O Holokauście przez doświadczenie - opcje metod nauczania
Okładka czasopisma Studia Europaea Gnesnensia, nr 8, rok 2013
PDF

Słowa kluczowe

experimental learning
firsthand learning
holocaust
behavioral effect

Jak cytować

Davidovitch, N. (2013). O Holokauście przez doświadczenie - opcje metod nauczania. Studia Europaea Gnesnensia, (8), 29–54. https://doi.org/10.14746/seg.2013.8.2

Abstrakt

Uczestnicy wycieczek z Izraela do Polski konfrontowani są z różnymi celami dydaktycznymi, wyznaczonymi zgodnie z modelem edukacyjnym przyjętym w danej szkole. Modele te zazwyczaj stanowią kombinację aspektów żydowsko-syjonistycznych i uniwersalnych, różniąc się naciskiem, jaki kładzie się na każdy z nich. Niektóre z nich skupiają się na przywódczej roli rabinów podczas Holokaustu, inne na buncie ruchów młodzieżowych. Podejmowane tematy obejmują również życie jednostki w getcie, życie współczesnych Żydów polskich, jak i wiele innych kwestii związanych z różnorodnymi zagadnieniami etycznymi. Zastosowanie zróżnicowanej metodyki nauczania sprawia, że wachlarz modeli jest bardzo szeroki. Jak wynika z literatury przedmiotu, wyróżnić można modele przyjęte przez szkoły państwowe, w ramach których uczestnicy stykają się z Polską i Polakami czy z żołnierzami. Niektóre z wycieczek łączą różne środowiska, np. religijne i świeckie czy uczniów ze szkół państwowych i szkół specjalnych; są grupy studiujące Torę i wyjazdy organizowane przez jednostki samorządowe, przy dużym zróżnicowaniu harmonogramów wycieczek. Niemniej każda z nich zasadza się na elemencie edukacyjnym. Dla niektórych punktem wyjścia jest obowiązujący program nauczania, a wycieczka służy poszerzaniu wiedzy z zakresu historii wymaganej na egzaminach; inne zaś opierają się na nieformalnych programach, które oferują alternatywną problematykę, jak i platformę dydaktyczną skupiającą się na jednym kluczowym zagadnieniu. Z danych ośrodków nauczania o Holokauście wynika, że liczba uczniów biorących udział w takich wycieczka jest niska, ale należy podkreślić, że wiążą się one z wszechstronnym przygotowaniem uczestników, a także tych, którzy nie biorą udziału w wycieczce. Niektóre ze szkół zapewniają własne materiały dydaktyczne, które skupiają się na treściach uznanych przez szkołę za istotne. Z teoretycznych rozważań wynika, że wycieczki do Polski wiążą się z ogromnymi nadziejami Żydów w Izraelu. To, że w ogóle są organizowane, świadczy zarówno o potrzebie społeczeństwa izraelskiego, jak i oczekiwaniach względem tych wycieczek, choć związane są one z odmiennymi perspektywami i punktami widzenia. Okólnik Dyrektora Generalnego ds. Edukacji oraz rozmaite modele zdają się wyrażać nadzieję, że Polska ożywi naszą żydowskość, nasz syjonizm, nasz izraelski charakter oraz nasz humanizm, poczucie oddania bliźniemu etc. Izrael zdecydował się rozpocząć organizację wycieczek, stojąc na progu procesu degradacji, upadku humanizmu. Ministerstwo Edukacji zaprojektowało wycieczki motywowane świadomością etycznego kryzysu oraz z poczucia, że w kulturowym klimacie Izraela zaistniała potrzeba odkrycia swoich korzeni na nowo i znalezienia elementu integrującego. W tym właśnie społeczeństwo izraelskie dostrzega etyczną i społeczną przesłankę wycieczek, a potrzeba ich organizowania spotyka się z ogólną aprobatą. W naszym odczuciu jednak społeczeństwo izraelskie nie do końca właściwie inwestuje swoje fundusze i energię. Edukacja przez doświadczenie, choć niepozbawiona znaczenia, nie może i nie powinna stanowić alternatywy dla formalnego procesu nauczania, rozplanowanego w czasie i kładącego konieczne dydaktyczne podwaliny nauczania niezapośredniczonego. 

 

https://doi.org/10.14746/seg.2013.8.2
PDF

Bibliografia

Almog O., The Sabra — a profi le, Tel Aviv 1997; Farewell to Srulik — Change of values among the Israeli elite, Haifa 2004;

Aricha M., Guidance coordinator — Yad La’ed, Michtav 22, 2004.

Bacon S.B. and Kimball R., The wilderness challenge model, [in:] R.D. Lyman, S. Prentice-Dunn and S. Gabel, Residential and inpatient treatment of children and adolescents, New York 1989, p. 115–144. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4899-0927-5_7

Bar-On D., Hare P., Brusten. and Beiner F., Working through the Holocaust? Comparing the questionnaire results of German and Israeli students, Holocaust and Genocide Studies 7, 1993, 230–46. DOI: https://doi.org/10.1093/hgs/7.2.230

Ben Naftali A., History, memory, and identity, [in:] N. Keren (ed.), Islands of memory, Jerusalem 2008, p. 37–53 [Hebrew].

