Postrzeganie, zasada antropiczna, język i źródła jego zasilania, i co z tego wynika dla ekolingwistyki?
PDF

Słowa kluczowe

postrzeganie
zasada antropiczna
język
język i źródła jego zasilania
ekolingwistyka

Jak cytować

Puppel, S. (2023). Postrzeganie, zasada antropiczna, język i źródła jego zasilania, i co z tego wynika dla ekolingwistyki?. Scripta Neophilologica Posnaniensia, 23, 61–67. https://doi.org/10.14746/snp.2023.23.04

Abstrakt

Zasada antropiczna, która podkreśla rolę ludzkiego obserwatora w obserwacji wszechświata, jest tutaj akceptowana jako fundamentalna zasada działająca w ramach „kondycji ludzkiej” (conditio humana, CH). Postulowany jest tutaj czterostopniowy model CH. Model ten obejmuje synergię następujących kroków/stopni: postrzeganie, zasada antropiczna, język, źródła zasilania języka. Zakłada się, że model ten jest istotny w opisie   i ocenie następujących elementów ekologicznego podejścia do języka naturalnego: zasoby języka naturalnego, zarządzanie zasobami języka naturalnego, dobrostan komunikacyjny, stopień zachowania zasobów języka naturalnego w danym siedlisku języka naturalnego oraz ekologiczne wsparcie dla życia języka naturalnego.

https://doi.org/10.14746/snp.2023.23.04
PDF

Bibliografia

Berlin, B. (1992). Ethnobiological classification: principles of categorization of plants and animals in traditional societies. Princeton, N.J.: Princeton University Press. DOI: https://doi.org/10.1515/9781400862597

Cardona, G. (1976/1997). Panini: a survey of research. Delhi: Motilal Banarsidass Publishers Private Limited. DOI: https://doi.org/10.1515/9783110800104

Castetter, E.F. (1944). “The domain of ethnobiology”, The American Naturalist 78.774, 158-170. Cotton, C.M. (1996). Ethnobotany: principles and applications. New York: John Wiley and Sons. DOI: https://doi.org/10.1086/281182

Cranefield, P.F. (1970). „On the origin of the phrase nihil est in intellectu quod non prius fuerit in sensu”. Journal of the History of Medicine and Allied Sciences 25, 77-80. DOI: https://doi.org/10.1093/jhmas/XXV.1.77

Eberhard, D.M., G.F. Simons i C.F. Fennig. (red.). (2023). Ethnologue: languages of the world. Wyd. 26. Dallas, TX: SIL International.

Gibson, J.J. (1966). The senses considered as perceptual systems. Boston: Houghton Mifflin.

Gołąb, Z., A. Heinz i K. Polański. (1968). Słownik terminologii językoznawczej. Warszawa: PWN. Hetherrington, N.S. (red.). (1993/2014). Encyclopedia of cosmology (Routledge revivals): historical, philosophical, and scientific foundations of modern cosmology. London: Routledge Chapman Hall.

Hoffman, D.D. (2009). „The interface theory of perception: natural selection drives true perception to swift extinction”. W: Dickinson, S., M. Tarr, A. Leonardis i B. Schiele. (red.). Object categorization: computer and human vision perspectives. 148-265. Cambridge: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511635465.009

Hoffman, D.D. (2019). The case against reality: why evolution hid the truth from our eyes. New York: W.W. Norton.

Hoskin, M. (1996). The Cambridge illustrated history of astronomy. Cambridge: Cambridge University Press.

Hunn, E. (2007). „Ethnobiology in four phases”. Journal of Ethnobiology 27(1), 1-10. DOI: https://doi.org/10.2993/0278-0771(2007)27[1:EIFP]2.0.CO;2

Kosko, B. (1990). „Fuzziness vs probability”. International Journal of General Systems 17, 211-240. Krebs, C. (2008). Ecology: the experimental analysis of distribution and abundance. Boston: Addison Wesley. DOI: https://doi.org/10.1080/03081079008935108

Levi-Strauss, C. (1966). The savage mind. London: Weindenfeld and Nicolson.

Lindley, D.V. (1987). „The probability approach to the treatment of uncertainty in artificial intelligence and expert systems”. Statistical Science 2(1), 17-24. DOI: https://doi.org/10.1214/ss/1177013427

Lockwood, D.G. (1972). Introduction to stratificational linguistics. New York: Harcourt, Brace, Jovanovich.

Maoz, D. (2016). Astrophysics in a nutshell. Princeton, N.J.: Princeton University Press. Mejor, M. (2000/2004). Sanskryt. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog.

Ottenheimer, H.J. (2009). The anthropology of language: an introduction to linguistic anthropology. Belmont, CA: Wadsworth Cengage Learning.

Puppel, S. (2022). Habent sua fata linguae (czyli szkic o tym, że wszyscy mamy język, że ‘mieszkamy’ w nim i co się z nim dzieje). Scripta de Communicatione Posnaniensi. Tom X: Prace Naukowe Zakładu Ekolingwistyki i Komunikologii UAM. Poznań.

Sapir, E. (1985). Selected writings in language, culture and personality. Berkeley and Los Angeles: University of California Press.

Schacter, D.L., D.T. Gilbert i D.M. Wegner. (2011). Psychology. New York: Worth Publishing.

Whorf, B.L. (1956). Language, thought, and reality. Selected writings of Benjamin Lee Whorf (edited by J.B. Carroll). Cambridge, Mass.: The MIT Press.

Wierzbicka, A. (1992). Semantics, culture and cognition: universal human concepts in culture- specific configurations. Oxford: Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780195073256.001.0001

Zadeh, L.A. (1965). „Fuzzy sets”. Information and Control 8, 338-353. DOI: https://doi.org/10.1016/S0019-9958(65)90241-X