Abstract
In the era of visual culture, the reception and creation of images becomes an inseparable element of everyday life. Unfortunately, as research shows, both students and teachers suffer from a shortage of skills related to the creation of graphic messages legible in the form (aesthetic) and content. Despite the hypertectuality of the young generation, they also appear as digital immigration as defined by Prensky.
In this paper, I focus on indicating the theoretical and historical foundations of computer graphics and its types, i.e. raster and vector graphics. In school practice, both of these graphic areas are poorly understood and often used inadequately (or not at all, e.g. vector graphics) for didactic needs. Getting to know the graphic software and its capacities will allow both teachers and students to function adequately to the digital times and will sensitize them to the possible visual manipulation of reality, i.e. presenting lies as truth, half-truth or “true facts” that often cause extreme emotional reactions.
References
Al-Dwairi, M.O., Alqadi, Z.A., AbuJazar, AA., Zneit, R.A. (2010). Optimized True-Color Image Processing. World Applied Sciences Journal, 8(10), 1175-1182
Baudrillard, J. (2005). Symulakry i symulacja (przekł. S. Królak). Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Bobrowska, E. (2008). Wspólnota. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. VII (ss. 276-278). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak
Domagalska-Grędys, M. (2017). Wartości w pracy młodych pokoleń Y i Z. Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2, 19
Gasquet, J. (2012). Cézanne. Paris: Encre Marine DOI: https://doi.org/10.14375/NP.9782350880563
Gołaszewska, M. (1986). Zarys estetyki. Problematyka – metody – teorie. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe
Hall, S. (1991). The Local and The Global: Globalization and Ethnicity. W: A.D. King (red.), Culture, Globalization and the World-System. Contemporary Conditions for the Reprezentation of Identity. Minneapolis: University of Minnesota Press DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-349-11902-8_2
Hessen, S. (1997). Podstawy pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak
Jankowski, D. (2009). Świat kultury jednostki – kultury czyjejś. Wnioski dla współczesnej pedagogiki kultury. W: J. Gajda (red.), Humanistyczno-antropologiczna ewolucja pedagogiki kultury. Konsekwencje dla teorii i praktyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls
Jemioło, T., Sienkiewicz, P. (2004). Zagrożenia dla bezpieczeństwa informacyjnego państwa. Identyfikacja, analiza zagrożeń i ryzyka. Raport z badań (t. 1). Warszawa: Akademia Obrony Narodowej
Kamleshun, R., Mejias, S.G. (2018). Is „Snapchat Dysmorphia” a Real Issue? Cureus Journal of Medical Science, 10(3)
Kościelecki, S. (1979). Współczesna koncepcja wychowania plastycznego. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe
Krzyżak-Szymańska, E., Szymański, A. (2013). Młodzież w świecie online a ich kompetencje internetowe. Tolerancja. Studia i Szkice, 17, 81-103
Materne, A. (2019). Fenomen mangi i anime w środowisku młodzieży: Studium dyfuzji kultur. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls
Michniuk, A., Pastwa, A., Konieczna, P. (2014). Młodzi pedagodzy kontra «digital natives». Kultura Popularna, 3(41), 114-119
Piecuch, A. (2011). Wybrane multimedialne kompetencje nauczycieli. Edukacja – Technika – Informatyka, 2(2), 133-145
Rideout, V., Robb, M.B. (2018). Social Media, Social Life: Teens Reveal Their Experiences. Common Sense
Ryan, D. (2011). History of Computer Graphics: Dlr Associates Series. AuthorHouse
Stanaszek, P., Czarna, A.Z. (2018). Narcyzm w sieci. Narcyzm jako osobowościowa determinanta Problemowego Używania Internetu i zachowania w mediach społecznościowych. W: B.A. Nowak, K. Maciąg (red.), Diagnoza współczesnego społeczeństwa: Przegląd wybranych aspektów (ss. 26-49). Lublin: Wydawnictwo Naukowe Tygiel
Szacki, J. (1981). Historia myśli socjologicznej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe
Toffler, A. (2001). Trzecia fala. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy
Toffler, A., Toffler, H. (1997). Wojna i antywojna. Jak przetrwać na progu XXI wielu. Warszawa: Wydawnictwo Muza
Tytko, M.M. (2009). Artysta a wychowawca w koncepcji Stefana Szumana, W: K. Krasoń, B. Mazepa-Domagała, A. Wąsiński (red.), Intersubiektywność sztuki w recepcji i tworzeniu: diagnoza, edukacja, wsparcie rozwoju (ss. 304-309). Katowice: Wyższa Szkoła Administracji
Więckiewicz, M. (2006). Emotikony – Pismo obrazkowe XXI wieku. Media – Kultura – Komunikacja Społeczna, 2, 224-237
Załęski, P. (2011). Tönnies i społeczeństwo cywilne. Źródła nowoczesnej koncepcji społeczeństwa. Przegląd Socjologii Jakościowej, 7(7), 72-83 DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.7.2.06
Fraillon, J., Ainley, J., Schulz, W., Friedman, T., Duckworth, D. (2020). Preparing for life in a digital world. IEA International Computer and Information Literacy Study 2018 International Report. IEA; https://www.iea.nl/publications/study-reports/preparing-life-digital-world DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-38781-5
Instagram – Historia, idea, wzloty, upadki i wyzwania. (2020). Ideo Force; https://www.ideoforce.pl/akademia/instagram-historia-idea-wzloty-upadki-wyzwania-popularnosc,483.html
OECD. (2011). PISA 2009 Results: Students On Line. Digital Technologies and Performance (VI); https://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/48270093.pdf DOI: https://doi.org/10.1787/9789264112995-en
Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. „On the Horizon”, 9(5). https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf DOI: https://doi.org/10.1108/10748120110424816
Rosewood. (2014). Philips CDI 450 & 550 and Mad Dog McCree. Retrostuff.org.; https://retrostuff.org/2014/08/26/philips-cdi-450-550-mad-dog-mccree/
Sewastianowicz, M. (2019). Szkolny komputer zwykle nie pierwszej młodości. Prawo.pl.; https://www.prawo.pl/oswiata/informatyka-i-sprzet-w-szkole-stanowiskomen,496754.html
Wspólnota. (2021). W: Encyklopedia PWN. PWN; https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/wspolnota;3998410.html
License
Copyright (c) 2023 Agnieszka Materne
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.