Elżbieta Drygas – Poznań Educator, Theatre and Social Activist – Reflection on the Threshold of the 50th Anniversary of “Łejery” Pedagogy
PDF (Język Polski)

Keywords

“Łejery” pedagogy
Elżbieta Drygas – teacher
social activist
Emilia Waśniowska Primary School No. 83 in Poznań
education through theatre

How to Cite

Sadowska , K. (2024). Elżbieta Drygas – Poznań Educator, Theatre and Social Activist – Reflection on the Threshold of the 50th Anniversary of “Łejery” Pedagogy. Studia Edukacyjne, (74), 43–66. https://doi.org/10.14746/se.2024.74.3

Abstract

This study aims to present the teaching achievements of Elżbieta Drygas – a Poznań teacher, theatre instructor, social activist, and winner of the Order of the Smile and the Irena Sendler Award for repairing the world, co-founder of Emilia Waśniowska Primary School No. 83 in Poznań. The reflection applied the biographical method using the technique of analyzing existing and retrieved sources, including the few available studies that allow obtaining knowledge about “Łejery” pedagogy, articles from periodical publications, electronic sources related to “Łejery” pedagogy, graduation and doctoral theses prepared at Polish universities, press releases, and free conversations and interviews conducted with Elżbieta Drygas and Jerzy Hamerski by the author of the study in the school year 2023/2024 at the “Łejery” school. The current state of research on the phenomenon of “Łejery” pedagogy and the profiles of the founders of the unique school with theatre in Poland is insufficient. Therefore, on the cusp of the 50th jubilee of “Łejery” pedagogy, it seems justified to undertake considerations in this area on many levels, presenting the profile, experiences, motivation, and achievements of the co-founder of this institution, without whom “Łejery” pedagogy would not have its unique systemic solutions.

https://doi.org/10.14746/se.2024.74.3
PDF (Język Polski)

References

Czekała, F. (2016). Historie warte Poznania. Od PeWuKi i Baltony do kapitana Wrony. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie

Dakhia, M. (2024). Dimensions of Educational Values in Children’s Theatre A reading of the play Samir and the school trip by the storyteller Kahman Massouda as an example, in Children’s Theatre Performances. Journal for Educators, Teachers and Trainers, 15(1), 159-163 DOI: https://doi.org/10.47750/jett.2024.15.01.018

Drygas, E. (2014). Gotowe scenariusze lekcji aktywizujących, czyli jak odkleić dziecko do krzesełka i przywrócić mu wyobraźnię. Poznań: Wydawnictwo Publicat

Drygas, E. (2016). Myśli z Madagaskaru. W: U Łejerów. Poznań: Publikacja okolicznościowa z okazji 40-lecia Łejerów, strony nienumerowane

Drygas, E. (2024). 2015 Przygoda na Madagaskarze. Poznań: „Łejery”

Falconi, M.I. (2015). Theatre for Children and Youth: Art or Pedagogy? Youth Theatre Journal, 29, 159-165 DOI: https://doi.org/10.1080/08929092.2015.1084828

Informacja uzyskana od Elżbiety Drygas w trakcie rozmów i wywiadów prowadzonych z Nią przez Katarzynę Sadowską od 1 stycznia do 31 sierpnia 2024 roku

Informacje uzyskane w rozmowach z Jerzym Hamerskim od 1 września 2023 roku do 31 sierpnia 2024 roku

Klus-Stańska, D. (2007). Behawiorystyczne źródła myślenia o nauczaniu czyli siedem grzechów głównych wczesnej edukacji. W: D. Klus-Stańska, E. Szatan, D. Bronk (red.), Wczesna edukacja. Między schematem a poszukiwaniem nowych ujęć teoretyczno-badawczych. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego

Klus-Stańska, D. (2019). Pedagogika wczesnej edukacji. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Mages, W.K. (2018). Does theatre-in-education promote early childhood development?: The effect of drama on language, perspective-taking, and imagination. Early Childhood Research Quarterly, 45, 224-237 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2017.12.006

Moskiewicz, K. (2004). Szkoły alternatywne w Polsce po roku 1989. Kontynuacje i modernizacje XX-wiecznej tradycji edukacji alternatywnej. Rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem prof. dr hab. M. Kujawskiej. Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Wydział Historii (wersja nieoficjalna, otrzymana od Autorki w formie swobodnego druku)

Muhammad, D. (2019). Education through theatreL. How the children deserve. CenRaPS Journal of Social Sciences, 1(1), 1-13 DOI: https://doi.org/10.46291/cenraps.v1i1.1

Nowicka P. (2015). Zaczarowana dziewczynka leci na Madagaskar. „Gazeta Wyborcza” (Poznan, wyd. POP), 225

