Sposoby konstruowania pojęcia męskości w wybranych włoskich czasopismach dla mężczyzn w świetle teorii płci kulturowej R.W. Connell
PDF (Język Polski)

Keywords

masculinity
Italian magazines for men
anthroponyms
gender

How to Cite

Ozimska, J. (2023). Sposoby konstruowania pojęcia męskości w wybranych włoskich czasopismach dla mężczyzn w świetle teorii płci kulturowej R.W. Connell. Scripta Neophilologica Posnaniensia, 23, 27–47. https://doi.org/10.14746/snp.2023.23.02

Abstract

The aim of the article was to examine discursive and textual mechanisms used to construct masculinity in selected Italian men’s magazines published in 2022–23. The excerpted corpus was examined according to the social theory of gender by R.W. Connell. The analysis showed a significant presence of male anthroponyms, reproducing the image of five diverse hegemonic masculinities. A meaningful number of onymic units cocreating subordinate and marginalized masculinities (disability, illness, age, or lack of typi- cally masculine physical features) was noted. The study confirmed that complicit masculinity in the onomastic sense is an anonymous category (lack of individual descriptions).

https://doi.org/10.14746/snp.2023.23.02
PDF (Język Polski)

References

Boni, F. (2002). „Framing media masculinities: men’s lifestyle magazines and the biopolitics of the male body”. European Journal of Communication 17(4), 465–478. DOI: https://doi.org/10.1177/02673231020170040401

Clarke, L.H., Bennett, E.V. i C. Liu. (2014). „Aging and masculinity: portrayals in men’s magazines”. Journal of Aging Studies 31, 26–33. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jaging.2014.08.002

Connell, R.W. (2005). Masculinities. Cambridge: Polity Press.

Connell, R.W. i J.W. Messerschmid. (2005). „Hegemonic masculinity: rethinking the concept”. Gender and Society 19(6), 829–859. DOI: https://doi.org/10.1177/0891243205278639

Frederick, D.A., Fessler, D.M.T. i M.G. Haselton. (2005). „Do representations of male muscularity differ in men’s and women’s magazines?”. Body Image 2, 81–86. DOI: https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2004.12.002

Gauntlett, D. (2002). Media, gender and identity. An Introduction. London-New York: Routledge. Melosik, Z. (2002). Kryzys męskości w kulturze współczesnej. Poznań: Wydawnictwo Wolumin.

Pompper, D., Soto, J. i L. Piel. (2007). „Male body image and magazine standards: considering dimensions of age and ethnicity”. Journalism and Mass Communication Quarterly 84(3), 525–545. DOI: https://doi.org/10.1177/107769900708400308

Ricciardelli, R., Clow, K.A. i P. White. (2010). „Investigating hegemonic masculinity: portrayals of masculinity in men’s lifestyle magazines”. Sex Roles 63(1-2), 64–78. DOI: https://doi.org/10.1007/s11199-010-9764-8

Rohlinger, D.A. (2002). „Eroticising men: cultural influences on advertising and male objectification”. Sex Roles 46(3), 61–74. DOI: https://doi.org/10.1023/A:1016575909173

Skoczylas, Ł. (2011). „Hegemoniczna męskość i dywidenda patriarchatu. O społecznej teorii płci kulturowej Raewyn Connell”. Refleksje 4, 11–18. DOI: https://doi.org/10.14746/r.2011.4.01

Skowronek, K. (2016). Kultura konsumpcji. Kultura terapii. Studia językoznawcze. Kraków: Wydawnictwo LIBRON.

Zierkiewicz, E. (2008). „Czasopisma life-stylowe dla mężczyzn – pozorna opozycja dla prasy kobiecej”. Studia Socjologiczne 1, 45–75.