Abstract
Free time of children and adolescents is an important and interesting issue addressed by scholars of many disciplines. The article presents the theoretical basis of knowledge on contemporary free time paradoxes, the influence of the natural, cultural, and social environment on the organization and forms of spending free time by children and young people. The text describes factors facilitating and hindering the organization of leisure time of children and young people living in urban areas, as well as selected results of research and reports on leisure time of children and young people spending time in the city. The theoretical considerations examined in the article and the research results cited enabled conclusions for pedagogical practice concerning the free time of children and adolescents in urban areas.
References
Alexander, Ch. (2008). Język wzorców. Miasta, budynki, konstrukcja. Gdańsk Bojarska, N. (2016). Czas wolny dzieci i młodzieży we współczesnym świecie. W: V. Tanaś, W. Welskop (red.), Kultura czasu wolnego we współczesnym świecie. Łódź.
Cichosz, M. (2007). Kształtowanie się dyscypliny – główne nurty polskiej pedagogiki społecznej w ujęciu historycznym. W: E. Marynowicz-Hetka (red.), Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, tom II. Warszawa.
Czerepaniak-Walczak, M. (2007). Wychowanie do czasu wolnego. Poszukiwanie miejsca dla Homo ludens w świecie Homo faber. W: M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie – pojęcia – procesy – konteksty. Gdańsk.
Czerkawski, A. (2008). Czas wolny gimnazjalistów a zachowania ryzykowne. W: A. Czerkawski, A. Nowak (red.), Wybrane zagadnienia patologii społecznej – implikacje empiryczne. Katowice.
Daszykowska, J. (2005). Czas wolny a jakość życia nauczycieli studiujących. Kraków.
Derek, M. (2014). Miejska przestrzeń czasu wolnego. W: M. Madurowicz (red.), Kształtowanie współczesnej przestrzeni miejskiej. Warszawa.
Jakubowicz-Bryx, A. (2010). Czas wolny a zainteresowania uczniów w edukacji wczesnoszkolnej. W: I. Adamek, M. Grochowalska, E. Żmijewska (red.), Relacje i konteksty (w) edukacji elementarnej. Kraków.
Kisiel, M. (2018). Spędzanie czasu wolnego przez uczniów klas 4-7 szkół podstawowych w Szczecinie (doniesienie z badań). Aktywność Ruchowa Ludzi w Różnym Wieku, 39(3).
Kłodowska, J. (2016). Going native jako proces stawania się badaczem terenowym. Refleksje na marginesie badania środowiska życia osób starszych. Dyskursy Młodych Andragogów, 17.
Kowalczyk, A., Derek, M. (2015). Przestrzeń czasu wolnego w polityce dużych miast. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, LXXVII, 1. DOI: https://doi.org/10.14746/rpeis.2015.77.1.17
Krzesińska-Żach, B. (2007). Pedagogika Rodziny. Przewodnik do ćwiczeń. Białystok.
Kusztelak, A., Tworek, N. (2009). Struktura potrzeb wolnoczasowych młodzieży: w świetle badań sondażowych. Przegląd Naukowo-Metodyczny. Edukacja dla Bezpieczeństwa, 3.
Kwilecki, K. (2011). Rozważania o czasie wolnym. Wybrane zagadnienia. Katowice.
Lachowski, S., Florek, M. (2007). Nierówności w rozwoju dzieci wiejskich jako czynnik generalizujący wykluczenie społeczne. Medycyna Ogólna, 13 (XLII), 4.
Lipski, A. (2008). Czas wolny w czasie życia. Przyczynek do analizy społeczeństwa nowoczesnego. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, LLX, 4
Malchrowicz-Mośko, E., Poczta, J. (2018). Moda na bieganie, ideologia healthismu i zmiany w podejściu do zdrowia – przykład Wielkopolski. W: E. Małolepszy, J. Kosiewicz, N. Organista (red.), Z najnowszych dziejów kultury fizycznej i turystyki w Polsce i w Europie (w okresie XIX-XX wieku). Częstochowa.
Marek, E. (2007). Zajęcia pozalekcyjne jako forma rozwijania zainteresowań dzieci w czasie wolnym. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce – kwartalnik dla nauczycieli, 3, Piotrków Trybunalski
Martyka, A. (2012). Czas wolny dzieci we współczesnych polskich miastach. Wprowadzenie do poszukiwań optymalnych rozwiązań przestrzennych. Architektura Czasopismo Techniczne, 29, 7-A.
Martyka, A., Sikora, A., Figurska-Dudek, J. (2021). Architektura i urbanistyka jako czynnik mobilizujący mieszkańców do aktywności fizycznej – wybrane problemy. W: M. Piekarski, A. Rybka, A. Sikora (red.), Miasto 2.0. Człowiek, przestrzeń, transformacja. Rzeszów.
Matysiak-Błaszczyk, A, Zychowicz, M. (2021). Czas wolny młodzieży ze szczególnym uwzględnieniem jej miejskiej reprezentacji. W: A. Cybal-Michalska, K. Segiet, K. Węc (red.), Aktywizacja młodzieży w warunkach zmiennej rzeczywistości społeczno-kulturowej. Poznań. DOI: https://doi.org/10.14746/psn.2021.1.13
Mokras-Grabowska, J. (2015). Czas wolny w dobie postmodernizmu. Folia Turistica, 4.
Okoń, W. (1987). Zabawa a rzeczywistość. Warszawa.
Olszewski-Strzyżowski, J., Dróżdż, R. (2017). Sposoby spędzania czasu wolnego dzieci i młodzieży a ich aktywność fizyczna. Zeszyty Naukowe, 11, VI, 1.
Radlińska, H. (1961). Pedagogika społeczna, tom 1. Wrocław.
Dzieci po szkole – wolne czy zajęte. Raport badawczy. Squla i SW Research, wrzesień 2016.
Informacja o działalności Rzecznika Praw Dziecka za rok 2016 oraz uwagi o stanie przestrzegania praw dziecka, Warszawa 2017.
Pracujący, bezrobotni i bierni zawodowo (wyniki wstępne Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności) – 2 kwartał 2022 roku; https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/pracujacy-bezrobotni-bierni-zawodowo-wg-bael/pracujacy-bezrobotni-i-bierni-zawodowo-wyniki-wstepne-badania-aktywnosci-ekonomicznej-ludnosci-2-kwartal-2022-roku,12,52.html [dostęp: 19.03.2023].
License
Copyright (c) 2023 Matysiak-Błaszczyk Agata
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.