Aspekt międzynarodowy statusu wolności akademickiej w kulturze europejskiej
Main Article Content
Abstrakt
Wolność akademicka należy do tych wolności, które stosunkowo późno doczekały się sformułowania zarówno w międzynarodowych, jak i krajowych aktach normatywnych. Na wolność akademicką składa się w pierwszym rzędzie wolność nauczania i badań dla nauczycieli akademickich, a więc głoszenie własnych poglądów i prowadzenie badań zgodnie z wymogami naukowości i nakazami sumienia; wolność wyboru metod i problematyki badawczej, ogłaszania i publikowania wyników; możność uprawiania tzw. czystej nauki, zmierzającej wyłącznie do pogłębiania wiedzy i osiągnięcia prawdy w danej dziedzinie bez oglądania się na jakiekolwiek względy utylitarne. Po drugie elementem tej wolności jest prawo studentów do swobodnego studiowania i dochodzenia do wiedzy, tj. wolnego wyboru uniwersytetu, przedmiotu studiów, nauczycieli akademickich. Po trzecie wreszcie składnikiem wolności akademickiej jest pełna autonomia wewnętrzna i zewnętrzna uniwersytetu w postaci wyboru władz, obsady katedr, egzaminów, własnego sądownictwa zajmującego się wykroczeniami przeciwko regulaminom uniwersyteckim, w tym wolność od nieuprawnionych ingerencji lub restrykcji ze strony władz publicznych. Dyskusyjne są granice wolności akademickich, formułowane zwłaszcza w okresie wojen. Przyjmuje się, że wytyczają granice wolności akademickiej względy etyczne, interes publiczny i państwowy. wolność akademicka uznawana jest jako immamentna cecha uniwersytetu, a jej treścią są rozległe uprawnienia statutowe o charakterze samorządowym, autonomia oraz wolność nauki i nauczania. Autonomia winna być pojmowana jako uprawnienie do samookreślenia i samego decydowania uniwersytetu, a szczerzej ujmując uczelni wyższej, o sobie. Wolność akademicka pozwalać ma także na korzystanie przez uczonych z prawa wolności słowa oraz z możliwości podejmowania działalności w rozmaitych organizacjach politycznych i społecznych. Prawa te gwarantowane są zarówno w aktach prawa międzynarodowego, jak i w prawie wewnętrznym państw demokratycznych wszystkim obywatelom. Oczywiście wolność akademicka, jak wszelka wolność – o czym niestety się dość często zapomina zwłaszcza w odniesieniu do wolności prasy – nie ma charakteru nieograniczonego. W literaturze wskazuje się na jej ograniczenia zewnętrzne, które sprowadzają się do zakazu przekazywania wiedzy nieaktualnej oraz treści, które zostały skutecznie obalone w toku dyskursu naukowego. Potrzeba sformułowania instytucjonalnych podstaw wolności akademickiej była wielokrotnie dyskutowana i formułowana w rozmaitych dokumentach. W Wielkiej Karcie Uniwersytetów Europejskich określono katalog najistotniejszych zasad tworzących razem wolność akademicką, a mianowicie: autonomię, jedność, wolność i uniwersalność, przy czym najważniejszą wagę wśród nich przywiązuje się do zasady autonomii. Potwierdza to Deklaracja Erfurcka w sprawie autonomii wyższych uczelni. W europejskim prawie regionalnym wolność akademicka została wyraźnie sformułowana w zdaniu 2 art. 13 Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej.
Downloads
Download data is not yet available.
Article Details
Jak cytować
Gołda-Sobczak, M. (2014). Aspekt międzynarodowy statusu wolności akademickiej w kulturze europejskiej. Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, (3), 145-168. https://doi.org/10.14746/ssp.2014.3.8
Numer
Dział
Artykuły
Teksty opublikowane na łamach czasopisma "Środkowoeuropejskie Studia Polityczne" i udostępniane w formacie PDF objęte są licencją CC BY 4.0 (Creative Commons - Uznanie autorstwa). Kopiowanie i rozpowszechnianie dozwolone jest pod warunkiem uznania autorstwa.
Bibliografia
- “Forum akademickie” 1996, no. 6, s. 8–9.
- Ajdukiewicz K.,O wolności nauki (1965), in: id., Język i poznanie, vol. II,Warszawa.
- Arendt H. (2003), Auschwitz on Trial, in: H. Arendt, Responsibility and Judgement, Warszawa.
