BETWEEN THE ARCHIVE AND THE DATABASE – THE EXPERIENCE OF NEW MEDIA ART
Journal cover Gniezno European Studies, no. 19, year 2019
PDF (Język Polski)

Keywords

archive
database
the archival turn
new media art
WRO Art Center
post-production

How to Cite

Szykowna, S. (2019). BETWEEN THE ARCHIVE AND THE DATABASE – THE EXPERIENCE OF NEW MEDIA ART. Gniezno European Studies, 19(19), 169–182. https://doi.org/10.14746/seg.2019.19.8

Abstract

The essential objective of this paper is to examine the category of archive from the perspective of new media, which transform the model of linear his-torical discourse into a new one, whereby it assumes the form of a database, enabling novel modes of indexing reality

https://doi.org/10.14746/seg.2019.19.8
PDF (Język Polski)

References

Bourriaud N. 2002, Postproduction: Culture as Screenplay: How Art Reprograms the World, New York.

Bourriaud N. 2002, Relational Aesthetics, Dijon.

Celiński P. 2013, Postmedia. Cyfrowy kod i bazy danych, Lublin.

Derrida J. 2006, Archive Fever, [w:] Ch. Merewether (red.), The Archive. Documents of Contemporary Art, London.

Ernst W. 2015, Stirring in the Archive, New York-London.

Foster H. 2004, An Archival Impulse, „October”, 110.

Godfrey M. 2007, Artist as Historian, „October”, 120.

Hölling H.B. 2016a, Sztuka i proces: kontynuacja, względny czas trwania i archiwum Fluxus, [w:] I. Szmelter (red.), Sztuka w procesie/proces w sztuce. Ku nowej filozofii ochrony dziedzictwa kultury, Warszawa.

Hölling H.B. 2016b, The Archiwal Turn: Toward New Ways of Conceptualising Change-able Artworks [online]. Hanna Hölling [dostęp: 2016-12-31]. Dostępny w Internecie:

www.hannahoelling.com/wp-content/uploads/2016/09/The_Archival_Turn.pdf>.

Hölling H.B. 2016c, Lost to Museums? Changing Media, Their Worlds, and Performance, Museum History Journal.

Hölling H.B. 2017, Paik’s Virtual Archive: Time, Change, and Materiality in Media Art, Berkeley.

Kluszczyński R. 2010, Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu, Warszawa.

Krajewski P. 2016, Aktywne archiwum sztuki, Mocak. Forum, 1.

Leśniak A. 2011, Gorączka archiwum w sztuce współczesnej. Symptomy choroby i pro-pozycja terapii, Kultura współczesna, 4 (70).

Lovejoy M. 2011, Introduction, [w:] M. Lovejoy, Ch. Paul, V. Vesna (red.), Context Pro-viders: Conditions of Meaning in Media Arts, Chicago.

Manovich L. 2006, Język nowych mediów, Warszawa.

Merewether Ch. 2006, Introduction, [w:] Ch. Merewether (red.), The Archive. Docu-ments of Contemporary Art, Cambridge MA, London.

Nader L. 2019, O czym zapominają archiwa? Pamięć i historie [online]. Z archiwum KwieKulik [dostęp: 2019-03-30]. Dostępny w Internecie: <http://kulikzofia.pl/archiwum/luiza-nader-o-czym-zapominaja-archiwa-pamiec-i-historie-z-archiwum-kwiekulik/>.

O WRO 2018 [online]. WRO Center [dostęp: 2018-12-04]. Dostępny w Internecie: <http://wrocenter.pl/pl/o-wro/>.

Sterling B. 2017b, Digital Decay [online]. Medium [dostęp: 2017-12-04]. Dostępny w In-ternecie: <https://medium.com/@bruces/digital-decay-2001-b0db0ca4be3c>.

Streling B. 2017a, The DEAD MEDIA Project. A Modest Proposal and a Public Appeal [online]. Dead media [dostęp: 2017-12-04]. Dostępny w Internecie: <http://www.deadmedia.org/modest-proposal.html>.

The Art. Od Participation 1950 to now 2008, R. Frieling, B. Groys, R. Atkins, L. Manovich (red.), San Francisco.

Vesna V. 2007, Introduction, [w:] Database Aesthetics. Art in the Age of Information Overflow, V. Vesna (red.), London.

Weinbren G. 2007, Ocean, Database, Recut, [w:] V. Vesna (red.), Database Aesthetics. Art in the Age of Information Overflow, London.

Wysocka E. 2013, Wirtualne ciało sztuki. Ochrona i udostępnianie dzieł audiowizual-nych, Warszawa.

Zawojski P. 2010, Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii, Warszawa.

Zwroty badawcze w humanistyce konteksty poznawcze, kulturowe i społeczno-instytucjonalne 2010, J. Kowalewski, W. Piasek (red.), Olsztyn.