Przewoźniak, M. (2015). Trzy przystanki do teatru. Poznań: Papilon

Sadowska, K. (2024). Teatr „Łejery” – edukacja przez sztukę na przykładzie działalności Szkoły Podstawowej nr 83 im. Emilii Waśniowskiej w Poznaniu (wybrane problemy). Kultura i Edukacja, 144, 93-113 DOI: https://doi.org/10.15804/kie.2024.02.05

Salman Alzercoshe, S.M., Ali Harf, H., (2022). Pedagogical Values of Psychodrama. Eurasian Journal of Humanities and Social Sciences, 9, 39-46

Sharma Ch. (red.). (2006). Drama and Theatre with Children. International perspective. London: Routledge, Taylor & Francis Group

Singh, A. (2009). Theatre in Pedagogy: Theatrical Devices as Classroom Resource. The International Journal of the Arts in Society: Annual Review, 4(1), 251-266 DOI: https://doi.org/10.18848/1833-1866/CGP/v04i01/35509

Sowińska, H. (red.). (2011). Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM

Szewczyk, D. (2006). Alternatywne formy edukacji na przykładzie Szkoły Podstawowej nr 83 i Gimnazjum nr 15 „Łejery” w Poznaniu. Praca dyplomowa napisana pod kierunkiem I. Bartusiak. Kolegium Karkonoskie w Jeleniej Górze. Jelenia Góra: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa

Szymaniak, J. (2013). Metoda biograficzna w pedagogice. Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość, 10, 365-381

Cytryna i Order dla Druhny Eli, publikacja z 11 czerwca 2010 roku. Cytryna i Order dla druhny Eli – Radio Poznań ( https://radiopoznan.fm ), [dostęp: 01.09.2024]

https://elka.pl – Foto: Alicja w krainie czarów – teatr PWSZ, [dostęp: 02.08.2024]

Elżbieta Drygas, założycielka szkoły Łejery. Wszystko dla dzieci i teatru [SYLWETKA] ( https://wyborcza.pl ), [dostęp: 09.05.2024]

Drygas, E. (2021a). Byłam jak wesołe miasteczko – Szkoła Łejery ( https://lejery.pl ), [dostęp: 06.06.2024]

Drygas, E. (2021b). Łejery Na Madagaskarze – Szkoła Łejery ( https://lejery.pl ), [dostęp: 01.07.2024]

Grupa Teatralna „LeŻak” ( https://ansleszno.pl ), [dostęp: 12.08.2024]

Hamerski, J., Drygas, E. (2020). Przepis na łejerskie harcerstwo, teatr i szkołę, czyli moja KSIĄŻKA KUCHARSKA / część 5 – Szkoła Łejery ( https://lejery.pl ), [dostęp: 12.02.2024]

Jarmuż, A., Sklepik, K. (2016). publikacja z 20 lutego, Łejery: Co by się nie działo, teatr musi grać!, „Głos Wielkopolski” ( https://gloswielkopolski.pl ), [dostęp: 19 lipca, 2024]

Kultura Poznań – Wydarzenia Kulturalne, Informacje i Aktualności | https://Poznan.pl, [dostęp: 09.06.2024]

Łejery – Historia – Eli droga do teatru ( https://archive.org ), [dostęp: 02.02.2024]

Nagroda im. Ireny Sendlerowej – Ucz otwartości ( https://ceo.org.pl ), [dostęp: 29.06.2024]

Nagroda dla nauczycieli – za naprawianie świata – Kurier Nauczycielski, [dostęp: 29.06.2024]

Nowicka, P. (2015). Wiadomości z Poznania 29.09., Elżbieta Drygas, założycielka szkoły Łejery.

Wszystko dla dzieci i teatru [SYLWETKA] ( https://wyborcza.pl ), [dostęp: 9.06. 2024]

Olejniczak, K. (2015). Łejery mają 40 lat, publikacja z 17. września, Łejery mają 40 lat – Radio Poznań ( https://radiopoznan.fm ), [dostęp: 20.08.2024]

Stowarzyszenie Łejery – wspieraj nas na https://FaniMani.pl, [dostęp: 30.07.2024]

Theus, J. (2015). Trzy przystanki do teatru, czyli historia łejerowskiej „mafii”. Tekst z 15.09., Trzy przystanki do teatru, czyli historia łejerowskiej „mafii” | Głos Wielkopolski ( https://gloswielkopolski.pl ), [dostęp: 09.08.2024]

Trzcieliński, K. (2017). Teatr LeŻak, publikacja z 24 maja, (6) Facebook, [dostęp: 01.08.2024]

Trzy przystanki do teatru – Marcin Przewoźniak – Prospero – Księgarnia Instytutu Teatralnego ( https://e-teatr.pl ), [dostęp: 08.08.2024]

Płyta CD, (2019). Z mądrych dzieci dobrzy ludzie… Łejery i Przyjaciele. Poznań: Patronat: Prezydent Miasta Poznania Jacek Jaśkowiak, Przewodniczący Rady Miasta Grzegorz Ganowicz