Abstrakt
Autorki tekstu na wstępie przyjęły tezę, że w środowisku szkolnym funkcjonuje odrębna wspólnota komunikacyjna. Pozwoliło to dostrzec, że kształcenie jako specyficzna forma komunikacji ma charakter ciągły i odbywa się w różnych sytuacjach komunikacyjnych. Tak rozumiana komunikacja wspólnotowa nie dotyczy wyłącznie relacji uczeń - nauczyciel. Krąg jej uczestników jest szerszy i obejmuje także rodziny uczniów. Odrębne rozwiązania komunikacyjne zarówno dydaktyczne, jak i pozadydaktyczne powinny być według autorek uruchamiane w sytuacji, gdy szkolna wspólnota komunikacyjna jest zróżnicowana etnicznie.
W takim przypadku powinno się uwzględnić wszystkie postawy konsolidacyjne: asymilacyjną, integracyjną oraz multikulturową. Pozwolą one zrealizować podstawowe zadania edukacyjne dla wieku wczesnoszkolnego, czyli podnieść kompetencje w zakresie języka polskiego jako dominującego oraz zaprezentować odmienności kulturowe w celu ich poznania i ochrony.
Z przedstawionych analiz wynika, że komunikacja w środowisku szkolnym, zróżnicowanym etnicznie, będzie efektywna, jeśli członkowie omawianej wspólnoty, szczególnie nauczyciele, będą pamiętali, że:
- sposób prezentacji treści edukacyjnych musi uwzględniać najbardziej podstawowe wymogi romanipen, czyli nie może naruszać niezapisanych tradycyjnych romskich zasad postępowania i budowania relacji międzyludzkich,
- język polski jest dla uczniów romskich językiem obcym,
- pismo jest dla nich nietypową formą przekazu,
- szkoła jest podstawowym lub jedynym środowiskiem edukacyjnym w zakresie języka polskiego,
- wiedza Polaków na temat Romów jest daleka od prawdy,
- stereotypy utrudniają komunikację, dlatego należy je eliminować przez poznawanie odmiennych kulturowo uczestników komunikacji,
- uczniowie nie tylko posługują się różnymi językami, lecz także funkcjonują w odmiennych przestrzeniach kulturowych,
- celem dydaktyki szkolnej nie jest asymilacja, a integracja zmierzająca do multikulturowości, charakteryzującej się poszanowaniem odmienności.
Poprawnie kształtowane relacje wspólnotowe umożliwią podniesienie kompetencji komunikacyjnej uczniów romskich oraz ułatwią wszystkim uczniom komunikację w zróżnicowanym kulturowo globalnym świecie.
Bibliografia
29http://jezwegierski.blox.pl/2006/11/wystawa-wspolczesnej-sztuki-romskiej-na-moim blogu.html (last access: 21.08.2012).
Aryle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 1999.
Bartmiński J., Językowe podstawy obrazu świata, Lublin 2006.
Bernstein B., Socjolingwistyka a społeczne problemy kształcenia, [in:] Głowiński M., Język i społeczeństwo, Warszawa 1980, p. 83–119.
Clark H., Communities, Commonalities, and Comunication, [in:] Gumpert J., Levinson P., Rethinking Linguistic Relativity, Cambridge 1996, p. 324–355.
Demeter G.P., Demeter, N.G., Bessonov, N., Kutenkov, V., Istoria cygan: novyj vzgl’ad, Voronež 2000
Duszak A., Języki, kultury, wspólnoty, [in:] Kopczyński A., Zaliwska-Okrutna U., Język rodzimy a język obcy. Komunikacja, przekład, dydaktyka, Warszawa 2002, p. 7–23.
Dyczewski L., Kultura polska w okresie przemian, Lublin 1995.
Fraser A.M., Dzieje Cyganów, Warszawa 2001
Hancock I., Ame sam e rromane džene / We Are the Romani People, New York 2001.
http://babin.bn.org.pl/?p=441, (last access: 21.08.2012).
http://mighealth.net/pl/images/3/36/Promocja_zatrudnienia.pdf, http://dialog2008.pl/index.php?page=art&artid=265 (last access: 21.08.2012).
http://stowarzyszenie.romowie.net/index.php/czytnik-artykulow/items/99.html (last access: 21.08.2012).
http://stowarzyszenie.romowie.net/index.php/kultura.37.html
http://www.cacivorba.pl/content/folk/romowie1.html, http://www.bahtale-roma.pl/ (last access: 21.08.2012).
http://www.e-kultura.net.pl/strona/194/kultura-oralna.html (last access: 21.08.2012).
http://www.katolikwchicago.com/katonline/2011/05/9.aspx (last access: 21.08.2012).
http://www.muzeum.tarnow.pl/artykul.php?typ=6 (last access: 21.08.2012).
http://www.pk.org.pl/artykul.php?id=20,
http://www.romowie.com/modulep.php?name=News&file=article&sid=883 (last access: 21.08.2012).
http://www.romowie.com/romano_atmo/ra_10.pdf, [PPT] (last access: 21.08.2012).
http://www.youtube.com/watch?v=_jraB6J-L70 (last access: 21.08.2012).
http://www.youtube.com/watch?v=FoVEo74poRE&noredirect=1,http://www.youtube.com/watch?v=kwNqSrcpOxk&feature=related (last access: 21.08.2012).
http://www.youtube.com/watch?v=xCiUOSwcqME (last access: 21.08.2012).
Marcjanik M., Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa 2007.
Matras Y., Romani: A Linguistic Introduction, Cambridge 2002. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511486791
Mróz L., Geneza Cyganów i ich kultury, Warszawa 1992.
Pobożniak T., Grammar of the Lovari Dialect, Kraków 1964
Sapir E., The status of linguistics as a science, [in:] Mandelbaum D., Selected writings of Eduard Sapir in language, culture and personality, Berkeley, Los Angeles 1951, p. 160–166.
Schaff A., Język a poznanie, Warszawa 1967.
Stankiewicz, P., Paramisi romane - Baśnie romskie, Białystok 2008.
Swales J., Genre analysis: English in academic and research settings, Cambridge1990.
Licencja
Copyright © 2013 by IKE and PTPN