- Arendt H. (2003), The Deputy: Guilt by Silence?, in: H. Arendt, Responsibility and Judgement, Warszawa.
- Baszkiewicz J. (1997), Młodość uniwersytetów, Warszawa.
- Bloch M. (1981), Społeczeństwo feudalne, Warszawa.
- Brzeziński J. (1994), Rozważania o uniwersytecie, in: Edukacja wobec zmiany społecznej, eds. J. Brzeziński, L. Witkowski, Poznań–Toruń.
- Brzeziński J. (1997), Trwałe wartości uniwersytetu, “Forum Oświatowe”, wyd. specjalne 1–2, red. J. Brzeziński, Z. Kwieciński.
- Burckhardt J. (1991), Kultura odrodzenia we Włoszech, Warszawa.
- Czeżowski T. (1989), O ideale uniwersytetu, in: T. Czeżowski, Pisma z etyki i teorii wartości, Wrocław.
- Daly L. J. (1961), The Mediaeval University 1200–1400, New York.
- Dworkin R. (1996), We Need a New Interpretation of Academic Freedom, in: The Future of Academic Freedom, ed. L. Menand, Chicago–London.
- Fernando L., Hartley N., Nowak M., Swineharts T. (eds.) (1990), Academic Freedom 1990. A Human Rights Report, London–New Jersey.
- Filip G. (2001), Autonomia nie jest przywilejem, “Forum Akademickie”, no. 11.
- Garlicki L. (2003), Komentarz do art. 73 Konstytucji, in: Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, t. III, ed. L. Garlicki, Warszawa.
- Génicot L. (1964), Powstaje nowy świat. Studium o kulturze i cywilizacji wieków średnich, Warszawa.
- Gliszczyńska-Grabias A. (2014), Przeciwdziałanie antysemityzmowi. Instrumenty prawa międzynarodowego, Warszawa.
- Goćkowski J. (1977), Funkcjonalność uniwersytetu w perspektywie długiego trwania, in: Idea uniwersytetu u schyłku tysiąclecia, Warszawa.
- Gronowska B., Jasudowicz T., Mik C. (1993), Prawa człowieka. Dokumenty Międzynarodowe, Toruń.
- Guriewicz A. (1976), Kategorie kultury średniowiecznej, Warszawa.
- Hambura S., Muszyński M. (2001), Karta Praw Podstawowych z komentarzem, Bielsko-Biała.
- Haskell T. L. (1996), Justifying the Rights of Academic Freedom in the Era of “Power/Knowledge”, in: The Future of Academic Freedom, ed. L. Menand, Chicago–London.
- Hay D. (2001), Europa w XIV i XV wieku, Warszawa.
- Horała L. (2009), Wolność wypowiedzi osoby głoszącej “kłamstwo oświęcimskie”, in: Komitet Praw Człowieka ONZ. Wybór orzecznictwa, eds. R. Wieruszewski, A. Gliszczyńska, K. Sękowska-Kozłowska, Warszawa.
- Iggers G. G. (2002), Użycia i nadużycia historii: o odpowiedzialności historyka w przeszłości i obecnie, in: “Pamięć etyka i historia”. Anglo-amerykańska teoria historiografii lat dziewięćdziesiątych, ed. A. Domańska, Warszawa.
- Jarosz-Żukowska S., Żukowski £., Wolność badań naukowych i nauczania, in: Realizacja i ochrona konstytucyjnych wolności i praw jednostki w polskim porządku prawnym. Prace Naukowe Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, seria e-monografie, number 45, ed. M. Jabłoński, Wrocław 2014.
- Jasiński F. (2003), Karta Praw Podstawowych Unii Europejskiej, Warszawa.
- Jaspers K. (1978), Praca badawcza, kształcenie i nauczanie, “Znak”, no. 288.
- Jasudowicz T., Czepek J., Kapelańska-Pręgowska J. (2014), Międzynarodowe standardy bioetyczne. Dokumenty i orzecznictwo, Warszawa.
- Kamiński I. C. (2010), Ograniczenia swobody wypowiedzi dopuszczalne w Europejskiej Konwencji Praw Człowieka. Analiza krytyczna, Warszawa.
- Kula M. (2003), Wybór tradycji, Warszawa.
- Kula M. (2002), Nośniki pamięci historycznej, Warszawa.
- Kula M. (2001), Zegarek historyka, Warszawa.
