Debate on the Conceptual Foundations of General Pedagogy
Journal cover , no. 76, year 2025
PDF (Język Polski)

Keywords

concept
general pedagogy
discipline capital
models of cognition

How to Cite

Leppert, R. (2025). Debate on the Conceptual Foundations of General Pedagogy. Studia Edukacyjne, (76), 7–18. https://doi.org/10.14746/se.2025.76.1

Abstract

Taking the common meanings of the term “concept” as a starting point, the author analyzes the concepts of general pedagogy that emerged in the last decade of the 20th century and then considers the consequences of their simultaneous co-occurrence. In the second part, the subject of the analysis is one of the concepts that assigns general pedagogy a privileged position among other pedagogical subdisciplines.

https://doi.org/10.14746/se.2025.76.1
PDF (Język Polski)

References

Evert, G. (1993). Habermas i edukacja. (Wpływ Habermasa na anglosaską literaturę pedagogiczną). W: Z. Kwieciński (red.), Nieobecne dyskursy. Część III. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika

Gnitecki, J. (1999). Zarys pedagogiki ogólnej. Gorzów Wielkopolski: Wojewódzki Ośrodek Metodyczny

Hejnicka-Bezwińska, T. (1997). Tożsamość pedagogiki. Od ortodoksji ku heterogeniczności. Warszawa: Wydawnictwo ’69

Hejnicka-Bezwińska, T. (2001). Pedagogika ogólna wobec napięć wywołanych przechodzeniem od ortodoksji ku heterogeniczności (w myśleniu o edukacji). W: A. Bogaj (red.), Rozwój pedagogiki ogólnej. Inspiracje i ograniczenia kulturowe oraz poznawcze. Warszawa – Kielce: Akademia Świętokrzyska im. Jana Kochanowskiego w Kielcach

Kozielecki, J. (1987). Koncepcja transgresyjna człowieka. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe

Krasnodębski, Z. (1991). Upadek idei postępu. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy

Kwieciński, Z. (1994). Mimikra czy sternik? Dramat pedagogiki w sytuacji przesilenia formacyjnego. W: H. Kwiatkowska (red.), Ewolucja tożsamości pedagogiki. Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychologiczne

Kwieciński, Z. (1995). Socjopatologia edukacji. Olecko: MWN

Leppert, R. (1995). Możliwe sposoby pojmowania ogólności pedagogiki. W: T. Hejnicka-Bezwińska (red.), Pedagogika ogólna. Tradycja – teraźniejszość – nowe wyzwania. Bydgoszcz: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej

Leppert, R. (2002). Pedagogiczne peregrynacje. Studia i szkice o pedagogice ogólnej i kształceniu pedagogów. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej

Materne, J. (2001). Pedagogika ogólna a ogólna nauka o wychowaniu. W: A. Bogaj (red.), Rozwój pedagogiki ogólnej. Inspiracje i ograniczenia kulturowe oraz poznawcze. Warszawa – Kielce: Akademia Świętokrzyska im. Jana Kochanowskiego w Kielcach

Melosik, Z. (2001). Kongresy pedagogiczne lat dziewięćdziesiątych XX wieku – od „pedagogiki zamkniętej” do „pedagogiki pogranicza”. W: A. Kicowska (red.), Kongresy i zjazdy pedagogiczne w Polsce w XX wieku. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika

Milerski, B., Śliwerski, B. (red.) (2000). Leksykon PWN. Pedagogika. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Nowak, M. (1999). Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej. Lublin: Wydawnictwo KUL

Nowak, M. (2001). Koncepcja pedagogiki ogólnej z perspektywy „pedagogiki otwartej”. W: A. Bogaj (red.), Rozwój pedagogiki ogólnej. Inspiracje i ograniczenia kulturowe oraz poznawcze. Warszawa – Kielce: Akademia Świętokrzyska im. Jana Kochanowskiego w Kielcach

Palka, S. (1995). Aktualne sposoby uprawiania pedagogiki ogólnej w Polsce. W: T. Hejnicka-Bezwińska (red.), Pedagogika ogólna. Tradycja – teraźniejszość – nowe wyzwania. Bydgoszcz: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej

Palka, S. (1999). Pedagogika w stanie tworzenia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

Palka, S. (2001). Poznawcze impulsy rozwoju pedagogiki ogólnej. W: A. Bogaj (red.), Rozwój pedagogiki ogólnej. Inspiracje i ograniczenia kulturowe oraz poznawcze. Warszawa – Kielce: Akademia Świętokrzyska im. Jana Kochanowskiego w Kielcach

Pluta, A. (1996). Pedagogika ogólna jako humanistyczna autorefleksja edukacji i jej kultury. Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej

Pluta, A. (1997). Pedagogika pogranicza – wymiary podstaw edukacji nauczycielskiej. Część pierwsza: Granice i pogranicza opowieści pedagogicznej a filozoficzno-kulturoznawcze współrzędne refleksji humanistycznej. Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej

Pluta, A. (1999). Pedagogika pogranicza – wymiary podstaw edukacji nauczycielskiej. Część druga: Dziennik pedagogicznych peregrynacji (przed)szlakami edukacji. Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej

Rutkowiak, J. (1995). Pedagogika ogólna a struktura i jakość wiedzy o wychowaniu. W: T. Hejnicka Bezwińska (red.), Pedagogika ogólna. Tradycja – teraźniejszość – nowe wyzwania. Bydgoszcz: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej

Schulz, R. (1992). Od pedagogiki ogólnej do antropologii pedagogicznej. Kultura i Edukacja, 1

Schulz, R. (1995a). O naukowym i dydaktycznym statusie pedagogiki ogólnej. W: T. Hejnicka -Bezwińska (red.). Pedagogika ogólna. Tradycja – teraźniejszość – nowe wyzwania. Bydgoszcz: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej

Schulz, R. (1995b). Pedagogika ogólna w Polsce. Status, dokonania, stan aktualny, zadania rozwojowe. Rocznik Pedagogiczny, 18

Schulz, R. (wybór) (1996). Antropologiczne podstawy wychowania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak

Schulz, R. (2001). O potrzebie perspektywy antropologicznej w pedagogice ogólnej. W: A. Pluta (red.), Kultura i edukacja. Podstawy integracji w teorii i praktyce. Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej

Sobol, E. (red.) (1993). Mały słownik języka polskiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Sztompka, P. (red.) (1999). Imponderabilia wielkiej zmiany. Mentalność, wartości i więzi społeczne czasów transformacji. Warszawa – Kraków: Wydawnictwo Naukowe PWN

Śliwerski, B. (1998). Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

Turos, L. (1999). Pedagogika ogólna. W: L. Turos (red.), Pedagogika ogólna i subdyscypliny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak

Zybertowicz, A. (1995). Przemoc i poznanie. Studium z nie-klasycznej socjologii wiedzy. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika