Komunikacja międzykulturowa. Relacje polsko-romskie w środowisku szkolnym - etap wczesnoszkolny
Okładka czasopisma Studia Europaea Gnesnensia, nr 7, rok 2013
PDF (English)

Słowa kluczowe

intercultural communication
education of the Roma
communication community
discourse community
assimilation
integration
multiculturalismUsuń multiculturalism

Jak cytować

Grzelak, E., & Grzelak-Piaskowska, J. (2013). Komunikacja międzykulturowa. Relacje polsko-romskie w środowisku szkolnym - etap wczesnoszkolny. Studia Europaea Gnesnensia, (7), 113–140. https://doi.org/10.14746/seg.2013.7.7

Abstrakt

Autorki tekstu na wstępie przyjęły tezę, że w środowisku szkolnym funkcjonuje odrębna wspólnota komunikacyjna. Pozwoliło to dostrzec, że kształcenie jako specyficzna forma komunikacji ma charakter ciągły i odbywa się w różnych sytuacjach komunikacyjnych. Tak rozumiana komunikacja wspólnotowa nie dotyczy wyłącznie relacji uczeń - nauczyciel. Krąg jej uczestników jest szerszy i obejmuje także rodziny uczniów. Odrębne rozwiązania komunikacyjne zarówno dydaktyczne, jak i pozadydaktyczne powinny być według autorek uruchamiane w sytuacji, gdy szkolna wspólnota komunikacyjna jest zróżnicowana etnicznie.
W takim przypadku powinno się uwzględnić wszystkie postawy konsolidacyjne: asymilacyjną, integracyjną oraz multikulturową. Pozwolą one zrealizować podstawowe zadania edukacyjne dla wieku wczesnoszkolnego, czyli podnieść kompetencje w zakresie języka polskiego jako dominującego oraz zaprezentować odmienności kulturowe w celu ich poznania i ochrony.
Z przedstawionych analiz wynika, że komunikacja w środowisku szkolnym, zróżnicowanym etnicznie, będzie efektywna, jeśli członkowie omawianej wspólnoty, szczególnie nauczyciele, będą pamiętali, że:
- sposób prezentacji treści edukacyjnych musi uwzględniać najbardziej podstawowe wymogi romanipen, czyli nie może naruszać niezapisanych tradycyjnych romskich zasad postępowania i budowania relacji międzyludzkich,
- język polski jest dla uczniów romskich językiem obcym,
- pismo jest dla nich nietypową formą przekazu,
- szkoła jest podstawowym lub jedynym środowiskiem edukacyjnym w zakresie języka polskiego,
- wiedza Polaków na temat Romów jest daleka od prawdy,
- stereotypy utrudniają komunikację, dlatego należy je eliminować przez poznawanie odmiennych kulturowo uczestników komunikacji,
- uczniowie nie tylko posługują się różnymi językami, lecz także funkcjonują w odmiennych przestrzeniach kulturowych,
- celem dydaktyki szkolnej nie jest asymilacja, a integracja zmierzająca do multikulturowości, charakteryzującej się poszanowaniem odmienności.
Poprawnie kształtowane relacje wspólnotowe umożliwią podniesienie kompetencji komunikacyjnej uczniów romskich oraz ułatwią wszystkim uczniom komunikację w zróżnicowanym kulturowo globalnym świecie.

 

https://doi.org/10.14746/seg.2013.7.7
PDF (English)

Bibliografia

29http://jezwegierski.blox.pl/2006/11/wystawa-wspolczesnej-sztuki-romskiej-na-moim blogu.html (last access: 21.08.2012).

Aryle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 1999.

Bartmiński J., Językowe podstawy obrazu świata, Lublin 2006.

Bernstein B., Socjolingwistyka a społeczne problemy kształcenia, [in:] Głowiński M., Język i społeczeństwo, Warszawa 1980, p. 83–119.

Clark H., Communities, Commonalities, and Comunication, [in:] Gumpert J., Levinson P., Rethinking Linguistic Relativity, Cambridge 1996, p. 324–355.

Demeter G.P., Demeter, N.G., Bessonov, N., Kutenkov, V., Istoria cygan: novyj vzgl’ad, Voronež 2000

Duszak A., Języki, kultury, wspólnoty, [in:] Kopczyński A., Zaliwska-Okrutna U., Język rodzimy a język obcy. Komunikacja, przekład, dydaktyka, Warszawa 2002, p. 7–23.

Dyczewski L., Kultura polska w okresie przemian, Lublin 1995.

Fraser A.M., Dzieje Cyganów, Warszawa 2001

Hancock I., Ame sam e rromane džene / We Are the Romani People, New York 2001.

http://babin.bn.org.pl/?p=441, (last access: 21.08.2012).

http://mighealth.net/pl/images/3/36/Promocja_zatrudnienia.pdf, http://dialog2008.pl/index.php?page=art&artid=265 (last access: 21.08.2012).

http://stowarzyszenie.romowie.net/index.php/czytnik-artykulow/items/99.html (last access: 21.08.2012).

http://stowarzyszenie.romowie.net/index.php/kultura.37.html

http://www.cacivorba.pl/content/folk/romowie1.html, http://www.bahtale-roma.pl/ (last access: 21.08.2012).

http://www.e-kultura.net.pl/strona/194/kultura-oralna.html (last access: 21.08.2012).

http://www.katolikwchicago.com/katonline/2011/05/9.aspx (last access: 21.08.2012).

http://www.muzeum.tarnow.pl/artykul.php?typ=6 (last access: 21.08.2012).

http://www.pk.org.pl/artykul.php?id=20,

http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,1441,http://stowarzyszenie.romowie.net/index.php/czytnik-artykulow/items/99.html,

http://www.romowie.com/modulep.php?name=News&file=article&sid=883 (last access: 21.08.2012).

http://www.romowie.com/romano_atmo/ra_10.pdf, [PPT] (last access: 21.08.2012).

http://www.youtube.com/watch?v=_jraB6J-L70 (last access: 21.08.2012).

http://www.youtube.com/watch?v=FoVEo74poRE&noredirect=1,http://www.youtube.com/watch?v=kwNqSrcpOxk&feature=related (last access: 21.08.2012).

http://www.youtube.com/watch?v=xCiUOSwcqME (last access: 21.08.2012).

Marcjanik M., Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa 2007.

Matras Y., Romani: A Linguistic Introduction, Cambridge 2002. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511486791

Mróz L., Geneza Cyganów i ich kultury, Warszawa 1992.

Pobożniak T., Grammar of the Lovari Dialect, Kraków 1964

Sapir E., The status of linguistics as a science, [in:] Mandelbaum D., Selected writings of Eduard Sapir in language, culture and personality, Berkeley, Los Angeles 1951, p. 160–166.

Schaff A., Język a poznanie, Warszawa 1967.

Stankiewicz, P., Paramisi romane - Baśnie romskie, Białystok 2008.

Swales J., Genre analysis: English in academic and research settings, Cambridge1990.