Nierówność płci w wychowaniu i resocjalizacji młodzieży w perspektywie badań przedstawicieli oświaty, resocjalizacji i pracy socjalnej
PDF

Słowa kluczowe

social inequality
gender
education
resocialization
youth
correction

Jak cytować

Kacała , K. (2023). Nierówność płci w wychowaniu i resocjalizacji młodzieży w perspektywie badań przedstawicieli oświaty, resocjalizacji i pracy socjalnej. Studia Edukacyjne, (70), 201–223. https://doi.org/10.14746/se.2023.70.13

Abstrakt

My interest in issues of social inequality, in particular gender inequality, as well as my desire to understand the gender differences I observed in the causes of girls’ placement in the Youth Education Centre, contributed to my research and this follow-up article. Studies have been carried out as qualitative research. The researcher, applying an instruction manual, interviewed eight representatives of education, resocialization, and social work. The interviews concerned social inequality and the situation of contemporary youth. The main research problem was the question of how representatives of education, resocialization, and social work perceive girls’ and boys’ behaviour and correction applied to them due to gender? Analysis and interpretation of the interviewees’ opinions indicated a meaning of the internalized gender image. Moreover, the research can help realize that the disproportionately high number of women working in education, resocialization, and social issues has an impact on the reproduction of cultural patterns and social standards, which further consolidates gender inequality.

https://doi.org/10.14746/se.2023.70.13
PDF

Bibliografia

Bajkowski, T. (2010). Kobiecość i męskość w percepcji młodzieży akademickiej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak

Bourdieu, P. (2003). Męska dominacja. Warszawa: Wydawnictwo Oficyna Naukowa Buczkowski, A. (2005). Społeczne tworzenie ciała. Płeć kulturowa i płeć biologiczna. Kraków: Wydawnictwo Universitas

Chomczyńska-Rubacha, M. (2011). Płeć i szkoła. Od edukacji rodzajowej do pedagogiki rodzaju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Czerepaniak-Walczak, M. (2016). Socjalizacja akademicka w czasach nadmiaru. O socjalizacji w (akademickim) krajobrazie medialnym. W: A. Matysiak-Błaszczyk, E. Włodarczyk (red.), Pedagogika w społeczeństwie – społeczeństwo w pedagogice (ss. 193-202). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM

Dobijański, M., Kamiński, A. (2020). Niedostosowanie społeczne nieletnich. Profilaktyka i resocjalizacja. Siedlce: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego

Goodman, N. (1997). Wstęp do socjologii. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka

Gromkowska, A. (2002). Kobiecość w kulturze globalnej. Rekonstrukcje i reprezentacje. Borówiec: Wydawnictwo Wolumin

Gromkowska-Melosik, A. (2010). Pedagogika rodzaju. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika, t. 4, Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Gromkowska-Melosik, A. (2012). Edukacja i (nie)równość społeczna kobiet. Studium dynamiki dostępu. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

Gromkowska-Melosik, A. (2015). Kobiety, dyplom i rynek pracy. Kontrowersje wokół dostępu do statusu, stanowisk i dochodów. W: K. Błasińska i in. (red.), Nierówności społeczne. W trosce o otwarcia horyzontów edukacji (ss. 35-52). Gdańsk: Fundacja Instytut Równowagi Społeczno-Ekonomicznej

Gromkowska-Melosik, A., Gmerek, T. (2008). Problemy nierówności społecznej w teorii i praktyce edukacyjnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

Grzenda, W., Dorszyńska, M. (2017). Analiza zależności pomiędzy indywidualnymi cechami jednostki a poczuciem bycia dyskryminowanym. Studia Ekonomiczne. Katowice: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego

Humm, M. (2003). Słownik teorii feminizmu (przekł. B. Umińska, J. Mikos). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper

Jaworska, A. (2012). Leksykon resocjalizacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

Jóźwiak, K. (2019). Kobieta a władza ustawodawcza w II Rzeczypospolitej – wybrane zagadnienia. W: K. Białas, K. Jóźwiak, K. Słaboszowska (red.), Kobieta i władza (ss. 102-113). Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323541202.pp.102-113

Kalinowski, M. (2007). Struktura procesu resocjalizacji. W: B. Urban, J.M. Stanik (red.), Resocjalizacja (ss. 234-236). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Kicińska, M. (2012). Równość płci w polskich kampaniach społecznych. Warszawa: Instytut Badań Publicznych

Kłos, B., Szymańczak, J. (red.). (2014). Nierówności społeczne w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe

Kopciewicz, L. (2013). Matematyczne niepowodzenia dziewcząt i mniejszości etnicznych. Przyczyny, wyjaśnienia, środki zaradcze w świetle ideologii edukacyjnych. Kultura i Edukacja, 2(95), 29-55 DOI: https://doi.org/10.15804/kie.2013.02.02

Kunowski, S. (2004). Podstawy współczesnej pedagogiki. Łódź: Wydawnictwo Salezjańskie

Kwieciński, Z. (2001). Dziesięciościan edukacji (składniki i aspekty – potrzeba całościowego ujęcia). W: T. Jaworska, R. Leppert (red.), Wprowadzenie do pedagogiki. Wybór tekstów (ss. 31-39). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

Lipkowski, O. (1984). Pedagogika specjalna. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe

Lisowska, E. (2008). Równouprawnienie kobiet i mężczyzn w społeczeństwie. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa

Przybył, I. (2009). Nierówność społeczna kobiet i mężczyzn w okresie przedmałżeńskim. Zmiana czy kontynuacja? W: K. Podemski (red.), Spór o społeczne znaczenie społecznych nierówności (ss. 271-285). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM

