Czy społeczeństwo jest gotowe na konsekwencje pandemii jako naturalnego etapu rozwoju

Main Article Content

Nataliia Krokhmal

Abstrakt

Artykuł poświęcony jest analizie zmian społecznych podczas i po pandemii koronawirusa. Rozważono ogólne cechy epidemii i pandemii w historii ludzkości oraz zaprezentowano podobieństwa i główne metody działań przeciwko pandemiom. Zarysowano i opisano niektóre trendy w rozwoju nowoczesnych społeczeństw, które można było zaobserwować już przed pandemią, które stały się katalizatorami późniejszych zmian oraz zamanifestowały się z większą intensywnością. Innymi słowy, pandemia stała się przyczyną ich dalszych zmian. W szczególności mowa jest w tym miejscu o transformacji w formę społeczeństwa informacyjnego i wiedzy; zmianie orientacji ekonomii i biznesu w kontekście pandemii, zmianie roli siły roboczej i rynku pracy; charakterze relacji społecznych i komunikacji; fenomenie społecznej odpowiedzialności obywateli, przedsiębiorstw i państw podczas pandemii; a także zmianach w naturze edukacji. Nacisk położono na to, że społeczeństwo nie wróci już do wcześniejszego stanu sprzed pandemii, ale zacznie się stopniowo rozwijać, w tym wskazane trendy we wszystkich obszarach i dojdzie do etapu osiągnięcia nowej formy.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Krokhmal, N. (2021). Czy społeczeństwo jest gotowe na konsekwencje pandemii jako naturalnego etapu rozwoju. Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, (4), 31-43. https://doi.org/10.14746/ssp.2021.4.3
Dział
Artykuły
Biogram autora

Nataliia Krokhmal, Uniwersytet Pedagogiczny im. M. P. Dragomanowa w Kijowie

Nataliia KROKHMAL – historyk, nauczycielka historii i nauk społecznych, socjolożka, filozof społeczny, menadżerka, szefowa laboratorium badawczego „Stan i zarządzanie edukacją”. Doktor filozofii, wykładowczyni w Departamencie Zarządzania, Informacji, Analityki i Integracji Europejskiej na Uniwersytecie Pedagogicznym im. M. P. Dragomanowa w Kijowie. Jej zainteresowania badawcze obejmują: samoregulację systemów społecznych, zarządzanie edukacją, zarządzanie instytucjami edukacyjnymi, odpowiedzialność społeczna.

Bibliografia

  1. Factors and Results of the Implementation of Anti-crisis Policy in Selected Countries. Forecast of Ukraine’s Economic Development in 2021 (2021), Zapovit, Kyyiv [Testament, Kyiv] (in Ukrainian).
  2. Ukrayina: vplyv COVID-19 na ekonomiku i suspilʹstvo (bachennya postpandemichnoho rozvytku u 2020–2024 rr. ochyma ekspertiv ta molodi): konsensus-prohnoz [Ukraine: the impact of COVID-19 on the economy and society (vision of post-pandemic development in 2020–2024 as viewed by experts and youth): consensus forecast] (2020), № 52 (in Ukrainian).
  3. Vplyv COVID-19 na ekonomiku i suspilʹstvo krayiny: pidsumky 2020 roku tavyklyky i zahrozy postpandemichnoho rozvytku: konsensus-prohnoz [Impact of COVID-19 on the country’s economy and society: results of 2020 and challenges and threats of post-pandemic development: consensus forecast] (2021), №53 (in Ukrainian).
  4. Kompleksnyy paket zahalʹnoderzhavnykh antykryzovykh zakhodiv podolannya naslidkiv pandemiyi ta stvorennya peredumov do staloho sotsialʹno-ekonomichnoho zrostannya [A comprehensive package of national anti-crisis measures to overcome the effects of the pandemic and create the conditions for sustainable socio-economic growth] (2020), Kharkiv (in Ukrainian).
  5. COVID-19 in higher education: how current and prospective students are adapting, 2020, https://www.qs.com/contact, 25.05.2021.
  6. Worldometer, Covid-19 Coronavirus Pandemic, https://www.worldometers.info/coronavirus, 25.05.2021.
  7. World Health Organization, Coronavirus disease (COVID-19) Pandemic, https://www.who.int, 25.05.2021.
  8. IMF, World Economic Outlook, https://www.imf.org/en/Publications/WEO, 25.05.2021.