Homer's “Iliad”as seen by the illustrators – John Flaxman and Stanisław Wyspiański
Journal cover Gniezno European Studies, no. 26, year 2024
PDF (Język Polski)

Keywords

reception of antiquity
John Flaxman
Stanisław Wyspiański
The Iliad
book ilustration

How to Cite

Kossak-Nowocień, H. (2024). Homer’s “Iliad”as seen by the illustrators – John Flaxman and Stanisław Wyspiański. Gniezno European Studies, 26(26), 9–43. https://doi.org/10.14746/seg.2024.26.1

Abstract

This paper is a contribution to studies into the reception of ancient literary works, focusing on the reception of one of the greatest masterpieces of antique literature, The Iliad. Homer’s epic has repeatedly inspired both other ancient authors and artists of later periods. This was also the case with two exceedingly versatile artists, John Flaxman and Stanisław Wyspiański. Rather than go into analytical comparisons of the scenes they recreated, this study attempts to highlight the professional approach of both artists to their commissions, outline their respective techniques and the manner in which they envisioned the stories they would subsequently depict.

https://doi.org/10.14746/seg.2024.26.1
PDF (Język Polski)

References

Flaxman J. 1829, Lectures on Sculpture, London.

Hoesick F. 1971, Stanisław Wyspiański (ze wspomnień i notatek), [w:] Wyspiański w oczach współczesnych, 1, zebrał, opracował i komentarzem opatrzył L. Płoszewski, Kraków, s. 457-458.

Homer 1924, The Iliad, transl. by A.T. Murray, London. DOI: https://doi.org/10.4159/DLCL.homer-iliad.1924

Homer 1984, Iliada, przeł. I. Wieniewski, ilustr. S. Wyspiański, Warszawa.

Listy Stanisława Wyspiańskiego do Karola Maszkowskiego 1997, 3, oprac. M. Rydlowa, Kraków. Listy Stanisława Wyspiańskiego do Lucjana Rydla 1979, 2, 1 – Listy i Notatnik z podróży, oprac. L. Płoszewski, M. Rydlowa, Kraków.

L’Odyssée d’Homère par Jan Styka 1922-1927, 1-4, Paris.

Omīrou Ilias: loimos – mīnis 1903 = Homera Iliada: pomór – gniew, tekst grecki opracował L. Sternbach; jako tekstu polskiego użyto parafrazy poetyckiej Juliusza Słowackiego z r. 1846; illustracye w liczbie jedenastu rysował Stanisław Wyspiański, Kraków.

Świba B. 1971, Z wspomnień o Stanisławie Wyspiańskim, [w:] Wyspiański w oczach współczesnych, 1, zebrał, opracował i komentarzem opatrzył L. Płoszewski, Kraków.

The Iliad of Homer 1905, translated into blank verse by W.C. Bryant with Flaxman’s illustrations, Boston-New York.

Bell D.O. 2000, A Pious Bacchanal: Affinities between the Lives and Works of John Flaxman and Aubrey Beardsley, New York.

Buchner M. 1908, Das Bogenschiessen der Aegineten, Zeitschrift für Ethnologie 40 (6), s. 845-856. Constable W.G. 1927, John Flaxman 1755-1826, London.

Cunningham A. 1830, The lives of the most eminent British painters, 3, London.

Eustachiewicz L. 1969, Antyk Wyspiańskiego na tle porównawczym, Pamiętnik Literacki 60, s. 3-21.

Fröhner W., Notice de la sculpture antique du Musée National du Louvre, 1-3, Paris (różne wydania).

Grzymała-Siedlecki A. 1909, Wyspiański. Cechy i elementy jego twórczości, Kraków.

Helbig W. 1884, Das Homerische Epos aus den Denkmälern erläutert, Archäologische Untersuchungen, Leipzig, 2. wyd. 1887.

Helbig W. 1910, John Flaxmans Zeichnungen zu Sagen des klassischen Altertums, Leipzig.

L’Iliade e l’Odissea d’Omero 1826, le Tragedie d’Eschilo, le Giornate e la Teogonia d’Esiodo ascreo rappressentate in figure da Giovanni Flaxman, Firenze.

