Obcy – Inny – Muzułmanin. O integracji mniejszości muzułmańskich w Europie (z perspektywy antropologiczno-kulturowej)
PDF (English)

Słowa kluczowe

mniejszość muzułmańska
Inny
Obcy
procesy integracyjne

Jak cytować

Wachowski, J. (2024). Obcy – Inny – Muzułmanin. O integracji mniejszości muzułmańskich w Europie (z perspektywy antropologiczno-kulturowej). Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, (2), 171–189. https://doi.org/10.14746/ssp.2024.2.9

Abstrakt

Artykuł jest próbą spojrzenia na problematykę mniejszości muzułmańskiej w Europie z perspektywy antropologiczno-kulturowej. Z jednej strony opisuje główne strategie służące integracji, z drugiej pokazuje ich nieskuteczność. Zwraca uwagę na ukryte – i wspólne – mechanizmy decydujące o izolacji mniejszości muzułmańskich, a także opisuje procesy kulturowe, które mogą przyczynić się do przemodelowania relacji między mniejszościami etnicznymi i ich społecznym otoczeniem.

 

 

https://doi.org/10.14746/ssp.2024.2.9
PDF (English)

Bibliografia

Adamczyk M. (2013), Wprowadzenie do teorii kapitału społecznego, Lublin.

Al-Qardhawi (1990), Movement in The Coming Phase, See Priorities of The Islamic Movement in The Coming Phase – Yusof Al-Qardhawi (muni.cz), access: 15.08.2023.

Allardt A. (1984), What Constitutes a Language Minority?, “Journal of Multilingual and Multicultural Development”, no. 5 (3–4), pp. 195–205. DOI: https://doi.org/10.1080/01434632.1984.9994151

Anklam E. (2007), Net Work. A Practical Guide to Creating and Sustaining Networks at Work and in the World, Oxford. DOI: https://doi.org/10.4324/9780080479637

Armour R. (2004), Islam, Chrześcijaństwo i Zachód. Burzliwe dzieje wzajemnych relacji, transl. I. Nowicka, Kraków. For more, see: Napierała P. (2011), Europa wieku oświecenia, a świat islamu, 10.12.2011, https://histmag.org/Europa-wieku-oswiecenia-a-swiat-islamu-6182, 7.08.2023.

Aureli P. W. (2011), The Possibility of an Absolut Architecture, Boston.

Barcik J. (2008), Europejska polityka bezpieczeństwa i obrony. Aspekty prawne i polityczne, Bydgoszcz.

Bauman Z. (1993), Moralność bez etyki, Warsaw.

Beck U., Beck-Gernsheim E. (2001), Individualization. Institutionalized Individualism and its Social and Political Consequences, London. DOI: https://doi.org/10.4135/9781446218693

Beck U. (2002), Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, tłum. S. Cieśla, Warsaw.

Bell D. (1973), The Coming of Post-Industrial Society, New York.

Białas J., Górczyńska M., Jaźwińska M., Łysienia M., Ostaszewska-Żuk E., Witko D. (2015), Powroty, Helsińka Fundacja Praw Człowieka.

Boski P. (2009), Kulturowe ramy zachowań społecznych, Warsaw.

Botterman M., Millard J., Horlings E., Oranje C. van, Deelen M. van, Pedersen K. (eds.) (December 2008), Wartość dla obywateli. Wizja zarządzania publicznego w 2020 roku, Raport stworzony dla Komisji Europejskiej.

Bourdieu P. (1991), Language and Symbolic Power, Cambridge.

Bourdieu P. (1986), The forms of capital, in: Handbook of Theory and Research for Sociology of Education, ed. J. G. Richardson, New York, pp. 241–258.

Breton R., Dion K., Dion K. (eds.) (2009), Multiculturalism and Social Cohesion. Potential and Challenges of Diversity, New York.

Buchowski M. (2006), Social thought & commentary: the specter of Orientalism in Europe: from exotic other to stigmatized brother, “Anthropological Quarterly”, vol. 79(3), pp. 463–482. DOI: https://doi.org/10.1353/anq.2006.0032

Budyta-Budzyńska M. (2010), Socjologia narodu i konfliktów etnicznych, Warsaw.

