Bogactwo szczegółów to nie wszystko
PDF

Słowa kluczowe

Pieter Bruegel
sztuka
malarstwo
zbliżenia

Jak cytować

Mischke, W. (2023). Bogactwo szczegółów to nie wszystko. Studia Europaea Gnesnensia, (25), 251–262. https://doi.org/10.14746/seg.2023.25.18

Abstrakt

Recenzja:
Manfred Sellink, Bruegel: zbliżenia, przeł. Bożena Mierzejewska, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2020, 288 s., 32 cm

https://doi.org/10.14746/seg.2023.25.18
PDF

Bibliografia

Bibliografia

Bosch Hieronymus, Das Narrenschiff (Statek szaleńców vel Statek głupców vel Statek błaznów), po 1491, olej na desce dębowej 58 × 33 cm, Paryż, Musée du Louvre.

Bosch Hieronymus, Gula (Obżarstwo), ok. 1495-1500, olej na desce 34,9 × 31,4 cm, New Haven/ Conn., Yale University Art Gallery.

Bosch Hieronymus, Wędrowiec oraz Śmierć skąpca, ok. 1485/1490, 93 × 31 cm, Waszyngton, National Gallery of Art.

Hieronim Bosch, Wędrowiec, ok. 1500, olej na desce 71 × 70,6 cm, Rotterdam, Museum Boijmans Van Beuningen.

Bosch Hieronymus, Wóz z sianem (De Hooiwagen), 1512-1515 [?], olej na desce 135 × 190 cm, Madryt, Museo Nacional del Prado.

Bosch Hieronymus, Wóz z sianem (De Hooiwagen), pomiędzy 1510 a 1520, olej na desce 140 × 200 cm, Real Monasterio de San Lorenzo de El Escorial.

Bruegel Pieter Starszy, Droga na Kalwarię, 1564, olej na desce dębowej 124,2 × 170,7. Wiedeń, Kunsthistorisches Museum.

Pieter Bruegel Starszy, Dulle Griet, 1563 olej na desce 117,4 × 162 cm, Antwerpia, Museum Mayer van den Bergh.

Bruegel Pieter Starszy, Głowa starej wieśniaczki, po 1564, olej na desce dębowej 22 × 18 cm, Monachium, Bayerische Staatsgemäldesammlungen, Alte Pinakothek.

Bruegel Pieter Starszy, Het Luilekkerland, 1567, olej na dębowej desce 52 × 78 cm, Monachium, Bayerische Staatsgemäldesammlungen, Alte Pinakothek.

Bruegel Pieter Starszy, Kazanie św. Jana Chrzciciela, olej na desce 95,1 × 161,6 cm, Budapeszt, Szépművészeti Múzeum.

Bruegel Pieter Starszy, Malarz i koneser, ok. 1565, rysunek piórkiem brązowym tuszem 25,5 × 21,54 cm, Wiedeń, Graphische Sammlung Albertina.

Bruegel Pieter Starszy, Myśliwi na śniegu, olej na desce dębowej 116,3 × 162,5 cm, Wiedeń, Kunsthistorisches Museum.

Bruegel Pieter Starszy, Pochmurny dzień, olej na desce dębowej 117,6 × 162,2 cm, Wiedeń, Kunsthistorisches Museum.

Bruegel Pieter Starszy, Powrót stada, olej na desce dębowej 117 × 159,7 cm, Wiedeń, Kunsthistorisches Museum.

Bruegel Pieter Starszy, Przysłowia niderlandzkie, 1559, olej na desce 117 × 163 cm, Berlin, Gemäldegalerie der Staatlichen Museen zu Berlin.

Bruegel Pieter Starszy, Rzeź niewiniątek, 1565, olej na płótnie na desce 109,2 × 158,1 cm, Windsor, Windsor Castle (uprzednio w Hampton Court Palace, w miejscowości East Molesey).

Bruegel Pieter Starszy, Sąd Ostateczny, 1558, rysunek piórkiem atramentem brązowym 23 × 30 cm, Wiedeń, Graphische Sammlung Albertina.

Bruegel Pieter Starszy, Sianokosy, olej na desce dębowej 114 × 158 cm, Nelahozeves, Zámek Nelahozeves.

Bruegel Pieter Starszy, Triumf śmierci, zapewne po 1562, olej na desce 117 × 162 cm, Madryt, Museo Nacional del Prado.