Pytka, L. (2005). Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i medyczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej

Ranke-Heinemann, R. (1995). Eunuchy do raju: Kościół katolicki a seksualizm. Gdynia: Wydawnictwo Uraeus

Szacka, B. (2008). Wprowadzenie do socjologii. Warszawa: Wydawnictwo Oficyna Naukowa

Szopa, B. (red.). (2012). Wokół zagadnień ubóstwa i bogactwa. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego

Sztompka, P. (2002). Socjologia. Analiza społeczna. Kraków: Wydawnictwo Znak

Szymański, M.J. (2013). Socjologia edukacji. Zarys problematyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

Śliwerski, B. (2012). Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

Woźniak, W. (2012). Nierówności społeczne w polskim dyskursie politycznym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar

Ustawa z 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (DzU z 2022 r., poz. 1700, z 2023 r., poz. 289 (2023) (Polska); https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20220001700/U/D20221700Lj.pdf

Antoniak, J. (2019). Niedostosowanie społeczne nieletnich – przyczyny, skutki, profilaktyka. Roczniki Pedagogiczne, tom 11(47) DOI: https://doi.org/10.18290/rped.2019.11s-5

Buczkowski, A. (2017). Płeć kulturowa jako kategoria historyczna. Relacja między medyczną koncepcją ciała a pojęciem płci kulturowej. Adeptus, (9), 1-17; http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/ DOI: https://doi.org/10.11649/a.1470

Czerepaniak-Walczak, M. (2020). Jak zmienia się „gramatyka edukacji”. O przejawach i konsekwencjach (wymuszonej) iedukacji. Forum Oświatowe, 32, 1(63), 13-23

Derra, A. (2017). Meandry biologii płci. Badania feministyczne poza podziałem na „sex” i „gender”. Teksty Drugie, 4(166), 13-35 DOI: https://doi.org/10.18318/td.2017.4.2

Dubis, M. (2014). Wartości i style życia młodzieży. Jagiellońskie Studia Socjologiczne, (1), 35-45; http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-nameId-a986f5c-3-c11c-387c-b80e-e6432f805f80-year-2014-issue-1-article-2

Jankowska, M. (2009). Świat ucznia – świat uczennicy. Socjalizacja szkolna a utrwalenie społecznych ról płciowych. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, 34(12), 13-34; http://hdl.handle.net/11089/281

Johnson, R. (2009). Gender, rasa, klasa i seksualna orientacja. Teoretyczne ujęcia intersekcjonalności, (przekł E. Charkiewicz), Biblioteka Online Think Tanku Feministycznego. Online; http://www.ekologiasztuka.pl/pdf/f0068johnson

Kornaszewska, M. (2002). Czynniki kształtujące różnice w emocjonalności kobiet i mężczyzn. Studia Psychologica, 3, 167-186; http://polona.pl/item/42903330

Krzyżanowska, N. (2006). O nierówności płci w sferze publicznej na przykładzie wyborów do Parlamentu Europejskiego 2004. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 8, 391-411; http://bazekon.icm.edu.pl/bazekon/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171229355

Księga Rodzaju. (2003). Biblia Tysiąclecia – Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu; https://biblia.deon.pl/menu.php?st_id=1

Leszczyńska, K., Dziuban, A. (2012). Pomiędzy esencjonalizmem a konstruktywizmem. Płeć (kulturowa) w refleksji teoretycznej socjologii – przegląd koncepcji. Studia Humanistyczne AGH, 11(2), 13-34 DOI: https://doi.org/10.7494/human.2012.11.2.13

Łukasik, M. (2021). Nierówność płci w odniesieniu do edukacji. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 39, 141-149; https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/5735/5013

Pawliczuk, W. (2006). Definicje terminu „młodzież” – przegląd koncepcji. Postępy Nauk Medycznych, 6, 311-315; https://fbc.pionier.net.pl/details/nnl8mW2

Peret-Drążewska, P. (2021). Specyfika rozwojowa okresu adolescencji. Implikacje dla praktyki wychowawczej. Roczniki Pedagogiczne, 13(4), 73-90 DOI: https://doi.org/10.18290/rped21134.7

Piskorz, Z., Nowak, A. (2018). Luka płacowa i fenomen „królowej pszczół” – przykłady nierówności płci na rynku pracy. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 512, 184-193 DOI: https://doi.org/10.15611/pn.2018.512.17

Salamucha, A. (2004). Definicje wychowania w literaturze pedagogicznej. Rocznik Nauk Społecznych, XXXII (2), 33-43; https://www.kul.pl/definicje-wychowania-w-literaturzepedagogicznej,art_3322.html

Wróblewska-Zawadzka, A. (2012). Rodzina i płeć w podręcznikach szkolnych. Prawo a rzeczywistość. Aequalitas, 1, 1-13; https://aequalitas.ka.edu.pl/2012_v1/A_2012_vol_1_02_Wroblewska.pdf

Załucka, M. (2010). Nierówności i dyskryminacje związane z płcią kulturową. Kobieta na rynku pracy. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Etnograficzne, 38, 147-155; http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-issn-2299-9558-year-2010-volume-38-article-2301

Zduniak, A. (2013). Socjalizacja w kontekście nowoczesnego społeczeństwa. Zeszyty Naukowe KUL, 56, 1(221), 47-62; https://www.kul.pl/files/102/articles/2013_1/2013_01_03_Zduniak_Agnieszka.pdf