Burszta W. (1998), Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacji, Poznań.

Buzan B. (2016), People, States and Fear: An Agenda For International Security Studies in the Post-Cold War Era, London.

Cardini F. (2006), Europa a islam. Historia nieporozumienia, transl. B. Bielańska, Kraków.

Castells M. (2013), Sieci oburzenia i nadziei. Ruchy społeczne w erze internetu, transl. O. Siara, Warsaw.

Castells M. (2008), Siła tożsamości, transl. S. Szymański, Warsaw.

Castells M. (2012), Teoria społeczeń stwa sieci, transl. M. Kró l, Krakó w.

Coleman J. (1986), Individual Interests and Collective Action, London.

Croisy S. (ed.) (2014), Globalization and “Minority” Cultures. The Role of “Minor” Cultural Groups in Shaping Our Global Future, Boston. DOI: https://doi.org/10.1163/9789004282087

Derrida J. (1999), Chora, transl. M. Gołębiewska, Warsaw.

Do diabła z bezpieczeństwem, z Alainem Finkielkrautem rozmawia Jarosław Kuisz, https://kulturaliberalna.pl/2014/07/22/wywiad-alain-finkielkraut/.

Duff A. S. (2000), Information Society Studies, London.

Duszczyk M., Matuszczyk K. (2016), The Beginning of the End. Will the Migrants Couse the EU to Collapse?, Warsaw.

Erdal R. (2021), The rise of Islamophobia in Denmark, The New Federalist, 15.08.2021, https://www.thenewfederalist.eu/the-rise-of-islamophobia-in-denmark?lang=fr, 15.08.2021.

Eriksen T. H. (2013), Etniczność i nacjonalizm, tłum. B. Gutowska-Nowak, Kraków.

Fenton S. (2007), Etniczność, transl. E. Chomicka, Warsaw.

Ferguson N. (2018), The Square and the Tower. Networks and the Struggle for Global Power, London.

Fleischer M. (2002), Teoria kultury i komunikacji. Systemowe i ewolucyjne podstawy, transl. M. Jaworowski, Wrocław.

Fromherz A., Samin N. (eds.) (2021), Knowledge, Authority and Change in Islamic Society, Boston. DOI: https://doi.org/10.1163/9789004443341

Fukujama F. (1997), Zaufanie. Kapitał społeczny a droga do dobrobytu, transl. A. and L. Śliwa, Warsaw.

Geertz C. (2003), Zastane światło. Antropologiczne refleksje na tematy filozoficzne, transl. Z. Pucek, Kraków.

Gellner E. (1991), Narody i nacjonalizm, transl. T. Hołówka, Warsaw.

Girard R. (1987), Kozioł ofiarny, transl. M. Goszczyńska, Warsaw.

Golemo K., Paleczny T., Wiącek E. (eds.) (2006), Wzory wielokulturowości we wspó łczesnym świecie, Kraków.

Gordon M. M. (1975), Toward a General Theory of Racial and Ethnic Group Relations, in: Ethnicity. Theory and Experience, eds. N. Glazer, D. P. Moynihan, Cambridge, pp. 84–95.

Górska E., Rączkowiak P. A., Gołębiewski F., Obraz Muzułmanek i Muzułmanów i Islamu w polskich mediach. Raport otwarcia 2022, islamofobia.pl, styczeń 2022, chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://islamofobia.pl/wp-content/uploads/2023/08/empathy-styczen-22.pdf, 7.08.2023.

Graszewicz M., Lewiński D. (2010), Co to jest społeczeństwo sieciowe i dlaczego ono nie istnieje?, „Nowe media”, no. 1, pp. 13–21. DOI: https://doi.org/10.12775/NM.2010.001

Gudykunst W. B. (2005), Intercultural Communication Theories, in: Cross-Cultural and Intercultural Communication, ed. W. B. Gudykunst, Sage, pp. 167–189.

Gudykunst W. B., Mody B. (2002), Handbook of international and intercultural communication, Sage.

Hanneman R. A., Riddle M. (2005), Introduction to social network methods, Riverside.

