Ideał polityka w polskich tabloidach „Super Express” i „Fakt. Gazeta Codzienna”
Main Article Content
Abstrakt
Artykuł zawiera porównanie badań przeprowadzonych w roku 2007 i 2009. Analizie zawartości mediów poddano dwa wiodące polskie tabloidy, tj. „Fakt. Gazetę Codzienną” oraz „Super Express”. Celem porównania było stwierdzenie, czy wnioski dotyczące różnic pomiędzy badanymi gazetami w kwestii operowania ideałami polityka, sformułowane na podstawie materiału z 2007 r., zostaną konfirmowane badaniami materiałów publikowanych dwa lata później. W konkluzji artykułu autorzy stwierdzają, że różnice pomiędzy wiodącymi polskimi tabloidami są wyraźne i mają charakter względnie stały. Co najistotniejsze, redakcja „Faktu. Gazety Codziennej”, w przeciwieństwie do „Super Expressu”, zarówno w roku 2007, jak i 2009, operowała stabilnym wzorcem, w oparciu o który oceniano i komentowano działalność aktorów politycznych. Natomiast dziennikarze „Super Expressu” nie posiadali takiego miernika, a ich teksty z reguły miały bulwersować, deprecjonując sferę polityczną oraz zawód polityka jako takie. Interpretację wyników przeprowadzono w oparciu o wiedzę nt. tabloidyzacji mediów, tabloidyzacji newsów oraz personalizacji polityki.
Downloads
Download data is not yet available.
Article Details
Jak cytować
Hordecki, B., & Piontek, D. (2011). Ideał polityka w polskich tabloidach „Super Express” i „Fakt. Gazeta Codzienna”. Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, (3), 47-60. https://doi.org/10.14746/ssp.2011.3.04
Numer
Dział
Artykuły
Teksty opublikowane na łamach czasopisma "Środkowoeuropejskie Studia Polityczne" i udostępniane w formacie PDF objęte są licencją CC BY 4.0 (Creative Commons - Uznanie autorstwa). Kopiowanie i rozpowszechnianie dozwolone jest pod warunkiem uznania autorstwa.
Bibliografia
- Delli Carpini M., Williams B. (2001), Let us entertain you: Politics in the new media environment, w: Mediated Politics: Communication in the Future of Democracy, ed. L. Bennett, R. Entman, Cambridge University Press, New York.
- Esser F. (1999), “Tabloidization” of News. A comparative Analysis of Anglo-American and German Press Journalism, “European Journal of Communication”, vol. 14 (3).
- Kurtz H. (1993), Media Circus – The Trouble with America’s Newspapers, Random House, New York.
- Marshall D. (1997), Celebrity and Power: Fame In Contemporary Culture, University of Minnesota, London.
- Patterson T. (2000), DoingWell and Doing Good: How Soft News and Critical Journalism Are Shrinking the News Audience andWeakening Democracy – And What News Outlets Can Do About It, Research sponsored by a grant from the Smith-Richardson Foundation, The Joan Shorenstein Center, Harvard.
- Piontek D., Hordecki B. (2009), Ideał polityka w “Super Ekspressie” i “Fakcie. Gazecie codziennej” (lipiec–wrzesień 2007), w: Polityka i politycy. Diagnozy, oceny, doświadczenia, red. J. Miluska, Wyd. UAM, Poznań, s. 391–412.
- Postman N. (2002), Zabawiæ siê na oemieræ, Muza, Warszawa.
- Reale G. (2001), Historia filozofii starożytnej, vol. II, Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.
- Street J. (2006), Mass media, polityka, demokracja, Wydawnictwo UJ, Kraków.
- Szymczak M. (1988), Słownik języka polskiego, vol. I, PWN, Warszawa.
- Tuchman G. (1978), Making News. A Study in the Construction of Reality, The Free Press, London.
- West D., Orman J. (2002), Celebrity Politics, Prentice Hall, New Jersey. Żakowski J. (2006), Telenowela, “Polityka”, nr 50.