Educational Security of Foreign Children as an Element of Cultural Security
PDF (Język Polski)

Keywords

cultural security
educational security
foreigners
immigrants

How to Cite

Orłowska, B. A. (2021). Educational Security of Foreign Children as an Element of Cultural Security. Central European Political Studies, (3), 111–125. https://doi.org/10.14746/ssp.2021.3.7

Abstract

The purpose of the article is to try to draw attention to the problems of ensuring educational safety for foreign children. Difficulties lying on the side of students as well as school and teachers mean that you cannot ignore the difficulties that they face. One cannot fail to mention cultural security, which is the basis for educational security. The whole article has been divided into several main parts. The first introduces the issue of cultural and educational security. In the following part, attempts were made to highlight the areas of support for foreign students in order to discuss the situation of foreign children in Polish schools.

https://doi.org/10.14746/ssp.2021.3.7
PDF (Język Polski)

References

Błeszyńska M. K. (2010), Dzieci obcokrajowców w polskich placówkach oświatowych perspektywa szkoły. Raport z badań, ORE, Warszawa.

Communication from the Commission to the Council, the European Parliament, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions on immigration, integration and employment, COM/2003/0336 final.

Dz. U. 1991, Nr 119, poz. 515 – Konwencja dotycząca statusu uchodźców sporządzona w Genewie dnia 28 lipca 1951 roku.

Dz. U. 2003, Nr 128, poz. 1175 – ustawa z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach.

Dz. U. 2005, Nr 17, poz. 141 – ustawa o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym z 6 stycznia 2005 r. z późn. zmianami.

Edukacja – jest w niej ukryty skarb (1998), Raport dla UNESCO, Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku pod przewodnictwem Jacques’a Delorsa, Warszawa.

Hajduk S. (2018), Edukacja dzieci w trakcie procedury uchodźczej, Urząd do Spraw Cudzoziemców, Biuletyn informacyjny kwiecień.

https://migracje.gov.pl/statystyki/zakres/polska/typ/dokumenty/widok/tabele/rok/2020/, 14.02.2020.

Januszewska E. (2017), Uczniowie cudzoziemscy w polskiej szkole – między integracją a marginalizacją, „Studia Edukacyjne”, nr 43, https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/22355/1/SE_43_2017_Edyta_Januszewska.pdf.

Pieczywok A. (2015), Bezpieczeństwo jako wartość edukacyjna i badawcza, w: „Rodzinna Europa” europejska myśl polityczno-prawna u progu XXI wieku, red. P. Fikus, H. Malewski, M. Marszal, E-Wydawnictwo, Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa, Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.

Powszechna Deklaracja o Różnorodności Kulturowej – UNESCO 2001, https://www.unesco.pl/fileadmin/user_upload/pdf/Powszechna_Dekl_o_roznorodnosci.pdf.

Przyjmowanie dzieci cudzoziemców do polskich szkół, przyznawanie subwencji oświatowych oraz wsparcie edukacyjne (2018), Urząd do Spraw Cudzoziemców, Biuletyn informacyjny kwiecień.

RPO, publ., https://www.brpd.gov.pl/prawa_dziecka, 27.12.2018.

Szelewa D. (2010), Integracja a polityka edukacyjna, Centrum Stosunków Międzynarodowych, Raporty i Analizy. Seria „Integracja”, https://csm.org.pl/fileadmin/files/Biblioteka_CSM/Raporty_i_analizy/2010/CSM%20Raporty%20i%20Analizy%20Integracja%20a%20Polityka%20Edukacyjna%20P.pdf.

Zalewski S. (2001), Polityka bezpieczeństwa państwa a edukacja obronna, Warszawa.

Żółciak T. (2018), Dzieci gorszego Boga. Polska stworzy getta edukacyjne dla uchodźców, GazetaPrawna.pl z 26.02.2018 r., https://serwisy.gazetaprawna.pl/edukacja/artykuly/1106995,getta-edukacyjne-dla-uchodzcow.html, 14.02.2020.

"44 tys. dzieci cudzoziemskich w polskich szkołach, Gość.pl, nr 22/2020, https://info.wiara.pl/doc/5869052.44-tys-dzieci-cudzoziemskich-w-polskich-szkolach."

https://www.gov.pl/web/edukacja/nauka-dzieci-przybywajacych-z-zagranicy-w-polskim-systemie-edukacji.