Blatman D., Post-Zionism and the blurring of memory, Bishvil Hazikaron 7, 1995, p. 15 [Hebrew].

Burg A., Defeating Hitler, Tel Aviv 2007, p. 366 [Hebrew].

Cano I., Lidon I., Rebollar R., Roman P., and Saenz M. J., Student groups solving real-life projects. A case study of experiential learning, International Journal of Engineering Education 22, 6, 2006, p. 1252–1260.

Carver R., Theory for practice: A framework for thinking about experimental education, The Journal of Experiential Education 19, 1996, p. 8–13. DOI: https://doi.org/10.1177/105382599601900102

Chaitin J., Facing the Holocaust in generations of families of survivors: The case of partial relevance and interpersonal values, Contemporary Family Therapy 22, 2000, 289–314. DOI: https://doi.org/10.1023/A:1007860507611

Davidovitch N. and D. Soen D., The future of remembrance and of Holocaust commemoration enterprises — A case study, Education and Context 34, 2012, p. 21–38 [Hebrew].

Davidovitch N. and Kandel I., Establishing a bridge for communications: Joint Israeli-German delegations to Holocaust sites in Europe, Scripta Judaica Cracoviensia 5, 2007, 87–97.

Davidovitch N. and Kandel I., Joint trips of Israelis and Germans — Beyond the experiential shock, Kivunim Hadashim 14, 2006, p. 152–164 [Hebrew].

Davidovitch N. and Kandel I., Joint trips of Israelis and Germans; J. Feldman, In the wake

Davidovitch N., Haskel A. and Soen D., Witnesses in uniform — IDF delegations to Poland:Education or indoctrination?, [in:] N. Davidovitch and D. Soen, The Holocaust ethos in the 21st century, Kraków 2012, p. 316–348.

Don Yehiya A. and Libman Y., The dilemma of culture in a modern state: Changes and developments in Israel’s civil religion, Megamot 28, 1984, 461–85, accessed May 18, 2012, http:// www.haaretz.co.il/hasite/spages/1187453.html [Hebrew].

Ezrachi S.D., Revisiting the past: The changing legacy of the Holocaust in Hebrew literature, Salmagundi 68/69, 1985/6, p. 245–276.

Feldman J., Between the death camps and the flag: Youth voyages to Poland and the performance of the Israeli national identity, New York 2008.

Feldman J., Between the death camps and the flag: Youth voyages to Poland and the performance of the Israeli national identity, New York 2008.

Feldman J., Marking the boundaries of the enclave: Defining the Israeli collective through the Poland Experience, Israel Studies 7, 2002, p. 84–114.

Feldman J., Marking the boundaries of the enclave: Defining the Israeli collective through the Poland Experience, Israel Studies 7, 2002, 84–114; Between the death camps and the fl ag; Pilgrimages to the death sites in Poland, Bishvil Hazikaron 7, 1995, 8–11 [Hebrew]. DOI: https://doi.org/10.1353/is.2002.0014

Feldman J., Review of K. Lichstein, H. Durrence, B. Riedel, D. Taylor, and A. Bush, Epidemiology of Sleep: Age, Gender, and Ethnicity, American Journal of Clinical Hypnosis 48, 2005, p. 58–60. DOI: https://doi.org/10.1080/00029157.2005.10401493

Fisherman S. and Kaniel S., Changes in ego identity of adolescents following their visits in Poland, Dapim 37, 2004, p. 182–202 [Hebrew].

Fisherman S. and Kaniel S., Changes in ego identity of adolescents following their visits in Poland, Dapim 37, 2004, p. 182–202 [Hebrew].

Galter G. and Marks S., Experiential learning and change: Theory design and practice,New York 1981.

Gross T., Influence of the trip to Poland within the framework of the Ministry of Education on the working through of the Holocaust, Beer Sheva 2000 [Hebrew].

Gross T., Influence of the trip to Poland; A. Ophir, On inexpressible feelings and unquestionable lessons, Bishvil Hazikaron 7, 1995, p. 11–15 [Hebrew].

Grossman H., March of the living, Kesher Ayin 147, 2005, p. 12–14 [Hebrew].

Hopkins D. and Putnam R., Personal growth through adventure, Bristol, PA, 1993.

Jarvis P., Towards a comprehensive theory of human learning, London and New York 2006.

Jewish Israeli teenagers, national identity, and the lessons of the Holocaust,Holocaust and Genocide Studies 18, 2004, p. 188–201. DOI: https://doi.org/10.1093/hgs/18.2.188

Kessen L. and Shachar A., The trip that became a journey, Panim 17, 2001, 95–107 [Hebrew].

Klinhouse E., To be there? Guiding Israeli youth delegations to Poland, Tel Aviv 2006 [Hebrew]

Knobloch N.A., Is experiential learning authentic? Journal of Agricultural Education 44, 4, 2003, p. 22–34. DOI: https://doi.org/10.5032/jae.2003.04022

Kolb D.A., Boyatzis R.E. and Mainemelis Ch., Experiential learning theory: Previous research and new directions, [in:] R.J. Sternberg and L.F. Zhang (eds.), Perspectives on cognitive learning and thinking styles, Mahwah, NJ, 2000, p. 228–247.