Hańderek J. (2019), Inny, uchodźca – współczesne formy obcości, „Etyka”, no. 1, pp. 125–141. DOI: https://doi.org/10.14394/etyka.1261

Harari Y. N. (2018), Homo deus. Krótka historia jutra, transl. M. Romanek, Kraków. DOI: https://doi.org/10.17104/9783406704024

James O. (2007), Affluenza, London.

Jenkins H., Ito M., Boyd D. (2016), Participatory culture in a networked era. A conversation on youth, learning, commerce, and politics, Cambridge.

Kempny M., Kapciak A., Łodziń ski S. (eds.) (1997), The Challenge of Diversity. European Social Democracy Facing Migration, Integration and U progu wielokulturowości. Nowe oblicza społeczeństwa polskiego, Warsaw.

Kępiński A. (2002), Lęk, Kraków.

Kita B. (1999), Pasaże transdyscyplinarne, „Kultura Współczesna”, no. 3, pp. 28–35.

Kitler W. (2010), Bezpieczeństwo narodowe. Podstawowe kategorie, dylematy pojęciowe i próba systematyzacji, „Zeszyt Problemowy”, no. 1, pp. 27–35.

Kubiak H., Paluch A. K. (eds.) (1980), Założenia teorii asymilacji, Wrocław.

Kooiman J. (ed.) (1993), Modern Governance. New Government-Society Interactions, London.

Kötter R., Balsiger P. (1999), Interdisciplinarity and Transdisciplinarity. A Constant Challenge To The Sciences, “Issues in Integrative Studies”, no. 17, pp. 87–120.

Kymlicka W. (1995), Multicultural Citizenship, Oxford University Press, Oxford.

Kymlicka W. (2001), Politics in the Vernacular, Oxford. DOI: https://doi.org/10.1093/0199240981.001.0001

Levinas E. (1998), Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzeności, transl. M. Kowalska, foreword B. Skarga, Warsaw.

Mamzer H. (ed.) (2008), Czy klęska wielokulturowości, Poznań.

Marc A. (2009), Delivering Services in Multilultural Society, Washington DC. DOI: https://doi.org/10.1596/978-0-8213-8049-9

McGhee D. (2008), The End of Multiculturalism? Terrorism, Migration and Human Rights, Open University Press.

Mikkensen F. (2019), The Diffusion and Innovation of Muslim Organizations in Denmark, “Journal of Muslim Minority Affairs”, June, pp. 1–20.

Mikuła M., Pietruszka-Ortyl A. (2006), Organizacje sieciowe, „Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie”, no. 715, pp. 113–130.

Misiuk A. (2013), Rzecz o bezpieczeństwie – geneza, istota i rozwój, „e-Politikon”, no. 6, pp. 9–23.

Mittelstras J. (2005), Methodische Transdisziplinarität, “Technologiefolgenabschä tzung – Theorie und Praxis”, no. 2(14), pp. 18–23. DOI: https://doi.org/10.14512/tatup.14.2.18

Mittelstras J. (2002), Transdisciplinarity – New Structures in Science, in: Innovative Structues in Basic Research, ed. Max-Planck-Gesellschaft (Ringberg-Symposium October 4–7, 2000), München, pp. 43–54.

Mittelstrass J. (2011), On Transdisciplinarity, “Trames”, no. 4, pp. 329–338. DOI: https://doi.org/10.3176/tr.2011.4.01

Moore K. W. (2014), The Mediation process. Practical strategies for resolving conflict, San Francisco.

Mullan P. (2000), Information society. Frequently un-asked questions, Spiked.

Nicolescu B. (1996), La Transdyscyplinarite. Manifeste, Paris.

Nikitorowicz J. (2010), Grupy etniczne w wielokulturowym świecie, Sopot.

Nussbaum M. (2018), Nowa nietolerancja religijna. Przezwyciężyć politykę strachu w niespokojnych czasach, transl. S. Szymański, foreword J. Kuisz, Warsaw.

Oleksiewicz I. (2018), Polityka antyterrorystyczna i uchodźcza jako wyzwanie Unii Europejskiej w XXI w., Warsaw.

