The ecology of a language under Hard Invasion: the Polish case, 1772-1918 (supplemented with visual material)
Okładka czasopisma Scripta Neophilologica Posnaniensia, tom 25, rok 2025
PDF (English)

Słowa kluczowe

ekologia języka
ekolingwistyka
inwazja językowa
język polski
germanizacja
rusyfikacja
tożsamość kulturowa
zbiory zaborów Polski
imperializm językowy

Jak cytować

Puppel, S. (2025). The ecology of a language under Hard Invasion: the Polish case, 1772-1918 (supplemented with visual material). Scripta Neophilologica Posnaniensia, 25, 127–150. https://doi.org/10.14746/snp.2025.25.09

Abstrakt

Niniejsze opracowanie przedstawia interdyscyplinarne studium dotyczące relacji między językiem a władzą polityczną w okresie zaborów Polski. Analizuje losy języka polskiego jako systemu językowego poddanego procesowi „presji językowej” ze strony języków państw zaborczych – niemieckiego i rosyjskiego. W ramach podejścia ekolingwistycznego język ukazany jest jako żywy organizm funkcjonujący w dynamicznym ekosystemie kulturowym, narażony na dominację, represję i przymus adaptacji. Tekst wprowadza model teoretyczny (IL-TL-SL), który ilustruje etapy podporządkowania językowego oraz mechanizmy oporu wobec niego. Na podstawie materiału historycznego pokazano, w jaki sposób polska inteligencja i szerokie warstwy społeczeństwa zachowały żywotność i tożsamość języka mimo zewnętrznej presji. Ostatecznie opracowanie dowodzi, że język polski przetrwał okres zaborów nie tylko jako środek komunikacji, lecz także jako podstawowy symbol pamięci narodowej i tożsamości, odzyskując pełną autonomię po 1918 roku. Tekst wnosi istotny wkład w dyskusję nad ekologią języka, imperializmem językowym oraz współzależnością kultury, języka i władzy politycznej.

https://doi.org/10.14746/snp.2025.25.09
PDF (English)

Bibliografia

Abrams, L. (1995). Bismarck and the German Empire 1871–1918. London: Routledge.

Borodziej, Ł. (1972). Pruska polityka oświatowa na ziemiach polskich w okresie Kulturkampfu [Prussian educational politics in the Polish territories during Kulturkampf]. Warszawa: PWN.

Borzyszkowski, J. (1986). Inteligencja polska w Prusach Zachodnich: 1848–1920 [Polish intelligentsia in West Prussia: 1848–1920]. Gdańsk: Wydawnictwo Morskie.

Bukowski, P. (2015). Identity as a determinant of institutional persistence: Lessons from the Partitions of Poland. Berkeley Economic History Laboratory (BEHL) Working Paper Series, WP2015-10. Berkeley, CA.

Campbell, L., & Grondona, V. (Eds.). (2012). The indigenous languages of South America: A comprehensive guide. Berlin: De Gruyter Mouton. DOI: https://doi.org/10.1515/9783110258035

Cegielski, T., & Kądziela, Ł. (1990). Rozbiory Polski 1772–1795 [The partitions of Poland 1772–1795]. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Chwalba, A. (2000). Historia Polski 1795–1918 [History of Poland 1795–1918]. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Clark, C. (2006). Iron kingdom: The rise and downfall of Prussia, 1600–1947. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Czepulis-Rastenis, R. (1988). Ludzie nauki i talentu: Studia o świadomości społecznej inteligencji polskiej w zaborze rosyjskim [The people of science and talents: Studies on the social awareness of Polish intelligentsia in the Russian Partition]. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Davies, N. (2005). God’s playground: A history of Poland (Vols. 1–2, Rev. ed.). Oxford: Clarendon Press.

Díaz del Castillo, B. (1568/1632). Historia verdadera de la conquista de la Nueva España [The true history of the conquest of New Spain]. London: Hakluyt Society (1908 translation).

Dybiec, J., Meissner, A., Szmyd, K., & Krawczyk, J. (Eds.). (2015). Szkolnictwo i oświata w Galicji 1772–1918 [Schools and education in Galicia 1772–1918]. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Galos, A., Gentzen, F. H., & Jakóbczyk, W. (1966). Dzieje Hakaty [The history of Hakata]. Poznań: Instytut Zachodni.

Gostyński, W., & Pilarczyk, Z. (2004). Poznań. Fortyfikacje miejskie [Poznań: The urban fortifications]. Poznań: Wydawnictwo Miejskie.

Halecki, O. (1976). A history of Poland. New York: McKay.

Hentschel, G., Anders-Marnowsky, S., & Tesch, S. (2019). Zur russischen Vermittlung von Germanismen ins Polnische während der Zeit der polnischen Teilungen. Prace Filologiczne, 74, 351–363. DOI: https://doi.org/10.32798/pf.473

Kamusella, T. (2013). Germanization, Polonization, and Russification in the partitioned lands of Poland-Lithuania. Nationalities Papers, 41(5), 815–838. DOI: https://doi.org/10.1080/00905992.2013.767793

Kaplan, H. H. (1962). The first partition of Poland. New York: Columbia University Press. DOI: https://doi.org/10.7312/kapl93478

Kleiner, J., Maciąg, W., Kawyn, S., Ulewicz, T., & Spytkowski, J. (1990). Zarys dziejów literatury polskiej [An outline of the history of Polish literature]. Wrocław: Ossolineum.

