Ocena dostępności zasobów służących realizacji polityki zdrowotnej w szkołach należących do Sieci Szkół Promujących Zdrowie w Polsce
Okładka czasopisma Studia Edukacyjne, nr 76, rok 2025, tytuł STUDIA EDUKACYJNE NR 76/2025
PDF

Słowa kluczowe

health
sources
school health policy
Health Promoting Schools Network

Jak cytować

Leksy, K., & Gawron, G. (2025). Ocena dostępności zasobów służących realizacji polityki zdrowotnej w szkołach należących do Sieci Szkół Promujących Zdrowie w Polsce. Studia Edukacyjne, (76), 59–74. https://doi.org/10.14746/se.2025.76.5

Abstrakt

Health is the fundamental value of human life and the primary determinant of the functioning quality in the individual and collective dimensions. Health is the capital that the state must invest in at various policy levels. It should include the school system, with school health policy focused on effective prevention, education, and health promotion. The Polish Network of Health Promoting Schools (HPS) is trying to compensate for perceived systemic neglect. It is an association of schools attempting to implement a comprehensive approach to health promotion. However, the effectiveness of the activities is determined mainly by the availability of personal, time, and financial resources in schools. This issue was discussed in the 2023 nationwide survey (CAWI) carried out among school health promotion coordinators from the HPS Network. The article presents selected results relating directly to the assessment of the availability of resources for the implementation of school health policy and the declaration of adapting HPS principles to local conditions. Although there are significant differences in the assessment of school resources, the coordinators jointly emphasize their importance for the optimal implementation of school health policy. Therefore, for any school attempting to implement its health policy, it should be a priority to identify and provide resources that reflect the school environment’s specific needs in the health field and its promotion.

https://doi.org/10.14746/se.2025.76.5
PDF

Bibliografia

Gaweł, A. (2014). Zasoby zdrowotne młodzieży gimnazjalnej w kontekście ekosystemu szkoły. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

Kleszczewska, D., Mazur, J., Dzielska, A., Michalska, A., Gaspar de Matos, M., Santos, T., Gaspar, T., Branquinho, C., Antão, M.I., Guedes, F. (2018). Improve the youth. Zdrowie psychiczne młodzieży. Raport z badań. Warszawa: Instytut Matki i Dziecka

Kowalewska, A. (2017). Zdrowie i zagrożenia zdrowia a edukacja zdrowotna dzieci i młodzieży (ss. 145-162). W: B. Zawadzka, T. Łączka (red.), Pedagogika zdrowia w teorii i praktyce. Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego

Leksy, K. (2020). Młodzież we współczesnej przestrzeni społeczno-kulturowej: wybrane aspekty zdrowotne i pedagogiczne. Warszawa: Wydawnictwo Difin

Leksy, K., Nawój-Połoczańska, J., Skowrońska-Pućka, A. (2023). Ocena alfabetyzmu zdrowotnego studentów w oparciu o kwestionariusz Health Literacy Questionnaire (HLQ) – badania wstępne. Studia Edukacyjne, 69, 57-76 DOI: https://doi.org/10.14746/se.2023.69.4

Magnuszewska-Otulak, G. (2008). Ochrona zdrowia w polityce społecznej (ss. 201-216). W: G. Firlit-Fesnak, M. Szylko-Skoczny (red.), Polityka społeczna. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Mazur, J., Małkowska-Szkutnik, A. (2018). Zdrowie uczniów w 2018 roku na tle nowego modelu badań HBSC. Warszawa: Instytut Matki i Dziecka

Nowak, P.F. (2019). Postawy nauczycieli wychowania fizycznego wobec edukacji zdrowotnej. Warszawa: Wydawnictwo Difin

Ostrowska, A. (1999). Styl życia a zdrowie. Z zagadnień promocji zdrowia. Warszawa: IFiS PAN

Słońska, Z. (2002). Edukacja zdrowotna w zmieniającym się społeczeństwie (ss. 19-25). W: Z. Żukowska, R. Żukowski (red.), Zdrowie i sport w edukacji globalnej. Warszawa: Wydawnictwo Estrella

Syrek, E. (2000). Zdrowie w aspekcie pedagogiki społecznej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego

Vennegoor, G., Van Assema, P., Eekhout, I., Lezwijn, J., Molleman, G., Jansen, M. (2022). Measuring implementation of Health Promoting School (HPS) programs: development and psychometric evaluation of the HPS implementation questionnaire. Journal of School Health

Woynarowska, B. (2017). Zdrowie jako wartość i zasób dla jednostki oraz zasób dla społeczeństwa (ss. 27-29). W: B. Woynarowska (red.), Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne. Metodyka. Praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Woynarowska, B., Woynarowska-Sołdan, M. (2019). Koncepcja i zasady tworzenia oraz rozwoju szkół promujących zdrowie w Polsce. W: B. Woynarowska, M. Woynarowska-Sołdan (red.), Szkoła Promująca Zdrowie. Podręcznik dla szkół i osób wspierających ich działania w zakresie promocji zdrowia. (ss. 13-52). Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji

Krajowy Certyfikat Szkoły Promującej Zdrowie – Ośrodek Rozwoju Edukacji (ore.edu.pl) [dostęp: 26.02.2024]

Raport Rzecznika Praw Dziecka (2021). https://brpd.gov.pl/wp-content/uploads/2021/11/Raport-RPD-samopoczucie-psychiczne-PDF.pdf [dostęp: 12.11.2023]

Szkoła Promująca Zdrowie – Ośrodek Rozwoju Edukacji (ore.edu.pl) [dostęp: 26.02.2024]

World Health Organization (2023). 75 years of improving public health. World Health Day 2023. 75 years of improving public health. https://www.who.int/campaigns/75-years-of-improving-public-health [dostęp: 03.04.2024]