Polska neofilologia w obliczu zmian cywilizacyjnych zachodzących w XXI wieku: Krótki esej historyczno-diagnostyczno-prognostyczny
PDF

Słowa kluczowe

polska neofilologia (edukacja neofilologiczna w Polsce)
kompetencje w zakresie nauczania języków nierodzimych
kompetencje ogólnoneofilologiczne
konteksty plurilingwalno-multilingwalne w kontekstach multikulturowych

Jak cytować

Puppel, S. (2024). Polska neofilologia w obliczu zmian cywilizacyjnych zachodzących w XXI wieku: Krótki esej historyczno-diagnostyczno-prognostyczny. Scripta Neophilologica Posnaniensia, 24, 185–190. https://doi.org/10.14746/snp.2024.24.11

Abstrakt

W artykule omówione są pokrótce zmiany w obrębie polskiej neofilologii, które następowały w ciągu ponad półwiecza jej stopniowego rozwoju. Rozwój ten rozpoczął w okresie tzw. odwilży 1956 roku etap obsługi dydaktycznej słuchaczy typu wąsko neofilologicznego, przygotowujących się przede wszystkim do zawodu nauczyciela w zakresie języków nierodzimych, początkowo tzw. ‚ciężkich’ języków naturalnych (angielski, francuski, niemiecki i rosyjski). Rozwinięty został tzw. klasyczny (ortodoksyjny) nurt neofilologii, obejmujący początkowo językoznawstwo, literaturoznawstwo i glottodydaktykę. Został on później uzupełniony o równie ważny komponent translatologiczny. W tym cztero-składnikowym kształcie nurt ortodoksji neofilologicznej przetrwał do dnia dzisiejszego. Tymczasem powstała w XXI wieku potrzeba uzupełnienia programu studiów neofilologicznych o elementy niezwiązane bezpośrednio z tym nurtem, gdyż zaczął przeważać nowy typ słuchaczy tych studiów, pragnących rozwijać kompetencje kulturowo-językowo-komunikacyjne zdecydowanie poza zawodem nauczyciela języków nierodzimych, a więc w profilu ogólnoneofilologicznym. Taki rozwój programów nauczania jest zgodny z profilem studiów neofilologicznych rozwijanym w Unii Europejskiej. W artykule przedstawiono szczegółowy zestaw zagadnień, które powinien zawierać nowy program studiów neofilologicznych. Jednocześnie podkreślono dodanie do istniejącego nurtu ortodoksji neofilologicznej konieczność rozwoju kompetencji ogólnoneofilologicznej obejmującej sprawności kulturowo-językowo-komunikacyjnych i konieczność poprawienia ogólnego dobrostanu komunikacyjnego słuchaczy studiów neofilologicznych w Polsce.

https://doi.org/10.14746/snp.2024.24.11
PDF

Bibliografia

Puppel, S. (1995). Memorandum w sprawie przyszłości studiów neofilologicznych w Polsce. W: I ogólnopolskie forum neofilologów (ss. 13-20). Poznań.

Puppel, S. (2000). Jaka jesteś polska neofilologio obca AD 2000 i dokąd zmierzasz? Scripta Neophilologica Posnaniensia, 2, 275-291.

Puppel, S. (2019). Krótki zarys ewolucji filologii: ujęcie ‘portalowe’. Scripta Neophilologica Posnaniensia, 19, 143-169. DOI: https://doi.org/10.14746/snp.2019.19.12