Bruegel Pieter Starszy, Upadek zbuntowanych aniołów, 1562, olej na desce 117 × 162 cm, Bruksela, Musées Royaux des Beaux-Arts de Belgique.

Bruegel Pieter Starszy, Wesoła droga pod szubienicę, 1568, olej na desce 45,9 × 50,8 cm, Darmstadt, Hessisches Landesmuseum.

Bruegel Pieter Starszy, Wiejski taniec (określany także jako Taniec weselny), 1566, olej na desce 119,4 × 157,5 cm, Detroit Institute of Arts.

Bruegel Pieter Starszy, Zabawy dziecięce, 1560, olej na desce dębowej 118 × 161 cm, Wiedeń, Kunsthistorisches Museum.

ruegel Pieter Starszy Złodziej gniazd, 1568, olej na desce dębowej 59,5 × 68,3 cm, Wiedeń, Kunsthistorisches Museum.

Bruegel Pieter Starszy, Zstąpienia Chrystusa do Otchłani, 1561?, rysunek piórkiem brązowym tuszem 22,3 × 29,4 cm, Wiedeń, Graphische Sammlung Albertina.

Bruegel Pieter Starszy, Żniwa, olej na desce dębowej 119 × 162 cm, Nowy Jork, The Metropolitan Museum of Art.

Berntsz J. 1531, Thuys d[er] fortunē Eñ dat huys d[er] doot..., Utrecht.

Horacy 1978, List do Pizonów, przeł. T. Sinko, [w:] Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce. Od starożytności do 1500 r., wyb. i oprac. J. Białostocki, Historia doktryn artystycznych. Wybór tekstów, 1, 1, Warszawa, s. 49-52.

van Mander K. 1604, Het Schilder-Boeck, Haerlem.

van Mander C. 1994, Żywot Pietera Brueghla, znakomitego malarza z Brueghel, przeł. J. Białostocki, [w:] M. Poprzęcka, A. Ziemba [red. i uzup.], Teoretycy, pisarze i artyści o sztuce 1600-1700, wyb. i oprac. J. Białostocki, Historia doktryn artystycznych. Wybór tekstów, War-szawa, s. 367-372.

Lampsonij D. 1572, Pictorum aliquot celebrium Germaniae inferioris effigies, Anverpiæ s. a.

Białostocki J. 1956, Bruegel pejzażysta, Prace Komisji Historii Sztuki [PTPN], 5, 1, Poznań.

Białostocki J. 1986, Bruegel. Keresztelő Szent János prédikációja, przeł. T. Szánto, Budapest.

Boczkowska A., Wierciński A. 1981, Hieronymus Bosch’s self-portraits, [w:] Ars auro prior. Studia Ioanni Białostocki sexagenario dicata, Warszawa, s. 193-199.

Campbell L. 1985, The Early Flemish Pictures in the Collection of Her Majesty the Queen, Cambridge.

Devoldere S. [red.] 2019, Bruegel’s Eye. Reconstructing the landscape/De blik van Bruegel. Reconstructie van het landschap, Oostkamp.

Dvořák M. 1921, Pieter Bruegel der Ältere, Wien 1921.

Dvořák M. 1974, Piotr Bruegel Starszy, tłum. A. Sąpoliński, [w:] Max Dvořák i jego teoria dziejów sztuki, wyb. i posłowie L. Kalinowski, Warszawa, s. 206-253.

Francis J. 1969, Brueghel contre les pouvoirs, Bruxelles.

Francis J. 1976, Bruegel przeciwko władzy, przekł. Elżbieta Radziwiłłowa, Warszawa.

Hagen R.-M., R. 1994, Pieter Bruegel d. Ä. um 1525-1569. Bauern, Narren und Dämonen, Köln.

Hagen R.-M., R. 2001, Pieter Bruegel starszy, około 1525-1569. Chłopi, dziwacy i demony, tłum. E. Tomczyk, Kolonia-[Warszawa].

Hagen R.-M., R. 2005, Pieter Bruegel starszy, około 1525-1569. Chłopi, dziwacy i demony, tłum. E. Tomczyk, Kolekcja „Przekroju”, Malarze Świata, 18, Warszawa.

Hartau J. 2005, Das neue Triptychon von Hieronymus Bosch als Allegorie über den Unnützen Reichtum [online]. Zeitschrift für Kunstgeschichte, 68, 3 [dostęp: 2020-07-28]. Dostępny w Internecie: <http://www.jstor.org/stable/20474301>, s. 305-338.

