Stosunek słowackich liderów ruchów populistycznych wobec mediów alternatywnych na Facebooku

Main Article Content

Andrej Školkay
Igor Daniš

Abstrakt

W ramach badania przeprowadzono analizę osobisto-ideologiczną przynależności ideowej wybranych populistycznych przywódców do alternatywnych mediów w oparciu o ich trwałe „polubienia” treści na Facebooku. Stwierdzono, że założenie, iż populistyczni przywódcy „lubią” (zarówno w przenośni, jak i dosłownie) alternatywne media, jest błędne. Boris Kollár, przewodniczący parlamentu i jeden z najaktywniejszych polityków na Facebooku, w ogóle nie używał przycisku „lubię to”, podczas gdy Igor Matovič, ówczesny premier Słowacji, wybrał i „polubił” niektóre strony, ale preferował wysokiej jakości liberalne media informacyjne głównego nurtu. Specyfika systemu wyborczego może pomóc wyjaśnić, dlaczego populistyczni politycy odgrywają kluczową rolę w reprezentowanych przez siebie ruchach i dlaczego media społecznościowe są dla nich tak pomocne w tym procesie.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Školkay, A., & Daniš, I. (2022). Stosunek słowackich liderów ruchów populistycznych wobec mediów alternatywnych na Facebooku. Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, (2), 63-82. https://doi.org/10.14746/ssp.2022.2.4
Dział
Artykuły
Biogramy autorów

Andrej Školkay, Szkoła Komunikacji i Mediów, Słowacja

Andrej ŠKOLKAY – PhD, jest naukowcem prowadzącym zespół badawczy Szkoły Komunikacji i Mediów od momentu jego powstania na Słowacji. W ciągu ostatnich 25 lat opublikował wiele prac na temat różnych aspektów mediów i nauk politycznych, koncentrując się na komunikacji politycznej, mediach społecznościowych i populizmie (około 80 publikacji naukowych, w tym dokumentów badawczych i politycznych dla Komisji Europejskiej i rządu). Jest także sekretarzem generalnym Słowackiego Stowarzyszenia Nauk Politycznych, członkiem rad redakcyjnych „Central European Journal of Communication” oraz „In Media Res”, a także krajowym ekspertem V-Dem (Szwecja).

Igor Daniš, Szkoła Komunikacji i Mediów, Słowacja

Igor DANIŠ – jest absolwentem Uniwersytetu Ekonomicznego w Bratysławie na Słowacji. Pracował jako analityk i doradca rządu oraz parlamentu, a także w różnych instytucjach akademickich. Pracuje również jako publicysta, ekonomista i pisarz (powieści). Obecnie jest komentatorem gazety „Pravda”.

