego 2004. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 8, 391-411; http://bazekon.icm.edu.pl/bazekon/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171229355
Księga Rodzaju. (2003). Biblia Tysiąclecia – Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu; https://biblia.deon.pl/menu.php?st_id=1
Leszczyńska, K., Dziuban, A. (2012). Pomiędzy esencjonalizmem a konstruktywizmem. Płeć (kulturowa) w refleksji teoretycznej socjologii – przegląd koncepcji. Studia Humanistyczne AGH, 11(2), 13-34 DOI: https://doi.org/10.7494/human.2012.11.2.13
Łukasik, M. (2021). Nierówność płci w odniesieniu do edukacji. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 39, 141-149; https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/5735/5013
Pawliczuk, W. (2006). Definicje terminu „młodzież” – przegląd koncepcji. Postępy Nauk Medycznych, 6, 311-315; https://fbc.pionier.net.pl/details/nnl8mW2
Peret-Drążewska, P. (2021). Specyfika rozwojowa okresu adolescencji. Implikacje dla praktyki wychowawczej. Roczniki Pedagogiczne, 13(4), 73-90 DOI: https://doi.org/10.18290/rped21134.7
Piskorz, Z., Nowak, A. (2018). Luka płacowa i fenomen „królowej pszczół” – przykłady nierówności płci na rynku pracy. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 512, 184-193 DOI: https://doi.org/10.15611/pn.2018.512.17
Salamucha, A. (2004). Definicje wychowania w literaturze pedagogicznej. Rocznik Nauk Społecznych, XXXII (2), 33-43; https://www.kul.pl/definicje-wychowania-w-literaturzepedagogicznej,art_3322.html
Wróblewska-Zawadzka, A. (2012). Rodzina i płeć w podręcznikach szkolnych. Prawo a rzeczywistość. Aequalitas, 1, 1-13; https://aequalitas.ka.edu.pl/2012_v1/A_2012_vol_1_02_Wroblewska.pdf
Załucka, M. (2010). Nierówności i dyskryminacje związane z płcią kulturową. Kobieta na rynku pracy. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Etnograficzne, 38, 147-155; http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-issn-2299-9558-year-2010-volume-38-article-2301
Zduniak, A. (2013). Socjalizacja w kontekście nowoczesnego społeczeństwa. Zeszyty Naukowe KUL, 56, 1(221), 47-62; https://www.kul.pl/files/102/articles/2013_1/2013_01_03_Zduniak_Agnieszka.pdf
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Kacała Karolina
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.