Pomnik jako ‘gest’ emblematyczno-stacjonarny o charakterze mediującym w miejskiej przestrzeni publicznej: uwagi wstępne
PDF (Język Polski)

Keywords

monument
gesture
mediation
city
urban space
public space

How to Cite

Puppel, J. (2023). Pomnik jako ‘gest’ emblematyczno-stacjonarny o charakterze mediującym w miejskiej przestrzeni publicznej: uwagi wstępne. Scripta Neophilologica Posnaniensia, 23, 49–59. https://doi.org/10.14746/snp.2023.23.03

Abstract

The article presents preliminary remarks on the perception of the monument as an emblematic and stationary ‘gesture’, which has a mediating character in the urban public space. The author assumes that the monument serves an intermediating function in various symbolic and communication processes in a given open public space, e.g. in a city.

https://doi.org/10.14746/snp.2023.23.03
PDF (Język Polski)

References

Alderman, D.H. i O.J. Dwyer. (2009). „Memorials and monuments”. W: Kitchin, R. i N. Thrift. (red.). International encyclopedia of human geography. Amsterdam: Elsevier Science Ltd. Vol. 7. 51-58. DOI: https://doi.org/10.1016/B978-008044910-4.00974-3

Antas, J. (2013). Semantyczność ciała. Gesty jako znaki myślenia. Łódź: Wydawnictwo Primum Verbum.

Barchas, P.R. i S.P. Mendoza (red.). (1984). Social cohesion: Essays toward a sociophysiological perspective. Westport, Connecticut: Greenwood Press.

Caves, R.W. (2005). Encyclopedia of the city. Oxford: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203484234

Collins, R. (2001). „Civilizations as zones of prestige and social contact”. International Sociology 3, 421-437. DOI: https://doi.org/10.1177/026858001016003011

Dabertowa, E.R. i M. Lenartowski. (1996). Pomnik Poznańskiego Czerwca 1956. Symbol pamięci i sprzeciwu. Poznań:

Dabertowa, E.R. i A. Łuczak. (2001). Walka o pamięć Czerwca ‚56. Poznań.

Debord, G.E. (1967/1988). La société du spectacle [Społeczeństwo spektaklu]. Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.

Debord, G.E. (1988/2006). Commentaries sur la société du spectacle [Społeczeństwo spektaklu oraz rozważania o społeczeństwie spektaklu]. Warszawa: PIW. (Przełożył Mariusz Kwaterko). Dwyer, O.J. i D.H. Alderman. (2008). „Memorial landscapes: analytic questions and metaphors”. Geojournal 73, 165–178. DOI: https://doi.org/10.1007/s10708-008-9201-5

Efron, D. (1941/1972). Gesture and environment. New York: King’s Crown Press.

Ekman, P. i W.V. Friesen. (1969). „The repertoire of nonverbal behavior: categories, origins, usage, and coding”. Semiotica 1, 49-98. DOI: https://doi.org/10.1515/semi.1969.1.1.49

Goffman, E. (1969). Strategic interaction. Philadelphia: University of Pennsylvania Press. Goffman, E. (1969/1981). The presentation of self in everyday life. [Człowiek w teatrze życia codziennego]. Warszawa: PIW.

Goffman, E. (1967/2006). Interaction ritual. [Rytuał interakcyjny]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. (Przełożyła Anna Szulżycka).

Goffman, E. (1971). Relations in public: microstudies of the public order. New York: Basic Books. Hall, T.E. (1966/1982). The hidden dimension. New York: An Anchor Book.

Hubert, H. i M. Mauss. (1902/1972). A general theory of magic. New York: Norton.

Koszko, M. i J. Puppel. (2012). „Wielkoformatowe grafiki w przestrzeni publicznej miasta na przykładzie poznańskich murali powstałych podczas Festiwalu Murali Outer Spaces w 2011 roku”. W: Koszko, M., K. Kowalewska, J. Puppel i E. Wąsikiewicz-Firlej. (red.). Lingua: nervus rerum humanarum. 201-221. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Koszko, M. i J. Puppel. (2012). „Mural jako kreatywna komunikacja rytualna w otwartej przestrzeni publicznej typu miejskiego”. W: Koszko, M., K. Kowalewska, J. Puppel i E. Wąsikiewicz-Firlej. (red.). Lingua: nervus rerum humanarum. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Labov, W. (1972). „The study of language in its social context”. W: Giglioli, P.P. (red.). Language and social context. Baltimore: Penguin.

Maisonneuve, J. (1995). Rytuały dawne i współczesne. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Matusik, P. (2001). „Poznańskie pomniki Adama Mickiewicza”. W: Pomniki. Kronika miasta Poznania. 74-90. Poznań: Poznańska Drukarnia Naukowa.

Mauss, M. (1925/1967). The gift: forms and functions of exchange in archaic societies. New York: Norton.

Najwer, E. 2001. „Jak powstawał pomnik Poznańskiego Czerwca. Decydujace spotkanie-marzec 81”. W: Pomniki. Kronika miasta Poznania. 176-187. Poznań: Poznańska Drukarnia Naukowa. Puppel, J. (2013). „Facework and gestures: a preliminary analysis of the communicative power of human performative non-verbal practicies.” Scripta Neophilologica Posnaniensia XIII, 85-90.

Puppel, J. (2014). Obecność i rola gestów rytualnych w przestrzeni publicznej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Puppel, J. i S. Puppel. Going beyond words: an outline of nonverbal communication. Poznań: (w druku).

Puppel, S. (2012). „Zarys asonansowego modelu piękna w komunikacji ludzkiej”. Scripta Neophilologica Posnaniensia XII, 17-22.

Riegl, A. (1903). Der modern Denkmalkultus, sine Wesen undsine Entstehlung/The modern cult of monuments: Its character and its origin. Wien i Leipzig: W. Braumüller. (Przełożyli na j. angielski Kurt W. Forster and Diane Ghirardo).

Sapir, E. (1927). „The unconscious patterning of behavior in society”. W: Mandelbaum, D.G (red.). Selected writings of Edward Sapir in language, culture, and personality. 544-559. Los Angeles: University of California Press.

Ziółkowski, J. (2001). „Poznański Czerwiec i jego pomniki”. W: Pomniki. Kronika miasta Poznania. 188-194.

ŹI1: https://encyklopedia.pwn.pl/

ŹI2: https://sjp.pwn.pl/