Referencje

  1. Balfour R. (2019), Divide and Obstruct: Populist Parties and EU Foreign Policy, GMF, https://www.gmfus.org/news/divide-and-obstruct-populist-parties-and-eu-foreign-policy.
  2. Barber N. W. (2019), Populist leaders and political parties, “German Law Journal”, 20(2), pp. 129–140.
  3. Bárdy P., Diskusia Petra Bárdyho s odborníkmi: Čo hrozí médiám v strednej Európe? [Discussion of Peter Bárdy with experts: What constitutes a threat to the media in Central Europe?], aktuality.sk, December 14, 2020, https://www.aktuality.sk/clanok/847083/diskusia-petra-bardyho-s-odbornikmi-co-hrozi-mediam-v-strednej-europe/.
  4. Bárdy P. (2021), Obyčajný Matovič. Homo vulgaris [A Common Man Matovič. Homo Vulgaris], Ringier Axel Springer.
  5. Beblavý M. (2015, June 5), Každý chce svojho poslanca [Everyone Wants to Get His an MP], “Denník N”, https://dennikn.sk/152128/kazdy-chce-mat-svojho-poslanca/.
  6. Dobrotková M., Bekmatov A., Chlebcová Hečková A., Kuciak J. (2019), Slovak Mass Media in the 21st Century: Current Challenges, Peter Lang Verlag, Berlin, Germany, https://www.peterlang.com/document/1068757, Feb 15, 2022.
  7. Dolný B., Malová D. (2017), Organisational Structures of Political Parties in Slovakia: Parties not for Members, in: Organizational Structures of Political Parties in Central and Eastern European Countries, eds. K. Sobolewska-Myślik, B. Kosowska-Gąstoł, P. Borowiec, Jagiellonian University Press, pp. 391–418.
  8. Frank M. (2020, April 15), Volebný systém je dedičstvom Mečiara, neodráža pozíciu slovenských regiónov [The Electoral System is Legacy of Mečiar, it does not reflec the position of Slovak regions], “Korzár”, http://www.misokalinak.sk/volebny-system-je-dedicstvom-meciara-neodraza-poziciu-slovenskych-regionov/.
  9. Frič P., Gyárfášová O. (2019), The Rise of the Politics of Emotions: Anti-Elitism and Anti-Corruptism as Traits of Czech and Slovak Populist Parties, “Political Sciences/Politické Vedy”, 22(4), pp. 221–246.
  10. Garaj M. (2018), Politické strany a stranícke systémy v krajinách Vyšehradskej skupiny [Political Parties and Party Systems in Visegrad Group], in: Transformácia a premeny politických systémov v krajinách Vyšehradskej skupiny, ed. M. Švikruha, IRIS, pp. 145–166.
  11. Gyárfášová O. (2018), The fourth generation: from anti-establishment to anti-system parties in Slovakia, “New Perspectives. Interdisciplinary Journal of Central & East European Politics and International Relations”, 26(1), pp. 109–133.
  12. Haller A., Holt K. (2019), Paradoxical populism: How PEGIDA relates to mainstream and alternative media, “Information, Communication & Society”, 22(12), pp. 1665–1680.
  13. Hoyng R. (2019), Digital Intimacy and its Metadata: Rethinking Populism, in: N. Ribeiro, B. Zelizer, F. Lee and R. Kunelius, Media and Populism 1st Lisbon Winter School for the Study of Communication, pp. 50–56, https://www.ascmediarisk.org/wp-content/uploads/2020/01/Media-and-Populism-Ebook-Versao-Final.pdf.
  14. Hrabovská Francelová N. (2020), Unpredictable, controversial, but the only one to defeat Smer. Meet Igor Matovič, “The Slovak Spectator”, 2020, March 1,
  15. https://spectator.sme.sk/c/22338284/the-man-who-defeated-smer-who-is-igor-matovic.html.
  16. Ižak Š. (2019), Using the topic of migration by pro-Kremlin propaganda: Case study of Slovakia, “Journal of Comparative Politics”, 12(1), pp. 53–70.
  17. Jurík J. (2020, July 6), Ako InfoSecurity a Blbec.online narúšajú súkromie a podkopávajú demokraciu [How InfoSecurity and Blbec.online intervene into privacy and undermine democracy] Hrot.info, https://hrot.info/manipulacie/2655-ako-infosecurity-narusaju-sukromie-a-podkopavaju-demokraciu?
  18. Kapec M. (2019), Mainstreamové a alternatívne médiá v slovenskom mediálnom priestore [Mainstream and Alternative Media in Slovak Media Space], in: Megatrendy a Médiá 2019: Digital Universe, eds. Z. Bučková, A. Kačincová Predmerská, L. Rusňáková, FKM UCM, pp. 89–104.
  19. Kepplová Z. (2020, November 20), Samobulvarizácia IM [Self-Tabloidisation of IM], SME, p. 12.
