Funkcjonowanie dzieci przedszkolnych podczas zajęć wprowadzających program powszechnej dwujęzyczności prowadzonych przy wsparciu medialnym
PDF

Słowa kluczowe

bilingualism
preschool-aged child
teaching

Jak cytować

Buchnat , M. (2024). Funkcjonowanie dzieci przedszkolnych podczas zajęć wprowadzających program powszechnej dwujęzyczności prowadzonych przy wsparciu medialnym . Studia Edukacyjne, (74), 29–41. https://doi.org/10.14746/se.2024.74.2

Abstrakt

In a changing world of progressing globalization, knowledge of a second language is becoming a precondition for social mobility, access to technology, and media. Consequently, bilingualism constitutes an important issue in contemporary education. The relationship between age and the ease of acquiring a foreign language will lead to the introduction of universal bilingual programs from the earliest possible years. The research carried out aimed to determine how preschool-aged children function in classes implementing a universal bilingualism program conducted with media support.

https://doi.org/10.14746/se.2024.74.2
PDF

Bibliografia

Bialystok, E., Martin, M.M., Viswanathan, M. (2005). Bilingualism across the Lifespan: The Rise and Fall of Inhibitory Control. International Journal of Bilingualism, 9, 103-119 Bialystok, E., Craik, F., Freedman, M. (2007). Bilingualism as a protection against the onset of symptoms of dementia. Neuropsychologia, 45(2), 459-464 DOI: https://doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2006.10.009

Carlson, S.M., Meltzoff, A.N. (2008). Bilingual Experience and Executive Functioning in Young Children. Developmental Science, 11(2), 282-298 DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-7687.2008.00675.x

Cieszyńska, J. (2006). Dwujęzyczność, dwukulturowość – przekleństwo czy bogactwo. O poszukiwaniu tożsamości Polaków w Austrii. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej

Hamers, J.F., Blanc, M.H.A. (2000). Bilinguality and Bilingualism, Second Edition. Cambridge: Cambridge University Press DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511605796

Konturek, S. (2007). Fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów medycyny. Amsterdam: Elsevier

Kovács, A.M., Mehler, J. (2009). Cognitive gains in 7-month-old bilingual infants. Proceedings of the National Academy of Sciences of the USA, 106(16), 6556-6560 DOI: https://doi.org/10.1073/pnas.0811323106

Kurcz, I. (2007). Psychologiczne aspekty dwujęzyczności. Gdańsk: Grupa Wydawnicza Harmonia

Kurcz, I. (2009). Dwujęzyczność a język globalny. W: M. Pawlak, M. Derenowski, B. Wolski (red.), Problemy współczesnej dydaktyki języków obcych. Kalisz: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM

Mirek, J. (2014). Dwujęzyczność w świetle badań nad mózgiem. W: K. Kropiwiec, M. Szala, K. Maciąg (red.), Aspekty psychologiczne między ciałem a umysłem (ss. 124-140). Lublin: Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej

Olpińska-Szkiełko, M. (2013). Wychowanie dwujęzyczne w przedszkolu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Kulturologii i Lingwistyki Antropocentrycznej Uniwersytetu Warszawskiego

Perquin, M., Vaillant, M., Schuller, A.M., Pastore, J., Dartigues, J.F., Lair, M.L. i in. (2013). Life-long Exposure to Multilingualism. New Evidence to Support Cognitive Reserve Hypothesis, PLOS ONE, 8(4) DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0062030

Rocławska-Daniluk, M. (2011). Dwujęzyczność i wychowanie dwujęzyczne z perspektywy lingwistyki i logopedii. Gdańsk: Grupa Wydawnicza Harmonia

Sękowska, E. (2010). Bilans i perspektywy. Język emigracji polskiej w świecie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

Spitzer, M. (2007). Jak się uczy mózg. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Wesley, E. (2011). The Bilingual Advantage. Scientific American Mind, 22(3), 38-41 DOI: https://doi.org/10.1038/scientificamericanmind0711-38

Woumans, E., Surmont, J., Struys, E., Duyck, W. (2014). The effects of immersion on cognitive development in preschool children. Referat z konferencji Psycholinguistics in Flanders Wróblewska-Pawlak, K. (2013). Naturalna dwujęzyczność, czyli o dwujęzycznym wychowaniu dzieci. Języki Obce w Szkole, 1, 88-97

Yip, V., Matthews, S.J. (2000). Syntactic transfer in a Cantonese-English bilingual child. Bilingualism: Language and Cognition, 3(3), 193-208 DOI: https://doi.org/10.1017/S136672890000033X