Paleczny P. (2007), Interpersonalne stosunki międzykulturowe, Kraków.

Paleczny P. (2008), Socjologia tożsamości, foreword Z. Mach, Kraków.

Phinney J. S., Ong A. D. (2007), Conceptualization and measurement of ethnic identity. Current status and future directions, “Journal of Counseling Psychology”, no. 3(54), pp. 271–281. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-0167.54.3.271

Posern-Zieliński A. (2005), Etniczność. Kategorie. Procesy etniczne, Poznań.

Putnam R. D., Leonardi R., Nanetti R. Y. (1995), Demokracja w działaniu. Tradycje obywatelskie we współczesnych Włoszech, transl. J. Szacki, Kraków.

Putnam R. D. (2008), Samotna gra w kręgle, transl. P. Sadura, S. Szymański, Warsaw.

Rancière J. (2008), Nienawiść do demokracji, transl. M. Kropiwnicki, A. Czarnecka, Warsaw.

Ratti C., Claudel M. (2016), The City of Tomorow. Sensors, Network, Hackers, and the Future of the Urban Life, New York.

Rhodes R. A. W. (1996), The New Governance. Governing without Government, “Political Studies”, no. XLIV, pp. 652–667. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9248.1996.tb01747.x

Skarzyński R. (1996), Carl Schmitt – ideolog i politolog, in: Carl Schmitt i współczesna myśl polityczna, ed. R. Skarzyński, Warsaw.

Sondaż Kantar (22.02.2021), Postrzeganie uchodźców w Polsce, Sondaż Kantar / UNHCR, access: 7.08.2023.

Song S. (2017), Multucuturalism, in: Stanford Encyclopedia of Philosophy.

Ślusarczyk P. (2019), Islamskie getta – idea i rzeczywistość, Euroislam, 21.08.2019, https://euroislam.pl/islamskie-getta-idea-i-rzeczywistosc/, 15.08.2023.

Świątkiewicz W. (1987), Integracja kulturowa i jej społeczne uwarunkowanie, Katowice.

Tadeusiak M. (2015), Muzułmańskie getta we Francji – skąd się wzięły?, YouTube, 16.11.2015, https://www.youtube.com/watch?v=k5V40cOU0Fw, 15.08.2023.

Tama Y. W. (2023), A Systematic Literature Review on Islamophobia on Media: Trends, Factors, Stereotypes, “Indonesian Journal of Religion and Society”, vol. 5, pp. 13–23. DOI: https://doi.org/10.36256/ijrs.v5i1.288

Vertovec S. (2010), Towards Post-Multiculturalism? Changing Communities, condition and context of diversity, “International Social Science Journal” (61), pp. 83–95. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-2451.2010.01749.x

Webster F. (2000), Theories of the Information Society, London.

Weinberg A. W. (1972), Science and Trans-science, “Minerva”, no. 10(2), pp. 209–222. DOI: https://doi.org/10.1007/BF01682418

Welsch W. (1999), Transculturality – the Puzzling Form of Cultures Today, in: Spaces of Cultures. City. Nation. World, ed. M. Featherstone, S. Lash, London, pp. 194–213. DOI: https://doi.org/10.4135/9781446218723.n11

Wielecki K., Kryzys i socjologia, Warsaw 2012. DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323510147

Woods L. (2000), No-Man’s Land, in: Architecturally Speaking. Practices of Art and the Everyday, London.

Wójcicka K. (2021), Muzułmańskie getta w Danii muszą zniknąć, GazetaPrawna.pl, 29.06.2021, https://www.gazetaprawna.pl/wiadomosci/swiat/artykuly/8200028,koniec-z-muzulmanskimi-gettami-w-danii.html, 15.08.2023.

Zaborski A. (2020), „Nędznicy”. Chłopak z imigranckiego getta Paryża pokazał, jak tam jest naprawdę, Magazyn WP, 22.03.2020, https://magazyn.wp.pl/film/artykul/nedznicy-chlopak-z-imigranckiego-getta-paryza-pokazal-jak-tam-jest-naprawde, 15.08.2023.

Żelazny W. (2004), Etniczność. Ład. Konflikt. Sprawiedliwość, Poznań.