Świadomość językowa młodzieży – próba pedagogicznego oglądu
Okładka czasopisma Studia Edukacyjne, nr 76, rok 2025, tytuł STUDIA EDUKACYJNE NR 76/2025
PDF

Słowa kluczowe

youth
language development
language awareness

Jak cytować

Kuszak, K. (2025). Świadomość językowa młodzieży – próba pedagogicznego oglądu. Studia Edukacyjne, (76), 43–57. https://doi.org/10.14746/se.2025.76.4

Abstrakt

The article is theoretical in nature. It focuses on the language awareness among young people. Language awareness enables code-switching and balancing between the sociolect known as the youth
language and the official, standard-compliant language. Depending on the context, language is used
by young people to identify themselves with the group and to manifest their independence, distinctiveness and uniqueness. It also reflects their integration into linguistic norms and their creative transformation of these norms. The level of language awareness determines which variety young people choose to use in particular situations. Drawing on the levels of language awareness identified in the literature, the author presents examples of both low and high levels of language awareness in the
linguistic competence of young people. The conclusion is presented within the context of the core curriculum, highlighting the need to correlate literary education with language education.

https://doi.org/10.14746/se.2025.76.4
PDF

Bibliografia

Banaszkiewicz, A. (2019). Świadomość językowa młodzieży – wybrane zagadnienia. Poradnik Językowy, 767

Baniecka, E. (2008). Gwara młodzieżowa jako odmiana współczesnej polszczyzny – próba charakterystyki. Studia Gdańskie, 5, 157-169

Bednarkowa, J. (1995). Wyrażanie ekspresji w tekstach pisanych uczniów. W: K. Ożdżyński (red.), Językowy obraz świata dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej

Budrewicz, Z., Sienko, M. (2005). Ku porozumieniu. Wartościowanie tekstów literackich w wypowiedziach uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum a praktyka edukacyjna. W: Z. Uryga,

M. Sienko (red.), Kształcenie sprawności językowej i komunikacyjnej. Obraz badań i działań dydaktycznych. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej

Bugajski, M., Steciąg, M. (2012). Świadomość językowa, komunikacyjna, dyskursywna. W: M. Steciąg, M. Bugajski (red.), Świadomość językowa w komunikowaniu. Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski

Burchacka, K. (2012). Przezwiska uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych w Działdowie: analiza formalna i znaczeniowa. Prace Językoznawcze, 14

Brzezińska, A., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Czarnecka, K. (1995). Konstrukcje porównawcze jako odzwierciedlenie uczniowskiej wizji świata. W: K. Ożdżyński (red.), Językowy obraz świata dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej

Czarnecka, K. (1997). Pragmatyczne spojrzenie uczniów na współczesną polszczyznę. W: J. Porayski Pomsta, H. Zgółkowa (red.), Studia pragmalingwistyczne. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa

Czeszewski, M. (2008). Słownik polszczyzny potocznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Gajda, S. (1984). Nauka o języku. Polonistyka, 8

Garwol, K. (2019). Mowa nienawiści wśród dzieci i młodzieży. Edukacja – Technika – Informatyka, 3, 29 DOI: https://doi.org/10.15584/eti.2019.3.23

Grabias, S. (1997). Język w zachowaniach społecznych. Lublin: Wydawnictwo UMCS

Guzik, B. (1995). Diagnozowanie językowego obrazu świata (na przykładzie wypowiedzi uczniów klasy IV szkoły podstawowej). W: K. Ożdżyński (red.), Językowy obraz świata dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej

Karwatowska, M. (2001). Prawda i kłamstwo w języku młodzieży licealnej. Lublin: Wydawnictwo UMCS

Karwatowska, M. (2008). Językowe środki wyrażania agresji w rozmowach nastolatek. Linguistica Bidgostiana, 5

Karwatowska, M. (2010). Uczeń w świecie wartości. Lublin: Wydawnictwo UMCS

Kopeć, U. (2000). Rozwój słownictwa nazywającego uczucia w języku dzieci i młodzieży. Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej

Kostecka-Sadowa, A. (2019). Świadomość językowa i wartościowanie polszczyzny południowokresowej przez Polaków w obwodzie lwowskim. Zielonogórskie Seminaria Językowe

