Język nierodzimy a nie obcy: uwagi w kontekście perspektywy ekolingwistycznej
Okładka czasopisma Scripta Neophilologica Posnaniensia, tom 25, rok 2025
PDF

Słowa kluczowe

język nierodzimy
język obcy
ekolingwistyka
różnorodność językowa
panfilologia
embamiczność
komunikacja transkulturowa

Jak cytować

Puppel, J. (2025). Język nierodzimy a nie obcy: uwagi w kontekście perspektywy ekolingwistycznej . Scripta Neophilologica Posnaniensia, 25, 115–125. https://doi.org/10.14746/snp.2025.25.08

Abstrakt

W artykule podjęto refleksję nad koniecznością zmiany utrwalonej terminologii w dydaktyce i badaniach językowych – postulując zastąpienie pojęcia ‘język obcy’ terminem ‘język nierodzimy’. Propozycja ta wpisuje się w założenia ekolingwistyki, która traktuje języki jako elementy złożonego ekosystemu kulturowo-komunikacyjnego, współistniejące w relacjach współzależności i równowagi. Artykuł przedstawia ewolucję pojęcia ‘języka obcego’ w kontekście historycznym, analizuje jego ograniczenia semantyczne i kulturowe oraz wskazuje, że termin ‘język nierodzimy’ lepiej oddaje współczesne realia globalizacji, migracji i wielojęzyczności. Zmiana ta ma znaczenie nie tylko terminologiczne, lecz także aksjologiczne i edukacyjne – sprzyja budowaniu bardziej inkluzywnej, zrównoważonej i ekologicznej wizji języka oraz kultury.

https://doi.org/10.14746/snp.2025.25.08
PDF

Bibliografia

Allen, T.F.H, & T.W. Hoekstra. (1992). Toward a unified ecology. New York: Columbia University Press.

Bańkowski, A. (2000). Etymologiczny słownik języka polskiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Boas, F. (1911). Handbook of American Indian Languages. Washington, DC: Smithsonian Institution.

Chomsky, N. (2011). How the world works. Berkeley, CA: Soft Skull Press.

Crystal, D. (2000). Language death. Cambridge: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139106856

Cummins, J. (2000). Language, power, and pedagogy: bilingual children in the crossfire. Clevedon: Multilingual Matters. DOI: https://doi.org/10.21832/9781853596773

Ellis, R. (2003). Task-based language learning and teaching. Oxford: Oxford University Press. Eriksen, T.H. (1992). Linguistic hegemony and minority resistance. Journal of Peace Research 29.3. 313–332. DOI: https://doi.org/10.1177/0022343392029003007

Fill, A., & Mühlhäusler, P. (red.). (2001). The ecolinguistics reader: Language, ecology and environment. London: Continuum.

Fishman, J. A. (1977). Language and ethnicity. In H. Giles (red.), Language, ethnicity and inter-group relations (pp. 15–57). London: Academic Press.

Halliday, M. A. K. (2001). New ways of meaning: The challenge to applied linguistics. In A. Fill & P. Mühlhäusler (red.), The ecolinguistics reader: Language, ecology and environment (pp. 175–202). London: Continuum.

Haubrichs, W. (2023). Rustica Romana lingua und Theotisca lingua – Frühmittelalterliche Mehrsprachigkeit im Raum von Rhein, Maas und Mosel. In R. Franceschini, M. Hüning, & P. Maitz (red.), Historische Mehrsprachigkeit: Europäische Perspektiven (pp. 179–206). Berlin & Bos-ton: De Gruyter. DOI: https://doi.org/10.1515/9783111338668-009

Haugen, E. (1972). The ecology of language. Stanford, CA: Stanford University Press. Krawczak, M. (2017). Poznańska szkoła ekolingwistyki. Scripta Neophilologica Posnaniensia, XVII, 145–192. DOI: https://doi.org/10.14746/snp.2017.17.11

Lakoff, G., & Johnson, M. (2003). Metaphors we live by. Chicago: University of Chicago Press. Modzelewski, K. (2004). Barbarzyńska Europa. Warszawa: Wydawnictwo Iskry. Morys-Twardowski, M. (2023). Barbarica. Tysiąc lat zapomnianej historii ziem polskich. Kraków: Znak.

Mühlhäusler, P. (2003). Language of environment, environment of language: A course in ecolinguistics. London: Battlebridge.

Puppel, S. (2017). ECOLI[S]2: Essays and notes on ecolinguistic synergy and synthesis. Poznań: Katedra Ekokomunikacji UAM.

Puppel, S. (2019). Krótki zarys ewolucji filologii: ujęcie portalowe. Scripta Neophilologica Posnaniensia, XIX, 13–27. DOI: https://doi.org/10.14746/snp.2019.19.12

Puppel, S. 2022. Habent sua fata linguae: (czyli szkic o tym, że wszyscy mamy język, że „mieszkamy” w nim i co się z nim dzieje). Szkic napisany z okazji 20-lecia istnienia ekolingwistyki i komunikologii w ramach Wydziału Neofilologii UAM (2002–2022). Poznań: Zakład Ekolingwistyki i Komunikologii UAM.

Puppel, S. (2024). Language “depth”: Deep first language acquisition versus shallow second/foreign language learning, and the presence of the “embammic seal” in the embammic language– non-embammic language dichotomy. Scripta Neophilologica Posnaniensia, XXIV, 73–84. DOI: https://doi.org/10.14746/snp.2024.24.05

Ratcliffe, S. (red.). (2017). Oxford essential quotations. Oxford: Oxford University Press. Robins, R. H. (1997). A short history of linguistics. London: Longman. DOI: https://doi.org/10.1093/acref/9780191843730.001.0001

Richards, J. C., & Rodgers, T. S. (2014). Approaches and methods in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/9781009024532

Sapir, E. (1921). Language: An introduction to the study of speech. New York: Harcourt, Brace & World.

Skutnabb-Kangas, T. (2000). Linguistic genocide in education—or worldwide diversity and human rights? Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Steciąg, M. (2023). Język w epoce antropocenu. Ujęcie ekolingwistyczne. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Stibbe, A. (2015). Ecolinguistics: language, ecology and the stories we live by. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315718071

Steffensen, S. V., & Fill, A. (2014). Ecolinguistics: The state of the art and future horizons. Language Sciences, 41, 6–25. DOI: https://doi.org/10.1016/j.langsci.2013.08.003

UNESCO. (2020). Inclusion and Education: All Means All. Paris: UNESCO.

Veracini, L. (2022). Colonialism: a global history. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003050599

Weinreich, M. (1945). A language is a dialect with an army and a navy. YIVO Bleter, 25(1), 13. Whorf, B. L. (1956). Language, thought, and reality: Selected writings of Benjamin Lee Whorf. Cambridge, MA: MIT Press.