Abstrakt
Artykuł pokazuje, jak wyjątkowość miasta Jeruzalem wyraża się w oryginalnych, mistycznych cechach twórczości sławnego jerozolimskiego artysty Davida Rakii.
Rakia dostrzega zarówno ziemski, jak i pozarealny wymiar Jeruzalem, łącząc te pierwiastki w doskonałą jedność, która jest istotą świata.
Przez zastosowanie trzech elementów artysta zespala wyobraźnię i niepowtarzalność w niezwykle udanym przedstawieniu autentycznych obrazów miasta: czystość światła niesie z sobą mistyczną duchowość; użycie liter hebrajskiego alfabetu przydaje treści i uobecnia nawiązania biblijne, historyczne i religijne; dzięki zaś wyborowi jednego dominującego koloru, który niekoniecznie bywa realistyczny, artysta sprawia, że miasto jednocześnie jawi się jako realne i duchowo-wyimaginowane, co trafnie odzwierciedla jego niezwykłą złożoność.
Bibliografia
Bialik H.N., Take me under your wing, Tel Aviv 1997, p. 178.
Cahana S.Z., The Letters and their Secrets, Jerusalem, 1984, p. 35.
Hashavua D., “Colorful Vision” an interview with David Rakia, Jerusalem, February 1965.
Kandinsky V., Concerning the Spiritual in Art, Jerusalem, 1999
Klein Y., Seek the Peace of Jerusalem — The Origin and Meaning of the Name Jerusalem, [in:] Y. Boussidan, Jerusalem, Names in Praise, Jerusalem 2005, p. 29.
Lippiner E., The Vision of the Letters, Jerusalem, 1989, p. 2.
Mendelson M.L., David Rakia, Tel Aviv, 1978, p. 9.
Ofrat G., David Rakia — Signs, Jerusalem, 2009, p. 44.
Ronen A., Ha’aretz, 21.09.62.
Schwartz A., Mordechai Ardon: The Colors of Time, Jerusalem–Tel Aviv, 2003, p. 38.
Tal M., Haboker, 17.02.1961.
Whitford F., Kandinsky, London, 1967, p. 36.
Licencja
Copyright © 2013 by IKE and PTPN