- Labuda G. (1962), Rola i zadania uniwersytetu w nowoczesnej organizacji nauki, Poznań.
- Lacapra D. (2002), Psychoanaliza, pamięć i zwrot etyczny, w: “Pamięć etyka i historia”. Anglo-amerykańska teoria historiografii lat dziewięćdziesiątych, ed. A. Domańska, Warszawa.
- Le Goff J. (1997), Inteligencja w wiekach średnich, Warszawa.
- Magna Charta Universitatum (2003), “Biuletyn Informacyjny Pracowników Akademii Górniczo-Hutniczej”, sierpień/wrzesień, no. 120–121.
- Melosik Z. (2009), Uniwersytet i społeczeństwo. Dyskursy wolności, wiedzy i władzy, 2. wyd, Kraków.
- Melosik Z. 2004, Wolność akademicka. Istota, założenia i kontrowersje, in: Nauki pedagogiczne w Polsce: dokonania, problemy, współczesne zadania, perspektywy, eds. T. Lewowicki, M. J. Szymański, Kraków.
- Menand L. (1996), The Limits of Academic Freedom, in: The Future of Academic Freedom, ed. L. Menand, Chicago–London.
- Motyka K. (2004), Prawa Człowieka. Wprowadzenie, wybór Źródeł, Lublin.
- Moulin L. (2002), Średniowieczni szkolarze i ich mistrzowie, Gdańsk–Warszawa.
- Newman J. H., Turner F. M. (1992), The Idea of a University; J. Ortega y Gasset, H. Lee Nostrand, Mission of University.
- Parsons T., Platt G. M. (1973), The American University, Cambridge MA.
- Piechowiak M. (ed.) (1993), Wolność akademicka, “Materiały Poznańskiego Centrum Praw Człowieka”, Poznań, no. 3.
- Pluciński P. (2012), Uniwersytet i duch epoki. Wątpliwości wokół starej idei w nowych kontekstach, w: Wiedza, ideologia, władza. O społecznej funkcji uniwersytetu w społeczeństwie rynkowym, ed. P. Żuk, Warszawa.
- Rashdall H. (1936), The Universities of Europe in the Middle Ages, vol. 1–3, Oxford.
- Salomon R., Salomon J. (1993), Up the University. Re-creating Higher Education in America, Reading MA.
- Sobczak J. (2007),Wolność badań naukowych – standardy europejskie i rzeczywistość polska, “Nauka i szkolnictwo wyższe”, no. 2/30.
- Stachowiak-Kudła M. (2012), Autonomia szkół wyższych a instytucjonalne mechanizmy zapewnienia jakości w Polsce i wybranych państwach europejskich, Warszawa.
- Stachowiak-Kudła M. (2001), Konstytucyjna zasada autonomii uniwersytetów na przykładzie Hiszpanii, “Nauka i szkolnictwo wyższe”, no. 1(37).
- Stelling-Michaud S. (1960), L’Historie des univeristés, Comité international des Sciences historiques.
- Symonides J. (2001), Academic Freedom, “Milenium”, Autumn.
- Symonides J. (2000), La nécessité de la préparation d’un instrument international, in: P. Tavernier, A. Yotopoulos-Marangopoulos, La Communauté académique à l’aube du troisieme millénaire, Bruxelles.
- Symonides J. (2004),Wolność akademicka jako kategoria praw człowieka: o potrzebie przyjęcia instrument międzynarodowego, in: Księga Jubileuszowa Profesora Tadeusza Jasudowicza, eds. J. Białocerkiewicz, M. Balcerzak, A. Czeczeczko-Durlak, Toruń.
- Szadok-Bratuń A. (2009), Kontekstualność prawa do nauki w “dwóch lekcjach bolońskich – medytacje rocznicowe, in: Między tradycją a przyszłością w nauce prawa administracyjnego. Księga Jubileuszowa dedykowana Profesorowi Janowi Bociowi, ed. J. Spuernat, Wrocław.
- Świątkowki A. M. (2006), Karta Praw Społecznych Rady Europy, Warszawa.
- Tight M. (1988), So What Is Academic Freedom en Academic Freedom and Responsibility, Open University Press.
- Verger J. (1973), Les Universités du Moyen Âge, Paris.
- Zubik M. (red.) (2008), Wybór dokumentów prawa międzynarodowego dotyczących praw człowieka. Księga Jubileuszowa Rzecznika Praw Obywatelskich, vol. II, Warszawa.