Kolb D.A., Experiential learning: Experience as the source of learning and development,Upper Saddle River, NJ, 1984.

Lazar A., Chaitin J., Gross T. and Bar-On D., A journey to the Holocaust:Modes of understanding among Israeli adolescents who visited Poland, Educational Review 56, 2004, p. 13–31. DOI: https://doi.org/10.1080/0013191032000152246

Lev M. and Romi S., Experiential learning of history through youth journeys to Poland:Israeli Jewish youth and the Holocaust, Research in Education 78, 2007, p. 88–102. DOI: https://doi.org/10.7227/RIE.78.8

Lev M. and Romi S., Experiential learning of history; Ministry of Education, Evaluation of youth trips to Poland in 2009: Cognitive, emotional and value wise impacts, Tel Aviv 2011 [Hebrew].

Lev M., Impact of youngsters’ journey to Poland on their cognitive and emotional attitudes toward the Holocaust, Ramat Gan 1998 [Hebrew].

Lev M., Youth trips to memory, [in:] S. Romi and M. Shmida (eds.), Informal education in changing circumstances, Jerusalem 2007 [Hebrew].

Luckner L. and Nadler R.S., Processing the experience: Strategies to enhance and generalize learning, Dubuque, IA, 1997.

Masuah bulletin, 2009, accessed May 18, 2012 http://www.massuah.org.il/upload/Downloads/

Ministry of Education and Culture, Special education law, criteria and guidelines for approving youth delegations, Jerusalem 1988 [Hebrew].

Neill T., Reviewing and benchmarking adventure therapy outcomes: applications of metaanalysis, Journal of Experiential Education 25, 2003, p. 316–321. DOI: https://doi.org/10.1177/105382590302500305

Ofer D., History, memory and identity: Perceptions of the holocaust in Israel, [in:] U. Rebhun and C.I. Waxman (eds.), Jews in Israel, Lebanon, NH, 2004, p. 394–419.

Pfeiffer J.W. and Jones J.E., Reference guide to handbooks and annuals, New York 1983.

Program of journey from Holocaust to revival, Beit Ha’edut, accessed May 18, 2012, http://www.beit-haedut.org.il/.

Ram A. and Shani M., The trip to Poland: Children of the future travel to the past (immigration absorption), Aley Hinuch 18, 1997, p. 30–31 [Hebrew].

Romi S. and Lev M., Knowledge, emotions, and attitudes of Israeli youngsters to the Holocaust, Megamot 42, 2003, p. 219–239 [Hebrew]; Th e effect of youth trips to Poland on their views of the Holocaust in the cognitive and emotional dimension. Follow-up study, Tel-Aviv and Beit Berl 2003 [Hebrew].

Rosol M., Wilderness therapy for youth-at-risk, Parks and Recreation 35, 2000, p. 9–42.

Russell K.C., Exploring how the wilderness therapy process relates to outcomes, Journal of Experiential Education 23, 2000, p. 170–176. DOI: https://doi.org/10.1177/105382590002300309

Schechter H., Th e effect of youth trips to Poland on their empathy towards the suffering of Israeli Arabs, Haifa 2002 [Hebrew].

Schechter M. and Iram Y., Fifty years of values education: From an evolving to a changing society, [in:] Y. Iram, S. Scolnicov, J. Cohen, and E. Schachter (eds.), Crossroads: Values and education in Israeli society, Jerusalem 2001, p. 320–351 [Hebrew].

Scolnicov S., J. Cohen, and E. Schachter (eds.), Crossroads, p. 156–189 [Hebrew].

Shpigler T., Developing curricula for preparing youth delegations for the trip to Poland, Tel Aviv 2006 [Hebrew].

Sibthorp J. and Skye A.B., Developing life effectiveness through adventure education: Th e roles of participant expectations, perceptions of empowerment, and learning relevance, Journal of Experiential Education, 27, 1, 2004, p. 32–50. DOI: https://doi.org/10.1177/105382590402700104

Soen D. and Davidovitch N., Israeli youth pilgrimages to Poland: Rationale and polemics,[in:] N. Davidovitch and D. Soen, The Holocaust ethos in the 21st century, p. 234–265.

Soen D., Davidovitch N. and Hazan H., Youth trips to Poland — A case study of the Israeli youth movement model, [in:] N. Davidovitch and D. Soen, The Holocaust ethos in the 21st century, p. 266–315.

Turner R., Keegan A. and Crawford L., Delivering improved project management maturity through experiential learning, Project Management Journal, 8,1, 2002, p. 72–81.

Walter G. and Marks S., Experiential learning and change: Theory design and practice,New York 1981. DOI: https://doi.org/10.1080/16506078109455616

Witnesses in Uniform, accessed May 18, 2012, http://www.aka.idf.il/edim/main.

Zilberberg L., Knowledge, feelings, and views of youth at risk towards the Holocaust: Shift's following the trip to Poland, Ramat Gan 2008 [Hebrew].