Abstrakt
Feminists have a problem as they create themselves that which they fight against. On the one hand they demand that they are perceived through the perspective of femininity and they want to emphasize this femininity. On the other hand, though, they fight against a stereotypical feminine image. Arendt is different – she does not distinguish women because of their gender. In this sense Arendt is neither a feminist nor an ant-feminist. She does not touch upon the issue of gender at all. She does not claim that a woman lives at home whereas a man lives in the world, in the public space. Yet she does claim that the space of the household is the realm of necessity while the public space – that of freedom. In Arendt’s opinion in the public space are operating people rather than men or women. Mary Dietz is therefore right in saying that gender loses significance at the operational level. This concerns both genders. In Arendt’s theory there exists a single category – that of a citizen. Acitizen has no gender at all. He or she can be a man or woman at home, and not in public. Therefore Arendt cannot be said to be a feminist or an anti-feminist. She falls beyond these categories as what counts for her is participation in politics, not gender.
Bibliografia
Prace Hannah Arendt:
Arendt H., Czym jest wolność, w: H. Arendt, Między czasem minionym a przyszłym.
Osiem ćwiczeń z myśli politycznej, tłum. M. Godyń, W. Madej, Wyd. ALETHEIA, Warszawa 1994.
Arendt H., Kondycja ludzka, tłum. A. Łagodzka,Wyd. ALETHEIA,Warszawa 2000.
Arendt H., Korzenie totalitaryzmu, tłum. M. Szawiel, D. Grynberg, Wyd. Niezależna Oficyna Wydawnicza, Warszawa 1993, t. I.
Arendt H., Myślenie, tłum. H. Buczyńska-Garewicz,Wyd. Czytelnik,Warszawa 1991.
Arendt H., O rewolucji, tłum. M. Godyń, Wyd. Kraków: X: Totus, 1991.
Arendt H., Odpowiedź Hannah Arendt na list Gershoma Scholema, w: H. Arendt, Eichmann w Jerozolimie, tłum. A. Szostkiewicz, Wyd. Znak, Kraków 2004.
Pozostałe pozycje:
Arystoteles, Polityka z dodaniem pseudo-arystotelesowskiej ekonomiki, t³um. L. Piotrowicz, PWN, 1964.
Benhabib S., Trzy modele przestrzeni publicznej, „Krytyka polityczna” nr 3, brak roku wydania.
Canovan M., The Political Thought of Hannah Arendt, Methuen & CO LTD, London 1974.
Dossa S., The public realm and the public self. The political theory of Hannah Arendt, Wilfrid Laurier University Press, Waterloo 1989, s. 65–69.
Gładziuk N., Cóż po Grekach. Archetyp polis w twórczości Hannah Arendt,Wyd.Warszawa: ISP PAN; Toruń: A. Marszałek 1991.
Goldfarb J., The Kitchen Table and Beyond, maszynopis.
Hansen P., Hannah Arendt. Politics, History and Citizenship, Polity Press, Cambridge 1993.
Heller A., [Wywiad z Simonem Torneyem pt.] Myślenie samodzielne, „Przegląd Polityczny” 2001, nr 51.
Heller A.,Wykłady i seminarium lubelskie, tłum.W. Bulira i inni, praca w przygotowaniu do druku przez Wyd. UMCS.
Heller A., Feher F., The Postmodern Political Condition, Polity Press and Blackwell Publisher, Cambridge–Oxford 1988.
Young-Bruehl E., Hannah Arendt among Feminists, w: Hannah Arendt. Twenty Years Later, red. L. May, J. Kohn, The MIT Press, Cambridge–Massachusetts–London–England 1996, s. 307–323.
Markus M., The ‘anti-feminism’ of Hannah Arendt, w: Hannah Arendt. Thinking, Judging, Freedom, red. G. T. Kaplan, C. S. Kessler, Sydney, ALLEN & UNWIN, Wellington–London–Boston 1989.
Licencja
Teksty opublikowane na łamach czasopisma "Środkowoeuropejskie Studia Polityczne" i udostępniane w formacie PDF objęte są licencją CC BY 4.0 (Creative Commons - Uznanie autorstwa). Kopiowanie i rozpowszechnianie dozwolone jest pod warunkiem uznania autorstwa.