Klemensiewicz, Z. (1999). Historia języka polskiego [History of the Polish language]. Warszawa: PWN.

Korman, S. (1996). The right of conquest: The acquisition of territory by force in international law and practice. Oxford: Oxford University Press.

Lord, R. (1915). The second partition of Poland. Cambridge: Cambridge University Press. Lukowski, J. (1999). The partitions of Poland: 1772, 1793, 1795. Abingdon & New York: Routledge.

Matras, Y. (2009). Language contact. Cambridge: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511809873

Miłosz, C. (1996). Historia literatury polskiej do roku 1939 [History of Polish literature to the year 1939] (2nd ed.). Kraków: Wydawnictwo Znak.

Nasiłowska, A. (2019). Historia literatury polskiej [History of Polish literature]. Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN.

Phillipson, R. (1992). Linguistic imperialism. Oxford: Oxford University Press.

Porter, B. (2000). When nationalism began to hate: Imagining politics in nineteenth-century Poland. Oxford: Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780195131468.001.0001

Puppel, S. (2009a). The protection of natural language diversity – fancy or duty? Scripta Neophilologica Posnaniensia, 10, 97–109.

Puppel, S. (2009b). Uwagi w sprawie konieczności ochrony dziedzictwa kulturowo-językowego, czyli od ojcowizny i ojczyzny do wspólnoty światowej [Remarks concerning the necessity to protect the cultural-linguistic heritage, or from patrimony and fatherland to global community]. Oikeios Logos, 5, 11–19.

Puppel, S. (2022). Habent sua fata linguae (czyli szkic o tym, że wszyscy mamy język, że „mieszkamy” w nim i co się z nim dzieje) [An essay on our having a language, on ‘residing’ in it, and on what happens to it]. Scripta de Communicatione Posnaniensi. Seria: Prace Naukowe Zakładu Ekolingwistyki i Komunikologii UAM, 10.

Puppel, S. (2023). Tryb rozkazujący w służbie „wszechpolityki”, czyli o powszechnym prawie istnienia i Gematonie Behawioralnym Człowieka: krótkie studium rozpoznawcze [The imperative mood in the service of “universal politics” and the Human Behavioural Gematon: A short identification study]. Scripta Neophilologica Posnaniensia, 23, 69–76. DOI: https://doi.org/10.14746/snp.2023.23.05

Ricento, T. (Ed.). (2006). An introduction to language policy: Theory and method. Oxford: Blackwell Publishing.

Rojas, N. (2022, March 21). Reclaiming indigenous languages, cultures. The Harvard Gazette.

Rolf, M. (2021). Imperial Russian rule in the Kingdom of Poland, 1864–1915. Pittsburgh, PA: University of Pittsburgh Press. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv2321h97

Skutnabb-Kangas, T., & Phillipson, R. (Eds.). (2023). The handbook of linguistic human rights. New York: John Wiley & Sons. DOI: https://doi.org/10.1002/9781119753926

Szymański, L. (1983). Zarys polityki caratu wobec szkolnictwa ogólnokształcącego w Królestwie Polskim w latach 1815–1915 [An outline of tsarist policy towards secondary education in the Kingdom of Poland, 1815–1915]. Wrocław: Akademia Wychowania Fizycznego.

Thomason, S. (2001). Language contact: An introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Toth, K. (2022, January 19). The death and revival of indigenous languages. Harvard International Review.

Truchim, S. (1967–1968). Historia szkolnictwa i oświaty polskiej w Wielkim Księstwie Poznańskim, 1815–1915 [History of schooling and Polish education in the Grand Duchy of Poznań, 1815–1915]. Wrocław: Ossolineum.

Walczak, B. (1995/1999). Zarys dziejów języka polskiego [An outline of the history of the Polish language]. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Walsh, J. (2012). Language policy and language governance: A case study of Irish language legislation. Language Policy, 11, 323–341. DOI: https://doi.org/10.1007/s10993-012-9238-7

Wandycz, P. S. (1974). The lands of partitioned Poland, 1795–1918. Seattle: University of Washington Press. DOI: https://doi.org/10.1515/9780295803616

Winford, D. (2002). An introduction to contact linguistics. Oxford: Blackwell Publishing.

Wolff, L. (2010). The idea of Galicia: History and fantasy in Habsburg political culture. Stanford, CA: Stanford University Press.

Wroczyński, R. (1980). Dzieje oświaty polskiej 1795–1945 [History of Polish education 1795–1945]. Warszawa: PWN.

Zdrada, J. (2007). Historia Polski 1795–1918 [History of Poland 1795–1918]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Zepeda, O., & Hill, J. H. (1991). The condition of Native American languages in the United States. Diogenes, 39, 45–65. DOI: https://doi.org/10.1177/039219219103915304

Zybura, M. (2004). Niemcy w Polsce [Germans in Poland]. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.