Jerozolima - "Niebiosa mówią". David Rakia - malarstwo
Okładka czasopisma Studia Europaea Gnesnensia, nr 7, rok 2013
PDF (English)

Słowa kluczowe

light
air
music
Kabbalah
hebrew letters
lower and upper spheres
elevation of soul
alleviation of pain
peace
perfection
spiritual
mythical
mysterious
unity
purity
earthly
ethereal

Jak cytować

Dorot, R. (2013). Jerozolima - "Niebiosa mówią". David Rakia - malarstwo. Studia Europaea Gnesnensia, (7), 285–308. https://doi.org/10.14746/seg.2013.7.14

Abstrakt

Artykuł pokazuje, jak wyjątkowość miasta Jeruzalem wyraża się w oryginalnych, mistycznych cechach twórczości sławnego jerozolimskiego artysty Davida Rakii.
Rakia dostrzega zarówno ziemski, jak i pozarealny wymiar Jeruzalem, łącząc te pierwiastki w doskonałą jedność, która jest istotą świata.
Przez zastosowanie trzech elementów artysta zespala wyobraźnię i niepowtarzalność w niezwykle udanym przedstawieniu autentycznych obrazów miasta: czystość światła niesie z sobą mistyczną duchowość; użycie liter hebrajskiego alfabetu przydaje treści i uobecnia nawiązania biblijne, historyczne i religijne; dzięki zaś wyborowi jednego dominującego koloru, który niekoniecznie bywa realistyczny, artysta sprawia, że miasto jednocześnie jawi się jako realne i duchowo-wyimaginowane, co trafnie odzwierciedla jego niezwykłą złożoność.

https://doi.org/10.14746/seg.2013.7.14
PDF (English)

Bibliografia

Bialik H.N., Take me under your wing, Tel Aviv 1997, p. 178.

Cahana S.Z., The Letters and their Secrets, Jerusalem, 1984, p. 35.

Hashavua D., “Colorful Vision” an interview with David Rakia, Jerusalem, February 1965.

Kandinsky V., Concerning the Spiritual in Art, Jerusalem, 1999

Klein Y., Seek the Peace of Jerusalem — The Origin and Meaning of the Name Jerusalem, [in:] Y. Boussidan, Jerusalem, Names in Praise, Jerusalem 2005, p. 29.

Lippiner E., The Vision of the Letters, Jerusalem, 1989, p. 2.

Mendelson M.L., David Rakia, Tel Aviv, 1978, p. 9.

Ofrat G., David Rakia — Signs, Jerusalem, 2009, p. 44.

Ronen A., Ha’aretz, 21.09.62.

Schwartz A., Mordechai Ardon: The Colors of Time, Jerusalem–Tel Aviv, 2003, p. 38.

Tal M., Haboker, 17.02.1961.

Whitford F., Kandinsky, London, 1967, p. 36.