  20. Kern M. (2020, May 10), Boris Kollár: Aj dýka do chrbta je len podpichovanie, robíte z komára somára [Boris Kollár: Even a Knife in a Back is just chatting, you are strongly exaggerating], “Denník N”, https://dennikn.sk/1887019/boris-kollar-aj-dyka-do-chrbta-je-len-podpichovanie-robite-z-komara-somara/?ref=tema.
  21. KK (2020a), Skrytá zbraň Igora Matoviča alebo prečo nepotrebuje hovorcu [Secret Weapon of Igor Matovič or why he does not need a Speaker], Katedra Komunikácie, March 22, 2020a, https://katedrakomunikacie.sk/skryta-zbran-igora-matovica/.
  22. KK (2020b), Ako nevyšiel pokus o Matovičovu oficiálnu stránku [How failed an attempt at Matovič’s officaial webpage], Katedra Komunikácie, July 24, 2020b, https://katedrakomunikacie.sk/ako-matovic-zrusil-svoju-oficialnu-stranku/.
  23. Konšpirátori.sk, Zoznam stránok so sporným obsahom [A List of Websites with Controversial Content], Konšpirátori, 2020, https://www.konspiratori.sk/zoznam-stranok.php.
  24. Kopeček L. (2004), Institutionalization of Slovak political parties and charismatic leaders, “Středoevropské politické studie”, 6(1), no pagination, https://journals.muni.cz/cepsr/article/view/4029/5292.
  25. Krajči, Konzelmannová Ľ. K. (2020), Kulturologické sondy do problematiky alternatívnych médií na Slovensku [Culturological Insights into Problematics of Alternative Media in Slovakia] “Culturologica Slovaca”, pp. 192–208.
  26. Lichý M. (2020, December 21), Hovorca KBS k šíreniu dezinformácií prostredníctvom internetu [KBS Press Secretary on Dissemination of Disinformation via Internet], TKKBS, https://www.tkkbs.sk/view.php?cisloclanku=20201221034?ref=mwat.
  27. Marincea A., Školkay A. (2020), Boris Kollár and OĽaNO Party Communication on Facebook [Komunikácia Borisa Kollára a OľaNO na Facebooku], “Politické Vedy” (online), 23(4), pp. 109–136.
  28. Marušiak J. (2017), Political entrepreneurs as a challenge for the party system in Slovakia, “Politologický časopis-Czech Journal of Political Science”, 24(2), pp. 179–200.
  29. Micha J., Rusňák A. (2019), The Business of Misinformation: Slovakia Snake Oil Spills onto the Web, CEU School for Public Policy, Budapest, https://cmds.ceu.edu/sites/cmcs.ceu.hu/files/attachment/basicpage/1662/businessofmisinformationslovakiafinal.pdf.
  30. Michalcová M., et al. (2020, August 4), Matovičov Facebook je zatiaľ len „populist-lite” [Matovič´s FB is so far only “populist-lite”], Katedra Komunikácie, https://katedrakomunikacie.sk/matovicov-facebook-je-zatial-len-populist-lite/.
  31. Mikušovič D. (2021), Matovič, premiér v teniskách [Matovič, the Prime Minister in Sneakers], N Press.
  32. Mikušovič D. (2020, April 28), Šéf úradu vlády: V kancelárii som našiel Ficovho bratranca, Che Guevaru na stene a Erika Tomáša medzi zamestnancami [The Head of the Office of the Chancellery: There was Fico´s brother in law, Picture of Che Guevara and Erik Tomáš among Emplyoyees], “Denník N”, https://dennikn.sk/1872809/sef-uradu-vlady-v-kancelarii-som-nasiel-ficovho-bratranca-che-guevaru-na-stene-a-erika-tomasa-medzi-zamestnancami/?ref=tema.
  33. Mk (2017), Dekanka FMK ku kauze Rostása na konferencii: Nenecháme sa spútať mainstreamom [FMK Dean on Cause Rostás on a Conferecne: We won’t allow to be put into chains by the mainstream], April 22, 2017, omediach.com, https://www.omediach.com/tlac/11008-dekanka-fmk-ku-kauze-rostasa-na-konferencii-nenechame-sa-sputat-mainstreamom.
  34. mk (2020), Facebooku došla trpezlivosť už aj so Slobodným vysielačom [FB has lost patience with Free Broadcaster, too], “O médiách”, October 20, 2020, https://www.omediach.com/hoaxy/19020-facebooku-dosla-trpezlivost-uz-aj-so-slobodnym-vysielacom.
  35. Nai A., Martinez i Coma F. (2019), The personality of populists: provocateurs, charismatic leaders, or drunken dinner guests?, “West European Politics”, 42(7), pp. 1337–1367.
  36. Oravcová V.,, Plenta P., Vicenová R. (2019), Slovakia, in: European Elections Campaign. Images, Topics, Media in the 28 Member States, ed. E. Novelli, B. Johansson, Brussels EEMC, pp. 224–230.
