The Good Change? The image of Germany in the Wiadomości news service of Polish National Television in 2015 and 2017
PDF (Język Polski)

Keywords

TVP
content analysis
Germany
television

How to Cite

Piechocki, M., & Wyszyński, J. (2020). The Good Change? The image of Germany in the Wiadomości news service of Polish National Television in 2015 and 2017. Central European Political Studies, (2), 29–43. https://doi.org/10.14746/ssp.2020.2.2

Abstract

This article draws upon content analysis of the leading evening news program on Polish public television – Wiadomości. The authors examine how Germany was presented in this news service. The research sample includes every news item concerning Germany that was broadcast from March 1 to May 31 in 2015, and in the same period in 2017. The study shows that Germany is often used instrumentally and in a negative context.

https://doi.org/10.14746/ssp.2020.2.2
PDF (Język Polski)

References

Berelson B. (1952), Content analysis in communication research, New York.

Doktorowicz K. (2010), Polski system mediów publicznych. Jak to się stało?, w: Media publiczne. System medialny w Polsce – pytania i dezyderaty, pod red. P. Bielawskiego, A. Ostrowskiego, Wrocław.

Idzik J., Klepka R. (2019), O analizie zawartości, czyli jak badać medialne obrazy świata?, w: Medialne obrazy świata, t. 2: Polityka i bezpieczeństwo w relacjach medialnych, pod red. R. Klepki, J. Idzika, Kraków.

Luke D., Caburnay C., Cohen E. (2011), How Much Is Enough? New Recommendations for Using Constructed Week Sampling in Newspaper Content Analysis of Health Stories, “Communication Methods and Measures”, 5, s. 76–91.

Krippendorff K. (2004), Content Analysis. An Introduction to Its Methodology, Sage Publications.

Mrozowski M., Popadiak-Kuligowska T. (2016), Ekspertyza programów informacyjnych głównych wydań TVP1 Wiadomoś ci, TVN Fakty, Polsat Wydarzenia z okresu 4.02.2016 r. do 11.02.2016 r. Raport koń cowy, Warszawa, https://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/komunikaty/12.04.2016/krrit_eksperyza.pdf, 23.01.2018.

Neuendorf K. (2002), The Content Analysis Guidebook, Sage Publications.

Niven D. (2003), Objective Evidence on Media Bias: Newspaper Coverage of Congressional Party Switchers, “Journalism & Mass Communication Quarterly”, 80(2), s. 311–326.

Orłowski M. (2017), PiS w spocie wideo manipuluje i oskarża Tuska o zdradę. Sprawdziliśmy tezę po tezie, „Gazeta Wyborcza”, https://wyborcza.pl/7,75398,21471645,pis-w-spocie-wideo-manipuluje-i-oskarza-tuska-o-zdrade-sprawdzilismy.html, 24.01.2018.

Piechocki M., Wyszyński J. (2018), The image of Russia in the Wiadomości news service of Polish National Television in 2017, „PolitBook”, nr 4.

Przyłęcki P. (2012), Populizm w polskiej polityce. Analiza dyskursu polityki, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa.

Riffe D., Stephen L., Frederick F. (2014), Analyzing media messages: Using quantitative content analysis in research, Third edition,Taylor and Francis.

ROB (2005), Gra z dziadkiem przegrana, „Express Bydgoski” z 11 października 2005.

Ustawa z dnia 22 czerwca 2016 r. o Radzie Mediów Narodowych, Dz. U. 2016, poz. 929.

Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 13 grudnia 2005 r.. Sygnatura: IV CK 304/05, https://www.sn.pl/orzecznictwo/SitePages/Baza_orzeczen.aspx?Sygnatura=IV%20CK%20304/05, 26.01.2018.