Abstrakt
Niniejszy artykuł analizuje wiersze włoskie Nikołaja Gumilowa, ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania ekfrazy i wizji ekfrastycznej. Cykl poetycki, o którym mowa, wyznacza kluczowy etap na drodze twórczej autora, związany z powstaniem akmeizmu – krótkotrwałego, lecz istotnego zjawiska w obrębie modernizmu rosyjskiego. Analiza pokazuje, w jaki sposób programowe poszukiwanie poezji przestrzennej i wizualnej zakorzenionej w tradycji literackiej wiąże się ze zjawiskiem włoskiej podróży literackiej.
Bibliografia
Alpers, S. L. (1960). Ekphrasis and Aesthetic Attitudes in Vasari’s Lives. Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, 23(3/4), 190–215. DOI: https://doi.org/10.2307/750591
Borges, J. L., & Guerrero, M. (1974). Book of Imaginary Beings. Penguin.
Cook, H., Borenius, T., Kronig, J. O., & Brockwell, M. W. (1913). A catalogue of the paintings at Doughty House, Richmond, & elsewhere in the collection of Sir Frederick Cook, bt., Visconde de Monserrate. London : W. Heinemann. http://archive.org/details/gri_33125001303847
Cunningham, V. (2007). Why Ekphrasis? Classical Philology, 102(1), 57–71. DOI: https://doi.org/10.1086/521132
Fisher, A. (1994). A New Interpretation of Fra Angelico. New Blackfriars, 75(882), 255–265. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1741-2005.1994.tb01492.x
Forrester, S. E. S. (Ed.). (2015). Russian Silver Age Poetry: Texts and Contexts. Academic Studies Press.
Gumilev, N. (1998). Polnoe sobranie sočinenij v desjati tomax (N. N. Skatov, Ed.). Voskresenʹe Rossiĭskaya akademiya nauk. [Гумилев, Н. (1998). Полное собрание сочинений в десяти томах (Н. Н. Скатов, Ред.). Воскресенье Российская академия наук]
Heffernan, J. A. W. (1993). Museum of Words: The Poetics of Ekphrasis from Homer to Ash- bery. University of Chicago Press. https://press.uchicago.edu/ucp/books/book/chicago/M/bo3684066.html
Huysmans, J.-K. (n.d.). The Cathedral (C. Bell, Trans.). Wikisource.
Krieger, M. (1992). Ekphrasis: The illusion of the natural sign. Johns Hopkins University Press. Lekmanov, O. (n.d.). Živopisʹ, memuary i gazetnaja statʹja kak istočnik. Retrieved June 22, 2022, from https://gumilev.ru/about/352/ [Лекманов, О. Живопись, мемуары и газетная статья как источник. https://gumilev.ru/about/352/]
Litwinowicz, Z. (2018). Entre la danse macabre et l’apologie de la vie, ou les vanités selon Joris-Karl Huysmans. Quêtes Littéraires, 8, 129–139. DOI: https://doi.org/10.31743/ql.3486
Lockerd, M. (2020). Decadent Catholicism and the making of modernism. Bloomsbury Academic. DOI: https://doi.org/10.5040/9781350137684
Luzzi, J. (2002). Italy without Italians: Literary Origins of a Romantic Myth. MLN, 117(1), 48–83. DOI: https://doi.org/10.1353/mln.2002.0010
Malyx, V. (2009). Ikoničeskie motivy v tvorčestve N. S. Gumilëva. https://gumilev.ru/about/107/ [Малых, В. (2009). Иконические мотивы в творчестве Н. С. Гумилёва. https://gumilev.ru/about/107/]
Nietzsche, F. W. (2000). The birth of tragedy. Oxford University Press.
Nivat, G. (1982). L’Italie de Blok et celle de Gumilev. Revue des Études Slaves, 54(4), 697–709. DOI: https://doi.org/10.3406/slave.1982.5279
Płaszczewska, O. (2010). Przestrzenie komparatystyki—Italianizm. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Rubins, M. (1998). The “telling” image: Ecphrasis in Russian acmeist verse. Mosaic, 31, 57–76.
Rubins, M. (2000). Crossroad of arts, crossroad of cultures: Ecphrasis in Russian and French poetry. Palgrave. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-349-62736-3
Rusinko, E. (1982). Acmeism, Post-Symbolism, and Henri Bergson. Slavic Review, 41(3), 494– 510. DOI: https://doi.org/10.2307/2497021
Topping, M. (2019). Travel Writing and Visual Culture: The Ethics of Viewing. In C. Thompson (Ed.), The Routledge Companion to Travel Writing (pp. 78–88). Routledge.
Webb, R. (2016). Ekphrasis, Imagination and Persuasion in Ancient Rhetorical Theory and Practice. Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315578996
Wilde, O. (2008). The picture of Dorian Gray. Penguin Classics. DOI: https://doi.org/10.1093/owc/9780199535989.001.0001
Zobnin, J. (1999). Nikolaj Gumilëv—Poèt Pravoslavija. https://gumilev.ru/about/57/ [Зобнин, Ю. (1999). Николай Гумилёв—Поэт Православия].
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Olga Adelajda Nowaczyk

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.