  37. RTVS (2018), Reportéri (Alternatívne versus Štandardné médiá) [Reporters (Alternative versus Standard Media], 26.11.2018 22:35, https://www.rtvs.sk/televizia/archiv/15230/173207#0.
  38. Sawiris M. et al. (2020), Analýza Facebooku a webstránok v kontext predvolebnej kampane [FB and Webpages Analyses in the Context of Pre-Election Campaigning], Globsec.
  39. Sawiris M., Klingová K. (2019), Character Assassination, Conspiracies and Manipulation: Slovak Presidential Election through the Lens of Disinformation Channels on Facebook, Globsec, https://www.globsec.org/wp-content/uploads/2019/04/Presidential-Election-Monitoring-report.pdf.
  40. Soare S. (2017), Populism and Leadership: Is There Anything New Under the Sun?, “Studia Universitatis Babes-Bolyai-Studia Europaea”, 62(3), pp. 121–149.
  41. Spáč P. (2016), The role of ballot ranking: preferential voting in a nationwide constituency in Slovakia, “East European Politics and Societies”, 30(03), pp. 644–663.
  42. Struhárik F. (2020a, February 26), Blaha ovládol dezinformačnú scénu, žiadna konšpiračná stránka sa mu nevyrovná [Blaha dominates disinformation arena, no other conspiratory webpage can compete with him], “Denník N”, https://dennikn.sk/1774122/blaha-ovladol-dezinformacnu-scenu-ziadna-konspiracna-stranka-sa-mu-nevyrovna/?ref=mpm.
  43. Struhárik F. (2020b, October 21), Blogy na webe denníka Pravda sú plné konšpirácií, redakcia problém nerieši [The Blogs on the Web of Pravda newspaper are full of conspiracies, the editorial office does not care], “Denník N”, https://dennikn.sk/2099424/blogy-na-webe-dennika-pravda-su-plne-konspiracii-redakcia-problem-neriesi/?ref=tema.
  44. Školkay A. (2018), A Case-Specific Instance of Media Capture: the Gorilla Case of Slovakia, “Środkowoeuropejskie Studia Polityczne”, (4), pp. 65–94.
  45. Školkay A., Žúborová V. (2019), Populist Political Movement Sme rodina–Boris Kollár (We Are a Family–Boris Kollár), “Środkowoeuropejskie studia polityczne”, (4), pp. 5–26.
  46. Školkay A. (2018), Partial state capture by a single oligarchic group: The Gorilla Case in Slovakia, “Středoevropské politické studie”, 20(2), pp. 182–203.
  47. Šnídl V. (2015, February 26), Proruskú propagandu o zhýralom Západe u nás šíri 42 webov [Pro-Russian Propaganda about Decandent West is Being Spread by 42 Websites], “Denní N”, https://dennikn.sk/57740/prorusku-propagandu-o-zhyralom-zapade-u-nas-siri-42-webov.
  48. Šnídl V. (2018, August 9), Alternatívne médiá opäť stoja na strane Smeru, šíria verzie, ktoré vyhovujú Kaliňákovi s Ficom [Alternative media are again supporting Smer, they are disseminating opinions supporting Kaliňák and Fico], “Denník N”, https://dennikn.sk/1199368/alternativne-media-opat-stoja-na-strane-smeru-siria-verzie-ktore-vyhovuju-kalinakovi-s-ficom/.
  49. Tóth G. (2021, January 5), Analýza interakcií politikov na Facebooku [Analysis of Interactions of Politicians on FB], etrend, https://www.trend.sk/nazory-a-komentare/kto-je-najuspesnejsim-slovenskym-politikom-facebooku.
  50. Tvardzík J. (2018, September 28), Tesco z pultov stiahne po kritike časopis Zem a Vek [Tesco will stop selling magazine Zem a Vek], https://medialne.trend.sk/tlac/tesco-pultov-stiahne-kritike-casopis-zem-vek.
  51. Viviani L. (2017), A political sociology of populism and leadership, https://arpi.unipi.it/retrieve/handle/11568/865877/232932/20860-43084-1-PB.pdf.
  52. Z&V, Prečo si nás predplatiť? Zem&Vek je jediný nezávislý mesačník bez reklamy a s odborne garantovaným obsahom [Why to have a subscription: Zem&Vek is the only independent monthly withou adds and with professionally guaranteed content], Zem&Vek, May 5, 2020, https://zemavek.sk/preco-si-nas-predplatit-zemvek-je-jediny-nezavisly-mesacnik-bez-reklamy-a-s-odborne-garantovanym-obsahom/.
  53. Žúborová V. (2011), Prejavy personalizácie líderstva: perspektívy slovenských straníckych lídrov vo vzťahu k medializácii, “Středoevropské politické studie”, 13(4), pp. 399–419.