WIZERUNEK MEDIALNY DONALDA TRUMPA WEDŁUG MODELI KOMUNIKACJI

Main Article Content

Adam Jankiewicz

Abstrakt

The article brings closer various ways in which the president of United States Donald Trump image is presented in mass media, especially in the world press. The positive as well as the negative Donald Trump’s image is created and communicated to their receivers in accordance with models of communication such as: the mathematical model of communication as a process by Shannon and Weaver (1949) and the interpersonal model of communication DRAAM (domain-resource-agent-access-management) created by Puppel (2004). The article concentrates on the management of information and creation of media messages using communicative resources in which way to achieve anticipated reaction of the receiver to the featured image.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Jankiewicz, A. (2019). WIZERUNEK MEDIALNY DONALDA TRUMPA WEDŁUG MODELI KOMUNIKACJI. Scripta Neophilologica Posnaniensia, 19, 51-60. https://doi.org/10.14746/snp.2019.19.04
Dział
Językoznawstwo
Biogram autora

Adam Jankiewicz, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

magister, anglista, językoznawca, doktorant na Wydziale Neofilologii UAM, wykładowca w Zakładzie Lingwistyki Stosowanej w Collegium Medicum w Bydgoszczy, UMK w Toruniu

Bibliografia

  1. Blichiewicz, S., Dunin, K, Dymek, J., Kutyła, J., Sutowski, M. i A. Wiśniewska. (red.). 2016. Wybory USA 2016. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
  2. Cichosz, M. 2004. „Wizerunek lidera politycznego”. W tomie: Jeziński, M. (red.). Marketing polityczny w poszukiwaniu strategii wyborczego sukcesu. Toruń: Dom Wydawniczy: DUET.
  3. Ehmsen, S. i A. Scharenberg (red.). 2016. Donald Trump and the rise of the Nationalist Right. New York: Rosa Luxemburg Stiftung.
  4. Inglehart, R. i P. Norris. 2016. Trump, brexit, and the rise of populism: economic have-nots and cultural backlash. Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
  5. Jackson, D. i J. Fritze. 2019. “‘He can be a statesman’: Trump’s Normandy speech well-received by critics. Scarborough says, ‘Hope he means it’”. USA Today. Mclean, Virginia: Gannett Company.
  6. Jankiewicz, A. 2012. „Cechy charakterystyczne komunikacji politycznej”. W zbiorze: Puppel, S. (red.). Transkomunikacja. Scripta de Communicatione Posnaniensi. Tom II. Poznań: Zakład Graficzny UAM. 27-38.
  7. Jeziński, M. (red.). 2004. Marketing polityczny w poszukiwaniu strategii wyborczego sukcesu. Toruń: Dom Wydawniczy: DUET.
  8. Krasucka, K. 2017. „Mr. Macho: Donald Trump, gender i wybory prezydenckie”. W zbiorze: Seria Analizy Instytutu Studiów Zaawansowanych. Warszawa: Instytut Studiów Zaawansowanych. 1-7.
  9. Milewski, P. 2015. „Błazen walczy o prezydenturę”. Newsweek Polska 32/2015. 50-53.
  10. Neiwert, D. 2016. Trump and right-wing populism. A long time coming. Somerville: Political Research Associates. 3.
  11. Puppel, S. 2004. “An outline of a domain-resource-agent-access-management (DRAAM) model of human communication: towards an ecology of human communication”. Oikeios Logos 1. 2-27.
  12. Puppel, S. 2016. “Kuźnia Hefajstosa czyli krótki zarys teorii wizerunku w komunikacji ludzkiej”. Scripta Neophilologica Posnaniensia XVI. 109-124.
  13. Puppel, S. 2016. (red.). Scripta Neophilologica Posnaniensia XVI.
  14. Puppel, S. 2017. (red.). Scripta Neophilologica Posnaniensia. Prace i dnie. XVII.
  15. Rostocki, A. 2017. „Część III: Protesty społeczne przeciwko zmianom w sądownictwie (ustawa o ustroju sądów powszechnych, ustawie o Krajowej Radzie Sądownictwa i ustawie o Sądzie Najwyższym)”. W zbiorze: Dzienniki opinii 2017 – Analiza obiektywizmu przekazów medialnych. Raport Instytutu Staszica. Warszawa: Instytut Staszica. 57.
  16. Shannon, C. i W. Weaver. 1949. A mathematical model of communication. Urbana, II: University of Illinois Press.
  17. Trump, D. 2005. Droga na szczyt. Gliwice: Onepress.
  18. Trump, D. i M. McIver. 2007. Sukces mimo wszystko. Donald Trump. Gliwice: Helion.
  19. Trump, D. i M. Mclver. 2017. Nigdy się nie poddawaj! Receptura sukcesu. Donald Trump. Gliwice: Helion.
  20. Wolff, M. Ogień i furia. 2018. Warszawa: Prószyński Media Sp. z o. o.
  21. Źródła internetowe:
  22. ŹI 1:
  23. http://www.usdebtclock.org/
  24. ŹI 2:
  25. https://businessinsider.com.pl/finanse/handel/deficyt-handlowy-usa-w-lutym-2018-r/pvd24lv
  26. ŹI 3:
  27. http://www.gazetaprawna.pl/artykuly/1072193,waszczykowski-trump-pokazal-sie-jako-przywodcawolnego-swiata.html
  28. ŹI 4:
  29. https://wolnemedia.net/trump-mowi-cyrylica/
  30. ŹI 5:
  31. https://providencemag.com/2016/11/donald-trump-will-leader-free-world/
  32. ŹI 6:
  33. https://businessinsider.com.pl/polityka/donalda-trump-dlaczego-podoba-sie-nie-podoba-sie-wyborcom/t0d6r22
  34. ŹI 7:
  35. https://www.standard.co.uk/comment/comment/matthew-dancona-donald-trump-is-a-clown-but-heis-the-most-powerful-one-in-the-world-a3685501.html
  36. ŹI 8:
  37. https://www.newyorker.com/culture/cover-story/cover-story-2017-10-30
  38. ŹI 9:
  39. https://img.washingtonpost.com/blogs/the-fix/files/2016/02/nydn-trump-iowa.jpg
  40. ŹI 10:
  41. http://pracowniczademokracja.org/?p=4251
  42. ŹI 11:
  43. https://www.wprost.pl/kraj/10063522/oryginalny-protest-podczas-wizyty-prezydenta-usa-w-polscetrump-to-seksista-szowinista-i-mizogin.html
  44. ŹI 12:
  45. http://www.fakt.pl/wydarzenia/polityka/kim-jest-donald-trump/yvwv3q6