The Educational Potential of Biographies of Others, or What Does Polanski’s Roman Teach?
PDF (Język Polski)

Keywords

education
biography
autobiography
learning

How to Cite

Jakubowski , W. (2023). The Educational Potential of Biographies of Others, or What Does Polanski’s Roman Teach?. Studia Edukacyjne, (70), 75–92. https://doi.org/10.14746/se.2023.70.5

Abstract

The aim of this article is to point out the educational potential of biographies of Others. Published and presented in the form of feature films and documentaries, biographies allow today’s cultural participant to “enter the world” of other people, to learn about their dramas and lived trajectories of life. “The other” here is the “bearer” of experience, who provides the viewer, in his or her biographical story, with a certain knowledge of life. Biography can be treated as a text and interpreted as such. A particularly interesting theoretical interpretation to explain the educational dimension of biography is Hans Georg Gadamer’s proposed model of hermeneutic interpretation of the text. The field of analysis in the article became the biography of Roman Polanski.

https://doi.org/10.14746/se.2023.70.5
PDF (Język Polski)

References

Albright, M. (2018). Faszyzm: ostrzeżenie, przekł. K. Mironowicz. Warszawa: Wydawnictwo Poltext

Alheit, P. (2011). Podejście biograficzne do całożyciowego uczenia się, przekł. P. Poniatowska. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 3(55)

Bauman, T. (2010). Poznawczy status danych jakościowych. W: J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, K. Szmidt (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

Bątkiewicz, A. (2006). Ścigany Roman Polański. Katowice: BZiW Bronisław Spadek

Bruner, J. (1990). Życie jako narracja. Kwartalnik Pedagogiczny, 4

Demetrio, D. (2000). Autobiografia. Terapeutyczny wymiar pisania o sobie, przekł. A. Skolimowska. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

Dominice, P. (2006). Uczyć się z życia. Biografia edukacyjna w edukacji dorosłych. Łódź: Wydawnictwo WSHE

Dubas, E. (2011). „Uczenie się z biografii Innych” – wprowadzenie. W: E. Dubas, W. Świtalski (red.), Uczenie się z biografii Innych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

Gadamer, H.G. (1993). Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, przekł. B. Baran. Kraków: Inter Esse

Giddens, A. (2010). Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, przekł. A. Szulżycka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Illeris, K. (2006). Trzy wymiary uczenia się. Poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy współczesnej teorii uczenia się, przekł. A. Jurgiel i in. Wrocław: WN DSWE TWP

Jakubowski, W. (1997). Lęk w filmie (refleksje pedagoga). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

Jankun-Dopartowa, M. (2000). Labirynt Polańskiego. Kraków: Rabid

Jarvis, P. (2009). Learning to be a Person. London: Routledge

Jarvis, P. (2012). Transformatywny potencjał uczenia się w sytuacjach kryzysowych. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 3(59)

Kępiński, A. (1992). Psychopatie. Kraków: Sagittarius

Kosiński, J. (1990). Malowany ptak, przekł. T. Mironowicz. Warszawa: Wydawnictwo Czytelnik

Lalak, D. (2010). Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak

Makowiecki, A. (1986). Rapier Napoleona. Łódź: Krajowa Agencja Wydawnicza

Maruszewski, T. (2002). Psychologia poznania. Sposoby rozumienia siebie i świata. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Polański, R. (2017). Roman by Polański, przekł. K. Szymanowska, P. Szymanowski. Warszawa: Świat Książki

Rosner, K. (1991). Hermeneutyka jako krytyka kultury. Heidegger, Gadamer, Ricoeur. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy

Rosner, K. (2003). Narracja, tożsamość i czas. Kraków: Universitas

Schutze, F. (1997). Trajektorie cierpienia jako przedmiot badań socjologii interpretatywnej. Studia Socjologiczne, 1(144)

Stachówna, G. (1994). Roman Polański i jego filmy. Warszawa – Łódź: Wydawnictwo Naukowe PWN

Stanford, C. (2008). Polański, przekł. Z. Kościuk. Poznań: Wydawnictwo Albatros

Sulik, M. (2015). Aleksander Wat i Ola Watowa ocaleni od zapomnienia, czyli biograficzno-andragogiczne poszukiwania „zaginionych samogłosek”. W: E. Dubas, J. Stelmaszczyk (red.), Biografie i uczenie się. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego DOI: https://doi.org/10.18778/7969-451-8.08

Walczak, A. (2015). Czego można nauczyć się z biografii innych? Przykład Edith Piaf – istoty dramatycznej porwanej namiętnością. W: E. Dubas, J. Stelmaszczyk (red.), Biografie i uczenie się. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego DOI: https://doi.org/10.18778/7969-451-8.07

Werner, P. (2014). Polański. Biografia, przekł. A. Krochmal, R. Kędzierski. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis

Il etait une fois… „Tess” (2006), reż. S. Luly, D. Ablin (polski tytuł: Był sobie film… „Tess”)

Roman Polanski: A Film Memoir (2011), reż. L. Bouzereau (polski tytuł: Roman Polański: moje życie)

Roman Polanski: Wanted and Desired (2008), reż. M. Zenovich (polski tytuł: Roman Polański: ścigany i pożądany)