Lange, R. (red.), (2023). Nastolatki 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów i rodziców. Warszawa: NASK – Państwowy Instytut Badawczy

Łapińska, R., Żebrowska, M. (1979). Wiek dorastania. W: M. Żebrowska (red.), Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe

Markowski, A. (1992). Polszczyzna końca XX wieku. Warszawa: Wiedza Powszechna

Markowski, A. (2009). Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Miodek, J. (2012). Polszczyzna różnych pokoleń. W: A. Markowski, R. Pawelec (red.), Oblicza polszczyzny. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury

Ożóg, K. (2014). Mody językowe we współczesnej polszczyźnie. W: M. Kułakowska, A. Myszka (red.), Kultura mówienia dawniej i dziś. Rzeszów: Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli

Ożóg, K. (2019). Język współczesnej młodzieży – między kodem ograniczonym a kodem rozwiniętym. W: M. Kielar-Turska, S. Milewski (red.), Język w biegu życia. Gdańsk: Harmonia Universalis

Pankowska, D., Bieganowska-Skóra, A., (2018). Wulgaryzacja języka jako kontekst socjalizacji dzieci i młodzieży. Przegląd Badań Edukacyjnych, 27, 2 DOI: https://doi.org/10.12775/PBE.2018.024

Plucińska, A., (1995). Językowy portret „deszczu” w wypowiedziach dzieci i młodzieży. W: K. Ożdżyński (red.), Językowy obraz świata dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej

Porayski-Pomsta, J. (1999). Kultura języka. W: S. Dubisz (red.), Nauka języka dla polonistów. Warszawa: Książka i Wiedza

Ratajczak, M. (2012). (Nie)kompetencje językowe. W: A. Markowski, R. Pawelec (red.), Oblicza polszczyzny. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury

Sileńska, A., Szpunar, K. (2020). Przemoc i agresja u dzieci i młodzieży. O języku agresji. Człowiek i Społeczeństwo, L DOI: https://doi.org/10.14746/cis.2020.50.7

Skowronek, B. (2005). Kształcenie sprawności komunikacyjnej młodzieży na tle przemian współczesnej kultury i języka. W: Z. Uryga, M. Sienko (red.), Kształcenie sprawności językowej i komunikacyjnej. Obraz badań i działań dydaktycznych. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej

Stępień-Nycz, M. (2019). Emocje w języku. Komunikowanie i odczytywanie emocji wyrażanych w języku. W: M. Kielar-Turska, S. Milewski (red.), Język w biegu życia. Gdańsk: Harmonia Universalis

Synowiec, H. (1985). Rozwój słownictwa nazywającego cechy osobowości w języku dzieci i młodzieży. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego

Synowiec, H. (2017). Słowotwórstwo w szkole a potrzeby językowe uczniów. W: K. Czarnecka, M. Grzelka (red.), Ars Didactica. Księga jubileuszowa Profesor Haliny Zgółkowej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM

Szymańska, M. (2012). Metafory w twórczych wypowiedziach pisemnych uczniów. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego

Szymańska, M. (2013). Czy kminię? – czyli o języku młodzieży. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, 4, 140

Wileczek, A. (2021). Współczesna młodomowa. Lingwistyczno-kulturowe konceptualizacje zjawiska. Annales Universitatis Maria Curie-Skłodowska, VI

Włodarczyk, J. (2014). Mowa nienawiści w Internecie w doświadczeniu polskiej młodzieży. Warszawa: Uniwersytet Warszawski, Fundacja Dzieci Niczyje

Wojnarska, A. (2013). Kompetencje komunikacyjne nieletnich. Lublin: Wydawnictwo UMCS

Zgółka, T. (1980). Język. Kompetencja. Gramatyka. Studium z metodologii i lingwistyki. Poznań – Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe

Zgółkowa, H. (1995). Odbicie „edukacji pozaszkolnej” w słownictwie uczniowskim. W: K. Ożdżyński (red), Językowy obraz świata dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej

Zgółkowa, H. (red.), (2004). Nowy słownik gwary uczniowskiej. Wrocław: Wydawnictwo Europa

Zgółkowa, H. (2012). Gwara uczniowska (szkolna) w poszukiwaniu inspiracji. W: A. Markowski, R. Pawelec (red.), Oblicza polszczyzny. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury