Strategia wydawnicza Jana Poszakowskiego (1684–1757). Przyczynek do dziejów literatury religijnej późnego Baroku
Okładka czasopisma Studia Europaea Gnesnensia, nr 8, rok 2013
PDF (Italiano)

Słowa kluczowe

Polish devotional literature
Polish homiletics
Radziwiłł family
Józef Stanisław Sapieha
Bellarmine's catechism
Giovanni Pietro Pinamonti
Joseph Lambert
Jansenism

Jak cytować

Mariani, A. (2013). Strategia wydawnicza Jana Poszakowskiego (1684–1757). Przyczynek do dziejów literatury religijnej późnego Baroku. Studia Europaea Gnesnensia, (8), 207–238. https://doi.org/10.14746/seg.2013.8.10

Abstrakt

W niniejszym artykule omówiony jest proces adaptacji zachodnioeuropejskiej literatury nabożnej do staropolskiego kontekstu kulturowego na przykładzie dorobku litewskiego jezuity Jana Poszakowskiego. Metoda badań polega nie tylko na porównywaniu jego publikacji z pozycjami zagranicznymi, do których nawiązywał, ale też na analizie listów skierowanych do koadiutora wileńskiego Józefa Stanisława Sapiehy, mecenasa i bibliofila. W nich zakonnik omawiał podejście do pracy tłumacza, a także uzasadniał pożyteczność własnych projektów wydawniczych ideą wspomożenia wiernych. W pierwszej części artykułu przedstawiony jest biogram zakonnika, który przez prawie trzydzieści lat był ściśle związany z dworem Radziwiłłów nieświeskich. Działalność jezuity w kręgu rodu magnackiego umożliwiła zapoznanie się z nowościami wydawniczymi, jakie pojawiały się na Zachodzie, rozwinięcie zainteresowań historycznych oraz zdobycie znajomości języka francuskiego. W drugiej części artykułu scharakteryzowany jest dorobek Poszakowskiego. Litewski jezuita wyróżniał się nie tylko jako pisarz apologetyczny dzięki opublikowaniu kilku traktatów teologicznych i prac historycznych polemizujących z protestantami, ale także jako nowator jezuickiej produkcji wydawniczej z powodu redagowania pierwszych kalendarzy politycznych. W trzeciej części artykułu wspomniane są zaplanowane przez Poszakowskiego projekty wydawnicze, które ostatecznie nie doczekały się realizacji. W ostatniej części przeprowadza się analizę prac opublikowanych przez litewskiego jezuitę w pierwszej połowie lat pięćdziesiątych XVIII w., którym badacze dotychczas poświęcili najmniejszą uwagę. Wyłania się na ich przykładzie próba zaszczepienia idei społeczeństwa chrześcijańskiego na gruncie polsko-litewskim. W intencji jezuity proces ten miał dokonać się przez umoralnienie życia jak najszerszego kręgu społecznego, co wówczas wiązało się z dążeniem do wprowadzania w życie przepisów uchwalonych na Soborze Trydenckim. Pierwszorzędny udział w tych zmianach miał przypaść szlachcie, występującej w roli warstwy pośredniczącej między władzą kościelną a poddaństwem.

https://doi.org/10.14746/seg.2013.8.10
PDF (Italiano)

Bibliografia

Bednarski S., Upadek i odrodzenie szkół jezuickich w Polsce, Kraków 1933, s. 160–164.

Châtellier L., La religion des pauvres: les missions rurales en Europe et la formation du catholicisme moderne: 16–19. siecle, Paris 1993.

Cioranescu A. , Bibliographie de la littérature française du dix-huitieme siecle, 1, Paris 1969, s. 332.

Diarium Collegij Societatis Iesu ab Anno 1710 ad anni 1723 Septembrem exclusive — Vilniaus jezuitu kolegijos dienoraštis, 1710–1723 metai, Vilnius 2004, s. 58, 66, 84, 90, 100, 110, 122.

Dukała J., Formacja alumnów diecezjalnych przez księży misjonarzy w latach 1675–1864, Nasza Przeszłość 86, 1996, s. 11–70. DOI: https://doi.org/10.52204/np.1996.86.11-70

Estreicher K., Bibliografia polska, 25, Kraków 1913, s. 119–126.

Grzebień L. (red.), Encyklopedia wiedzy o jezuitach na ziemiach Polski i Litwy, Kraków 1996, s. 652.

Grzebień L., Józef Andrzej Załuski i jezuici, Roczniki Teologiczno-Kanoniczne 31, 4, 1984, s. 65–66.

Jakubenas R., Z historii kalendarzownictwa w Wielkim Księstwie Litewskim w XVIII wieku.Kalendarze wileńskie ks. Jana Poszakowskiego, [w:] T. Chachulski, A. Grześkowiak-Krwawicz (red.), Literatura. Historia. Dziedzictwo. Prace ofiarowane Profesor Teresie Kostkiewiczowej, Warszawa 2006, s. 398–406.