Irwin D. 1979, John Flaxman 1755-1826. Sculptor, Illustrator, Designer, London.

John Flaxman – Mythologie und Industrie 1979, red. W. Hofmann, München.

John Flaxman, R.A. 1979, red. D. Bindman, London.

John Flaxman. 62 Umrisse zur Ilias und Odyssee 1875, nach dem engl. Orig. gez. von Ludwig u. Julius Schnorr, Stuttgart.

John Flaxmans Zeichnungen zu Sagen des klassischen Altertums 1875, Leipzig 1910.

Kępiński Z. 1984, Stanisław Wyspiański, Warszawa.

Król A. 2014, Henryk Rodakowski – malarz arcydzieł, katalog wystawy w Muzeum Regionalnym w Stalowej Woli, Stalowa Wola.

Lemonedes H. 2012, „Graceful in the Extreme”: A Neoclassical Drawings by John Flaxman, Nineteenth-Century Art Worldwide [online]. A Journal of Nineteenth Century Visual Culture XI.2 [dostęp: 2016-11-15]. Dostępny w Internecie: .

Listy Stanisława Wyspiańskiego do Lucjana Rydla. Dodatek krytyczny 1979, 2.2, red. L. Płoszewski, M. Rydlowa, Kraków.

Mrozewicz L. 2014, Nowy bój o Troję…, Studia Europaea Gnesnensia 9, s. 245-249. DOI: https://doi.org/10.14746/seg.2014.9.14

Nowaczyński A. 1909, Greckie tragedie Wyspiańskiego, [w:] Co czasy niosą, Warszawa-Lwów 1909.

Nowakowska-Sito K. 1996, Między Wawelem a Akropolem. Antyk i mit w sztuce polskiej przełomu XIX i XX wieku, Warszawa.

Okońska A. 1971, Stanisław Wyspiański, Warszawa.

Paulin R. 2016, The Life of August Wilhelm Schlegel: Cosmopolitan of Art and Poetry, Cambridge. DOI: https://doi.org/10.11647/OBP.0069

Petherbridge D. 2003, Constructing the Language of Line, [w:] D. Bindman (red.), John Flaxman 1755-1826: Master of the Purest Line, exhibition catalogue, Sir John Soane’s Museum & Strang Collection, University College, London, June, s. 6-13.

Reinach S. 1897-1910, Repertoire de la Statuaire grécque et romaine, Paris.

Schlegel A.W. 1799, Über Zeichnungen zu Gedichten und John Flaxman’s Umriße, Athenaeum. Eine Zeitschrift von August Wilhelm Schlegel und Friedrich Schlegel, 2.2, s. 102-153.

Schliemann H. 1878, Mykenae, Leipzig.

Sinko T. 1903, Iliada Wyspiańskiego, Czas 196 z 29 sierpnia (wydanie wieczorne).

Sinko T. 1922, Antyk Wyspiańskiego, Warszawa.

Skierkowska E. 1958, Plastyka Stanisława Wyspiańskiego na tle ówczesnych kierunków artystycznych, Wrocław-Kraków.

Skierkowska E. 1960, Wyspiański artysta książki, Wrocław.

Smolik P. 1928, Zdobnictwo książki w twórczości Wyspiańskiego, Łódź.

Stanisław Wyspiański, Dzieła malarskie 1925, tekst S. Przybyszewski, T. Żuk-Skarszewski, Bydgoszcz.

Symmons S. 1984, Flaxman and Europe: The Outline Illustrations and their Influence, New York-London.

Szperna T. 2009, Wkład Stanisława Wyspiańskiego w rozwój zdobnictwa i architektoniki książki polskiej, [w:] W. Piotrowski (red.), Stanisław Wyspiański – człowiek wszechstronny. Rozprawy z kultury i literaturoznawstwa, Piotrków Trybunalski, s. 153-196.

Trawiński F. 1894, L’Epopée homérique expliquée d’après les monuments. Architecture, mobilier, costume, parure, armement, ustensiles, art, Paris.

Whinney M. 1956, Flaxman and the Eighteenth Century, Journal of the Warburg and Courtauld Institutes 19, s. 269-282. DOI: https://doi.org/10.2307/750298