Kolonialność spojrzenia: inny jako Kanibal
Okładka czasopisma Studia Europaea Gnesnensia, nr 7, rok 2013
PDF

Słowa kluczowe

the other
cannibal
cannibalism
cannibalia
difference
anthropophagy
the new world
cartography
cultural trope

Jak cytować

Kubiaczyk, F. (2013). Kolonialność spojrzenia: inny jako Kanibal. Studia Europaea Gnesnensia, (7), 7–31. https://doi.org/10.14746/seg.2013.7.1

Abstrakt

Artykuł analizuje sposób postrzegania inności przez zachodni etnocentryzm, który ukazało „odkrycie” Nowego Świata. Jednym z pierwszych neologizmów powstałych w wyniku ekspansji w N nowym Świecie jest słowo „kanibal”, które jako trop kulturowy ustanawia sposób rozumienia Innych. Dlatego w historii kultury latynoamerykańskiej kanibala trzeba łączyć bardziej z myśleniem i wyobrażeniem niż z jedzeniem. Figura kanibala stała się jednym z najbardziej obsesyjnych i powracających tropów Latynoameryki, który zdominował dyskurs kolonialny na temat Innego. O ile na początku konkwisty pojęcie kanibala odnoszono do tubylców ze względu na ich barbarzyństwo, o tyle wraz z postępem kolonizacji terminu tego zaczęto używać w odniesieniu do Indian opierających się kolonizacji na terenach, na których brakowało siły roboczej. W ten sposób sprawa kanibalizmu staje się coraz mniej kwestią spożywania mięsa ludzkiego przez Indian, a coraz bardziej konsumpcją siły roboczej ze strony encomenderos.
Świadectwa takich Europejczyków, jak Hans Staden, André Thevet i Jean de Léry, którzy w drugiej połowie XVI wieku przebywali wśród brazylijskich Indian Tupinamba, dowodzą, że sposoby przedstawiania kanibalizmu Indian amerykańskich niewiele mają wspólnego z czystą etnografią, istotny natomiast okazuje się kontekst ekspansji europejskiego kapitalizmu handlowego. W relacjach wspomnianych podróżników czyni się rozróżnienie między plemionami uważanymi za sojuszników, których antropofagię przedstawia się w kategoriach rytuału, a plemionami spoza obszaru handlowego uważanymi za wrogie, których kanibalizm uzasadnia się zwykłą przyjemnością spożywania ludzkiego mięsa.
Od czasu uzyskania niepodległości przez kraje latynoamerykańskie na początku XIX wieku trop kanibala nadal jest obecny w rzeczywistości kontynentu, choć w zmutowanej formie. W XX wieku trop kanibala zastępuje metafora Kalibana, który symbolizuje to, co latynoamerykańskie.

https://doi.org/10.14746/seg.2013.7.1
PDF

Bibliografia

Amodio E., Formas de alteridad. Construcción y difusion de la imagen del indio americano en Europa durante el primer siglo de la conquista de América, Ecuador, Quito 1993.

Arens W., Mit ludożercy. Antropologia i antropofagia, transl. by W. Pessel, Warszawa 2010.

Barriendos J., La colonialidad del ver. Hacia un nuevo diálogo visual interepistémico, Nómadas 35, octubre de 2011, Universidad Central de Colombia, p. 26, note 2.

Baudrillard J., Przejrzystość zła, transl. by S. Królak, Warszawa 2009.

Buchner W., Wojna i konkwista. Hiszpańska myśl polityczna Złotego Wieku, Kraków 2007.

Castoriadis C., La institución imaginaria de la sociedad, [in:] E. Colombo (ed.), El imaginario social, Tupac y Nordan, Montevideo–Buenos Aires 1989, p. 38-39.

Certeau M. de, L’écriture de l’Histoire, Paris 1975.

Chicangana-Bayona Y.A., El nacimiento del Caníbal: un debate conceptual, Historia Crítica Crónicas de Indias, edición de M. Serna, Madrid 2007, p. 56. DOI: https://doi.org/10.7440/histcrit36.2008.08

Colón C., Diario de a bordo, Edición de Luis Arranz, Madrid 2006.

Cruz G.R., La liberación indígena contemporánea en Bolivia. Crítica filosófica a una política-estética racionalizada, Córdoba 2009.

Dabove J.P, Jáuregui,C.A., Mapas heterotrópicos de América Latina, [in:] Heterotrópías: narrativas de identidad y alteridad latinoamericana, Pittsburgh 2003, p. 11; preface available at www.enfocarte.com.

Dembicz A., Filozofia poznawania Ameryki, Warszawa 2006, p. 155.

Duchet M., Anthropologie et Histoire au Siecle des Lumieres, Paris 1971.

Foucault M., Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych, transl. by T. Komendant, Gdańsk 2000.

Foucault M., Trzeba bronić społeczeństwa, transl. by M. Kowalska, Warszawa 1998

Goff J. Le, Lo maravilloso y lo cotidiano en el Ocidente medieval, Barcelona 1996, p. 95– –96.

