Childhood Attachment in Specific Situations Experienced by Difficult Children
PDF (Język Polski)

Keywords

John Bowlby’s attachment theory
attachment
attachment behavior
attachment patterns
difficult situations of children with diverse attachment types

How to Cite

Cywińska, M. (2023). Childhood Attachment in Specific Situations Experienced by Difficult Children. Studia Edukacyjne, (70), 119–132. https://doi.org/10.14746/se.2023.70.8

Abstract

The family plays a crucial role in shaping an individual’s personality and influencing emotional, social, and cognitive development. J. Bowlby underscores the significance of early attachments, particularly with the mother, in the proper formation of an individual. The primary and biologically rooted need for proximity to the caregiver profoundly impacts a child’s well-being. This study explores the repercussions of challenging childhood experiences, including maternal abandonment or frequent distancing, on the individual’s functioning not only in childhood, but also throughout adolescence and adulthood.
The behavior of attachment figures, especially the caregiver acting as the mother, determines the quality of the child’s attachment, classified as either trusting, anxiety-avoidant, anxiety-ambivalent, or disorganized. Insecure attachments, specifically anxiety-avoidant and anxiety-ambivalent bonds, along with disorganized attachment, can give rise to various difficult situations for individuals. The focus, particularly on disorganized attachment, highlights the heightened risk of mental disorders, behavioral issues, and personality disorders.
This article delves into John Bowlby’s attachment theory, elucidating its key aspects, and draws connections to difficult situations experienced by preschool and early elementary school children with diverse attachment types. These situations encompass conflicts, loneliness, peer rejection, and failures.

https://doi.org/10.14746/se.2023.70.8
PDF (Język Polski)

References

Bowlby, J. (2000). Attaccamento e perdita. DI: La separazione dalla madre. Angoscia e rabbia. Torino: Bollati Boringhieri

Brzezińska, A.I., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Cywińska, M. (2004). Konflikty interpersonalne dzieci w młodszym wieku szkolnym w projekcjach i sądach dziecięcych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM

Cywińska, M. (2004). Znaczenie konfliktów w życiu dzieci w młodszym wieku szkolnym. Studia Edukacyjne, 6

Cywińska, M. (2007). Konflikty interpersonalne w społeczności dziecięcej dawniej i dziś. W: K. Segiet (red.), Dziecko i dzieciństwo. W kręgu pytań i poszukiwań teoretyczno-badawczych. Warszawa: Książka i Wiedza

Cywińska, M. (2008). Konflikty interpersonalne w świecie dzieci. Studia Edukacyjne, 7

Cywińska, M. (2009). Osamotnienie dziecka w domu rodzinnym. W: M. Cywińska (red.), Sytuacje trudne w życiu dziecka. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM

Cywińska, M. (2014). Wspieranie dzieci w procesie rozwiązywania problemów w sytuacjach konfliktu. W: M. Cywińska (red.), Problemy współczesnego dziecka. Wybrane aspekty. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM

Cywińska, M. (2019). Porażka i sukces w przestrzeniach życiowych dziecka. W: M. Cywińska (red.), Edukacyjne przestrzenie sytuacji trudnych dzieci. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM DOI: https://doi.org/10.14746/amup.9788323236634

Cywińska, M. (2020). Stresowe sytuacje odrzucenia rówieśniczego. W: M. Cywińska (red.), Dziecko w sytuacjach stresowych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM DOI: https://doi.org/10.14746/amup.9788323238485

Czub, M. (2005). Wiek niemowlęcy. Jak rozpoznać potencjał dziecka? W: A.I. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Fortuna, P. (2015). Pozytywna psychologia porażki. Jak z cytryn zrobić lemoniadę. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Marchwicki, P., Teoria przywiązania J. Bowlby`ego. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 23 DOI: https://doi.org/10.21852/sem.2006.23.26

Maslow, A.H. (1986). W stronę psychologii istnienia. Warszawa: Instytut Wydawniczy "Pax"

Nowak, B.M. (2012). Rodzina w kryzysie. Studium resocjalizacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Schaffer, H.R. (2008). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Schaffer, H.R. (2010). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

Senator, D. (2012). Główne tezy teorii przywiązania. W: B. Tryjarska (red.), Bliskość w rodzinie. Więzi w dzieciństwie a zaburzenia w dorosłości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Sroufe, L.A. (2005). Attachment and development: A prospective, longitudinal study from birth to adulthood. Attachment and Human Development, 4 DOI: https://doi.org/10.1080/14616730500365928

Striano, T., Henning, A., Stahl, D. (2005). Sensitivity to social contingencies between 1 and 3 months of age. Developmental Science, 8 DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-7687.2005.00442.x

Turner, J.S., Helms, D.B. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne

Weinfield, N.S., Sroufe, L.A., Egeland, B., Carlson, E.A. (1999). The nature of individual differences in infant – caregiver attachment. W: J. Cassidy, P.R. Shaver (red.), Handbook of attachment. New York: The Guilford Press