Cyfrowe kompetencje muzyczne nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej
PDF

Słowa kluczowe

early childhood education
digital music technologies
notation software
music teaching
multimedia teaching tools

Jak cytować

Schrager, K., & Pietruszka, A. (2024). Cyfrowe kompetencje muzyczne nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Studia Edukacyjne, (74), 137–155. https://doi.org/10.14746/se.2024.74.9

Abstrakt

The article addresses the topic of digital musical competencies of early childhood education teachers, emphasizing their significance and practical application in the teaching process. The study presents definitions of key concepts and discusses the role of digital technologies in education, with a focus on their implementation in music teaching. It offers the results of empirical research conducted on a group of 363 early childhood education teachers from randomly selected primary schools in Poland, who completed a detailed questionnaire assessing their skills and the extent of using modern digital tools such as notation software, audio recording and editing programs, and interactive music applications. The findings revealed both the widespread use of basic multimedia technologies and significant gaps in more advanced digital competencies. The article concludes with the formulation of findings and recommendations regarding the need for the development of training programs and systematic education on the use of digital technologies, which could contribute to enhancing the quality of music education at the early childhood level.

https://doi.org/10.14746/se.2024.74.9
PDF

Bibliografia

A Competence Model for Youth Workers to Work Internationally. Pobrano z https://www.salto-youth.net/downloads/4-17-3460/CompetencemodelForYoutworker_Online-web.pdf.pdf [dostęp: 09.11.2024]

Bloom, B.S. (1956). Taxonomy of Educational Objectives: The Classification of Educational Goals.biznes.gov.pl. (2023). Wpływ nowoczesnych technologii na wykonywanie pracy. Pobrano z https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/004171 [dostęp: 10.11.2024]

Convertio. (n.d.). Convertio online file converter. Pobrano z https://convertio.co/pl/

dane.gov.pl. (2023). Wykaz szkół i placówek oświatowych. Pobrano z https://dane.gov.pl/pl/dataset/839,wykaz-szko-i-placowek-oswiatowych

Kompetencje cyfrowe. (2023). Kompetencje cyfrowe. Pobrano z https://kiko.com.pl/baza-wiedzy/kompetencje-cyfrowe/ [dostęp: 10.11.2024]

Ministerstwo Edukacji Narodowej. (2017). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół

Najwyższa Izba Kontroli. (2021). Polska cyfrowa? Daleka droga... Pobrano z https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/kompetencje-cyfrowe.html [dostęp: 21.11.2023]

OECD. (2021). 21st-century skills and competencies for young people. OECD Publishing

Online Audio Converter. (n.d.). Online Audio Converter – Free convert audio to MP3, WAV, MP4, M4A, OGG, AMR, MP2, iPhone Ringtone, and more. Pobrano z https://online-audio-converter.com/pl/

Otten, H., Ohana, Y. (2008). The eight key competencies for lifelong learning: An appropriate framework within which to develop the competence of trainers in the field of European youth work or just plain politics? Pobrano z https://www.salto-youth.net/downloads/4-17-3304/Trainer_%20Competence_study_final.pdf [dostęp: 21.11.2023]

Photon Education. (2023). 10 narzędzi TIK dla nauczyciela. Pobrano z https://photon.education/pl/10-narzedzi-tik-dla-nauczyciela/ [dostęp: 21.11.2023]

Rada Europejska. (2018). Zalecenie Rady Europejskiej z 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2018/C 189/01)

Redecker, C. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators (DigComp Edu). Publications Office of the European Union. Pobrano z https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC107466 [dostęp: 10.11.2024]

Związek Cyfrowa Polska. (2024). Nauczyciele ocenili cyfryzację polskiej edukacji [RAPORT CYFROWEJ POLSKI]. Pobrano z https://cyfrowapolska.org/pl/nauczyciele-ocenili-cyfryzacje-polskiej-edukacji-jest-postep-ale-niezbedne-sa-dalsze-doposazanie-szkol-w-sprzet-i-oprogramowanie-szkolenia-oraz-poprawa-dostepu-do-internetu/ [dostęp: 10.11.2024]