Grosfoguel R., La descolonización de la economía política y los estudios poscoloniales, Tabula Rasa 4, enero-junio de 2006, Colombia, p. 20 et seq. DOI: https://doi.org/10.25058/20112742.245

Hulme P., Beyond the Straits: Postcolonial Allegories of the Globe, [in:] A. Loomba, S. Kaul, M. Bunzl, A. Burton, J. Esty (eds.), Postcolonial Studies and Beyond, Durham 2005, p. 47. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv1134gnk.5

Jáuregui C.A., Canibalia. Canibalismo, calibanismo, antropofagia cultural y consumo en América Latina, Madrid 2008. DOI: https://doi.org/10.31819/9783964562449

Johnson W., La ansiedad de ingestión: el latinoamericanismo antropófago, Confluencia 18, 2 Spring 2003, p. 28.

Kapuściński R., Ten Inny, Kraków 2006

Kieniewicz J., Wstęp, [in:] Listy o odkryciu Ameryki, Gdańsk 1995, p. XIV.

Kubiaczyk F., Nowoczesność, kolonialność i tożsamość: perspektywa latynoamerykańska, [in:] Forycki M., et al. (eds.), Polska–Francja– –Europa. Studia z dziejów Polski i stosunków międzynarodowych, Poznań 2011, p. 293–312.

Las Casas B. de., Krótka relacja o wyniszczeniu Indian, transl. by K. Niklewiczówna, Poznań 1988.

Laviana Cuetos M.L., La América Espanola, 1492–1898: de las Indias a nuestra América, Ediciones Temas de Hoy, Madrid 1996, p. 42.

Leetoy S. Las justificaciones, de la Guerra de conquista a través de la mitología del Otro: las dicotomías del buen salvaje y el bárbaro en crónicas de los siglos XVI y XVII, Redep. Com. 5, p. 148-149; article available at www.compoliticap.org/redes/pdf/redes5/9.pdf.

Léry J. de, Histoire d’un voyage fait en la terre du Brésil, autrement dite Amérique [1578], Paris 1780

Lira M., La representación del indio en la cartografía de América, Revista chilena de antropología visual 4, July 2004, Santiago, p. 86.

Lutz C., J. Collins, Reading National Geographic, Chicago–London, p. 28.

Martínez A.Y., Y. Santamaría-Benz,Y., La manipulación del discurso en relación al concepto del bárbaro en los indios, FERMENTUM, September–December, 2004, Mérida, Wenezuela, p. 561-579.

Miampika L.W., De la invención del Otro a las travesías transculturales postcoloniales,[in:] J.A. Sánchez, José A. Gomez (coord.), Práctica artística y políticas culturalep. Algunas propuestas desde la Universidad, Murcia 2003, p. 85.

Moliner M., Diccionario de uso del espanol, Madrid 1999.

Montaigne M. de, O kanibalach, [in:] idem, Próby 1, transl. by T. Żeleński Boy, Warszawa 1985, p. 312.

Moya Pons F., Manual de historia dominicana, Santo Domingo 1977, p. 27.

Pastor B., Utopía y conquista: dinámica utópica e identidad colonial, Revista de crítica literaria latinoamericana XIX, 38, Lima, 2do. semestre de 1993, p. 108. DOI: https://doi.org/10.2307/4530677

Paz O., Pochmurno, transl. by R. Kalicki, E. Komarnicka, Warszawa 1990.

Perena L., Genocido en América, Editorial Mapfre, Madrid 1992; see also: Demetrio Ramos, Genocido y conquista: viejos mitos que siguen en pie, Madrid 1998.

Pérez J., Mitos y tópicos de la historia de Espana y América, Madrid 2006.

Pratt M.L., Imperialność spojrzenia. Pisarstwo podróżnicze a transkulturacja, transl. by E.E. Nowakowska, Kraków 2011.

Quijano A., Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina, [in:] Lander E., (ed.), Colonialidad del saber, eurocentrismo y ciencias socialep. Perspectivas latinoamericanas, Buenos Aires 2000, p. 201–246.

Rivera F., Paraíso Caníbal. Cosmografía simbólica del Mundus Novus, Tabula Rasa 10, enero–junio de 2009, Bogotá–Colombia, p. 292. DOI: https://doi.org/10.25058/20112742.362

Staden H., Verdadera historia y descripción de un país de salvajes desnudos y feroces caníbales, situado en Nuevo Mundo América [1557], Barcelona 1983.

Thevet A., Les singularités de la France antarctique autrement nommée Amérique et de plusieurs terres et îles découvertes de notre temps [1558], Paris 1982

Todorov T., Podbój Ameryki. Problem Innego, transl. by J. Wojcieszak, Warszawa 1996.

Ulloa A., Las representaciones sobre las indígenas en las discursos ambientales y de desarrollo sostenible, [in:] D. Mato (coord.), Políticas de economía, ambienta y sociedad en tiempo de globalización, Caracas 2005, p. 94.

Ventós X.R. de, El laberinto de la hispanidad, Barcelona 1997, p. 28.

Vignolo P., Hic Sunt Canibales: el canibalismo del Nuevo Mundo en el imaginario europeo (1492-1729), Anuario Colombiano de Historia Social y de la Cultura 32, 2005, p. 151.

Zinni M.C., El descubrimiento de América y la invención de un nuevo espacio hermenéutico: alternativas de la mimesis y el surgimiento de una modernidada, [thesis, typescript], University of Pittsburgh 2008, p. 33-34.