Hoppe-Harnoncourt A. et al. [red.] 2019, Bruegel. The Hand of the Master. Essays in Context, s. l.

Ilsink M. et al. 2016, Hieronymus Bosch, Painter and Draughtsman. Catalogue raisonné, s. l, [Brussel] [dostęp: 2022-10-01]. Dostępny w Internecie: 1: <https://www.academia.edu/24321144/Hieronymus_Bosch_Painter_and_Draughtsman_Catalogue_Raisonn%C3%A9_2016_1from2>, 2: <https://www.academia.edu/24321230/Hieronymus_Bosch_Painter_and_Draughtsman_Catalogue_Raisonn%C3%A9_2016_2from2>

Menzel G.W. 1966, Pieter Bruegel der Ältere, Leipzig.

Menzel G.W. 1969, Piotr Bruegel Starszy, przeł. A.M. Linke, Lipsk-Warszawa 1969.

Mischke W. 1977, Treści polityczne obrazu Piotra Bruegla Starszego „Kazanie św. Jana Chrzciciela” (ok. 1566 r.), Iuvenilia Iagellonica. Prace naukowe studentów Wydziału Filozoficzno-Historycznego Uniwersytetu Jagiellońskiego, 1 [wyd.: 1978], s. 61-90.

Mischke W. 1987, „Droga na Kalwarię” Piotra Bruegla Starszego. Wybrane zagadnienia ikonologiczne, Przegląd Humanistyczny, 31, 6 (261), s. 71-91.

Mischke W. 1990, Wizerunek własny w twórczości Pietera Bruegla Starszego, [w:] Portret. Funkcja – forma – symbol. Materiały Sesji SHS, Toruń, grudzień 1986, Warszawa 1990, s. 241-257.

Mischke W. 1994, L’homologue cracovien de Jérôme Bosch. Art & Fact. Revue des historiens de l’art, des archéologues, des musicologues et des orientalistes de l’Université de Liège, 13 [druk: 1995], s. 68-77.

Mischke W. 1995, Warsztat garbarski w Kodeksie Behema. Problemy formy i interpretacji, [w:] Niderlandyzm w sztuce polskiej. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Toruń, grudzień 1992, Warszawa, s. 417-429.

Mischke W. 1999, Ikonograficzne rebusy Pietera Bruegla Starszego, [w:] Ars longa. Prace dedykowane pamięci profesora Jana Białostockiego. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Warszawa, listopad 1998, Warszawa, s. 241-248.

Oberthaler E. et al. 2018, Bruegel – Die Hand des Meisters. Ausstellungskatalog des Kunsthistorischen Museums Wien, red. S. Haag, Wien.

de Poli F., Baccheschi E. 1976, Bruegel, Milano.

de Poli F., Baccheschi E. 1985, Bruegel, przeł. W. Jekiel, Geniusze Sztuki, Warszawa 1985.

Renger K. 1969, Versuch einer neuen Deutung von Hieronymus Boschs Rotterdamer Tondo [online]. Oud Holland, 84, 1 [dostęp: 2021-06-29]. Dostępny w Internecie: <https://in.booksc.eu/book/52825281/246b75>, s. 67-76.

Richter K. 2019, Das Wunder im Schnee – Pieter Bruegel der Ältere, Sammlung Oskar Reinhart „Am Römerholz”, Winterthur, München.

Richter K. 2020, The Miracle in the Snow – Pieter Bruegel the Elder, Collection Oskar Reinhart „Am Römerholz”, Winterthur, München.

Sellink M. 2007, Bruegel. The complete Paintings, Drawings and Prints, The Classical Art Series, Ghent-New York.

Sellink M. 2014a, Bruegel in detail, Antwerp.

Sellink M. 2014b, Bruegel in Detail, przeł. T. Alkins, [Antwerpen]-New York.

Sellink M. 2020, Bruegel: zbliżenia, przeł. B. Mierzejewska, Warszawa.

Walicki M. 1955, Pieter Bruegel, Przegląd Artystyczny, s. 114-138.

Walicki M. 1957, Bruegel, Warszawa.

Walicki M. 1963, [w:] idem, Obrazy bliskie i dalekie, Warszawa 1963, s. 58-99.

Walicki M. 1972, Obrazy bliskie i dalekie, wyd. 2, Warszawa.