Abstrakt
The article presents the results of qualitative research aimed at identifying the mathematical activities undertaken by students during their engagement in the construction process. Two main research questions were highlighted: What attitude do first-grade students adopt towards mathematical problemsolving tasks during their involvement in productive activities? How does the process of investigation and experimentation unfold during construction? The qualitative analysis employed thematic coding and categorization. In the first part of the text, I discuss issues related to the concept of constructiotism. In the second part, I present the research conclusions. Productive activity can stimulate heuristic thinking of an operational nature. During construction, children explore mathematical problems, attempt to solve them, and create their own action strategies.
Bibliografia
Bers, M.U. (2008). Blocks to robot. Learning with Technology in the Early Childhood Classroom. New York/London: Teachers College Press
Bilewicz-Kuźnia, B. (2018). Rozwijanie umiejętności matematycznych dzieci w wieku przedszkolnym. Lublin: Wydawnictwo UMCS
Bonar, J. (2013). O potrzebie rozwijania myślenia twórczego w edukacji matematycznej uczniów. W: A. Kalinowska (red.), Wczesnoszkolna edukacja matematyczna – ograniczenia i ich przełamywanie. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego
Brudzińska, P. (2023a). School for thinking not for schooling. Konstrukcjonizm a środowisko uczenia się na przykładzie działalności Darunsikhalai School for Innovative Learning. Studia z Teorii Wychowania, XIV, 4/45
Brudzińska, P. (2023b). Eksploracyjna mowa dziecięca. Rola komunikacji werbalnej w trakcie konstruowania. Problemy Wczesnej Edukacji, 2/57, 133-139 DOI: https://doi.org/10.26881/pwe.2023.57.10
Dąbrowski, M. (2008). Pozwólmy dzieciom myśleć! O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów. Warszawa: Centralna Komisja Egzaminacyjna
Dworakowska A. (2013). Potrzeba stosowania strategii heurystycznych w czasie zajęć edukacji matematycznej. W: A. Kalinowska (red.), Wczesnoszkolna edukacja matematyczna – ograniczenia i ich przełamywanie. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego
Filip, J., Rams, T. (2000). Dziecko w świecie matematyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls
Kafai, Y. (1995). Minds in play. Computer Game Design as a Context for Children’s Learning. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates
Kalinowska, A. (2010). Pozwólmy dzieciom działać. Warszawa: Centralna Komisja Egzaminacyjna
Klus-Stańska, D. (2000). Konstruowanie wiedzy w szkole. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego
Klus-Stańska, D., Kalinowska, A. (2004). Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak
Krygowska, Z. (1986). Elementy aktywności matematycznej, które powinny odgrywać znaczącą rolę w matematyce dla wszystkich. Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego. Seria V: Dydaktyka Matematyki, 6
Martinez, S.L, Stager, G. (2016), Invent to Learn: Making, Tinkering, and Engineering in the Class-room. Torrance: Constructing Modern Knowledge Press
Moroz, H. (1982). Rozwijanie pojęć matematycznych u dzieci w wieku przedszkolnym. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Papert, S. (1996). Dzieci i komputery. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Pietrasiński, Z. (1983). Atakowanie problemów. Warszawa: Nasza Księgarnia
Treliński, G. (2005). Stymulowanie aktywności – przeciwdziałanie bezradności matematycznej ucznia. W: M. Czajkowska, G. Treliński (red.), Kształcenie matematyczne. Tendencje, badania, propozycje dydaktyczne. Kielce: Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Patrycja Brudzyńska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
