Abstrakt
Artykuł niniejszy omawia żydowską tożsamość muzyczną traktowaną jako przestrzeń współczesnej izraelskiej ekspresji kulturowej. Podłożem jest tutaj ideologiczny rozdźwięk pomiędzy żydowską a izraelską tożsamością, powodowany rozbieżnymi nurtami ideologicznymi w systemie edukacyjnym: ogólnym, socjalistycznym, religijno-syjonistycznym i skrajnie ortodoksyjnym. W dalszej części autor skupia się na osobistych doświadczeniach kompozytora i nauczyciela w procesie tworzenia „Perek Shirah”, utworu opartego na świadomości biblijnej, jak i jego wykonania w środowisku szkolnym i wywołanych nim reakcjach. Artykuł kończy się systematyką utworów klasycznych kompozytorów izraelskich reprezentujących różne diaspory, której celem jest rekonstrukcja narodowego dziedzictwa muzycznego w oparciu o kwestie związane z historią i kulturą Żydów. Tym samym autor pokazuje, że izraelska tożsamość muzyczna, rozumiana jako kultura, tradycja, dziedzictwo czy ortodoksja, czerpie z żydowskich
korzeni.
Bibliografia
Ben Artzi H., Directives for Enhancing Jewish Education in General State Schools, Dapim 9, 1989, p. 62–69 [Hebrew].
Ben Bassat N., Shaping Jewish Identity in General Schools in the State of Israel, PhD dissertation, Bar-Ilan University 1982 [Hebrew].
Ben Rafael E. and Ben Chaim L., Jewish Identities in an Era of Multiple Modernities, The Open University, Tel Aviv 2006
Davidovitch N. & Bartana B., A New Educational Concept for Teaching Jewish History Values: Judaism, Zionism and Values and In-Between, Mo’ed, Annual for Jewish Studies 13, 2007, p. 103–115.
Ginzberg L., The Legends of the Jews, 1–7, Johns Hopkins University Press, Baltimore 1998 (1925), 5, p. 60–1.
Gradenwitz P., Music and Musicians in Israel, Israel Music Publications, Tel Aviv: 1977 (1952).
Kasovich I., The Eternal People, transl. by M. Hurwitz, Hebrew Publishing Company, New York 1925.
Kerem M., Towards Open Jewish Education in Israel. In The Meeting of Cultures: On Education, Judaism and the Kibbutz, ed. A. Shkedi, Open University, Tel Aviv 1994, p. 127–141 [Hebrew].
Kook A.I., The Lights of Penitence, The Moral Principles, Lights of Holiness, Essays, Letters, and Poems, The Works of Creations, transl. by B. Zion Bokser, Paulist Press, New York 1978, p. 260.
Mimran Y., Being Ourselves: Neither Religious nor Secular, Eretz Aheret 58, 2010, p. 60–63 [Hebrew].
Pikar A., Teaching Judaism in the Israeli Educational System, Alpayim 34, 2009, p. 148–158 [Hebrew].
Reichel N., The Story of the Israeli System of Education, Magnes, Jerusalem 2008 [Hebrew].
Report: Jewish Education in the State Sector Junior-High Schools, NCJW Research Institute for Innovation in Education, Hebrew University of Jerusalem, Jerusalem 1998 [Hebrew].
Resh N. and Benavot A., An Evaluation of the Implementation of the Shenhar Committee
Shaked G., On Secular Jewish Education, School of Education, Hebrew University, Jerusalem 1993 [Hebrew].
Stern M., In Search of a Sacred Ethos, New Music in Israel 1985–1987, Israel Composers’ League, Tel Aviv 1988, p. 16–20.
Zameret Z., Education in the First Decade, Open University, Tel Aviv 2003 [Hebrew].
Zameret Z., Israel in the First Decade — Development of the Educational System (vol. 4), Open University, Tel Aviv 1997 [Hebrew].
Zameret Z., Jewish Education: Reality and Its Problems in the General State System, [in:] S. Stempler (ed.), People and State: Israeli Society, Ministry of Defense, Tel Aviv 1989), p. 307–315 [Hebrew].
Licencja
Copyright © 2013 by IKE and PTPN