Janikowski E., Ksiądz Jan Poszakowski polski apologeta, Studia Theologica Varsaviensia 16, 2, 1978, 91–109.

Janocki D., Lexicon der itzlebenden gelerhrten in Polen, Breslau 1755, p. 126.

Karkucińska W., Anna z Sanguszków Radziwiłłowa (1676–1746), Działalność gospodarcza i mecenat, Warszawa 2000, s. 113–114.

Kolęda Cesarska” usci a Vilna nel 1746–1749. A Varsavia comparvero invece il “Kalendarz rzymski” (1742–1744), la “Kolęda Jerozolimska” (1745) e la “Kolęda Papieska” (1746) (K. Estreicher, Bibliografia polska, 25, s. 122–123).

Lambert J., L’année évangelique: ou Homélies sur les évangiles pour tous les dimanches et Fetes de l’année, 1–7, Paris 1693; II ediz. Paris 1697. Idem, Instructions courtes et familieres sur le Symbole, 1–2, Paris 1728; idem, Instructions courtes et familieres sur les epitres de tous les dimanches et fetes de l’annee, 1–2, Paris 1721.

Natoński B., Poszakowski Jan Antoni (1684–1757), [w:] Polski Słownik Biografi czny (d’ora in avanti PSB), 27, 1982–1983, s. 704–707.

Patouillet L., Apologie de Cartouche ou le scelerat justifié par la grace du Pere Quesnel, Cracovie 1731; II ediz. La Haye 1732; III ediz. Avignon 1733.

Pinamonti G.P., La via del cielo appianata con esporre gli impedimenti che vi s’attraversano, e la maniera di superarli. Opera tratta dal libro degli esercizi spirituali di S. Ignazio, e disposta in dieci lezioni, Firenze 1700. Idem, Esercizi spirituali di S. Ignazio, Bologna 1698.

Poszakowski J., Katechizm rzymski abo krotka nauka katolicka wszystkim chrześcianom do zbawienia naypotrzebniejsza, Wilno 1752. Idem, Kazania na niedziele całego roku święta, nauki wielce do zbawienia potrzebne […], 2 tomy, Wilno 1752.

Poszakowski J., Konfesya albo wyznanie wiary […], Warszawa 1742. Idem, Zohar, Co znaczy Splendor, Jasność, Światłość […], Warszawa 1749.

Poszakowski J., Radziwiłł H.F., Nieśwież, 18.IV.1751, AGAD, AR, V, 12212, s. 43.

Pyszka S., Professori di Vilna in difesa dei diritti umani dei contadini negli anni dal 1607 al 1657, Roma 1987.

Quérard J.M. (red.), La France littéraire ou Dictionnaire bibliographique, 4, Paris 1830, s. 481.

Rok B., Kalendarze polskie czasów saskich, Wrocław 1985. Poszakowski J., Summa historyi uniwersalney na dwie części rozłożona, abo index kalendarzykow seu kolend, ktore w Wilnie corocznie się wydaią. 1: Od stworzenia świata do przyiścia Chrystusowego […], Wilno 1748. Idem, Nauka PP. Dissidentów z Nauką Starodawnego Kościoła zniesiona […], Wilno 1733.

Scheffmacher J.J., Lettres d’un theologien de l’Université Catholique de Strasbourg a un des principaux magistrats de la meme ville, faisant profession de suivre la confession d’Ausbourg sur les six principaux obstacles a la conversion des protestants, Strasbourg 1732.

Sommervogel C., Bibliotheque de la Campagnie de Jésus, 1, Bruxelles — Paris 1890, col. 1357–1359; Estreicher, Bibliografia polska, 12, Kraków 1891, s. 510).

Sommervogel C., Bibliotheque, 2, Bruxelles — Paris 1892, col. 457–459.

Sommervogel C., Bibliotheque, 6, Bruxelles — Paris 1895, col. 351–357.

Szyszkowski M., Compendium Doctrin[a]e Christianae: Iussu S. D. N. Clementis VIII, Cracovia 1606.

Śmiglecki M., O lichwie i trzech przedniejszych traktatach: wyderkowym, czynszowym i Towarzystwa Kupieckiego, nauka krótka, Wilno 1596.

Vanagas V., Universitas linguarum Litvaniae autorystes problema, Knygotyra 59, 2012, s. 268–269. DOI: https://doi.org/10.15388/kn.v59i0.1120

Węgierski W., Lekarstwo duszne, które Senior albo Medyk Węgierski przeciwko apostasyi przepisuje, Królewiec 1750.

Żukowska J., Kalendarze Jana Poszakowskiego jako źródło edukacji historycznej, [w:] S. Achremczyk (red.), Między barokiem a oświeceniem. Edukacja, wykształcenie, wiedza, Olsztyn 2005, s. 111–121.