Academic Cooperation Between Poland and Germany – Example of Collegium Polonicum as a Joint Institution of Adam Mickiewicz University in Poznań and European University Viadrina in Frankfurt (Oder)
PDF

Keywords

cross-border cooperation
academic institution
academic cooperation
universities
Collegium Polonicum
Polish-German borderland

How to Cite

Wallas, T. (2023). Academic Cooperation Between Poland and Germany – Example of Collegium Polonicum as a Joint Institution of Adam Mickiewicz University in Poznań and European University Viadrina in Frankfurt (Oder). Central European Political Studies, (1), 183–196. https://doi.org/10.14746/ssp.2023.1.10

Abstract

In the EU, advanced international cooperation is a characteristic feature of relations between neighbouring states. The idea behind cross-border cooperation spreads into various fields, including daily life, common programmes, priorities, and strategies. The primary motives behind it include the will to communicate with your neighbours, overcome hostility and prejudice between the two co-existing nations, enhance democracy and develop local administration structures, overcome isolation and remoteness, and quickly merge with the integrated Europe. The article discusses cross-border cooperation between universities in Poland and Germany, with particular attention paid to cooperation taking place between neighbouring cities of Słubice, Poland, and Frankfurt (Oder), Germany. However, before the cross-border cooperation is addressed, the article elaborates on a broader context.

https://doi.org/10.14746/ssp.2023.1.10
PDF

References

Agreement between Polish Minister of National Education and Sport and the Ministry of Science, Research and Culture of the Federal State of Brandenburg on Collegium Polonicum in Słubice, concluded on 2 October 2002 in Warsaw, Monitor Polski of 15 September 2003, No. 43, item 647.

Bielawska A. (2009), Polsko-niemiecka uniwersytecka współpraca transgraniczna w regionie Brandenburgia-Lubuskie na przykładzie Collegium Polonicum, in: Pogranicze polsko-niemieckie po 2004 roku. Nowa jakość sąsiedztwa?, eds. J. Jańczak, M. Musiał-Karg, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Collegium Plonicum, http://www.cp.edu.pl.

Duda G. (2007), Ośrodki współpracy szkół wyższych w regionach przygranicznych jako przykłady regionalnych centrów kompetencji w Europie, in: Trans-Uni. Problemy zarządzania międzynarodową współpracą szkół wyższych w regionach przygranicznych, ed. A. Bielawska, K. Wojciechowski, Logos, Berlin.

Fragments of memorandum on establishment of the Collegium Polonicum, adopted on 19 April 1996 by the Joint Committee of Rectors of the Adam Mickiewicz University and the European University Viadrina Frankfurt (Oder); Collegium Polonicum, http://www.cp.edu.pl/pl/o_nas/index.html, 11.12.2015.

Musiał-Karg M. (ed.) (2014–2015), Diagnoza lokalnych problemów i wyzwań powiatu słubickiego, FCP, Słubice.

Musiał-Karg M. (2009), Słubfurt i Gubien jako nowa jakość kreowania miast podzielonych, in: Pogranicze polsko-niemieckie po 2004 roku. Nowa jakość sąsiedztwa?, eds. J. Jańczak, M. Musiał-Karg, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Musiał-Karg M., Wallas T. (2015), Cross-border Cooperation on the Polish-German Border. From Theory through Practice to a Master’s Program, in: International relations. Regional and Trans-Border Cooperation. Master’s Program – Handbook of Modules, eds. M. Musiał-Karg, T. Wallas, WNPiD UAM, Poznań.

Polish-German Research Institute, http://www.cp.edu.pl/pl/o_nas/projekty/instytut_pnb/struktura-instytutu/index.html, 11.12.2105.

Pol-Int, Polonoznawstwo Interdyscyplinarne, https://www.pol-int.org/.

Practical Guide to Cross-border Cooperation (2000), Association of European Border Regions (AEBR), Third Edition, p. 5.

Prawo studia stacjonarne jednolite magisterskie, http://www.cp.edu.pl/pl/studia/kierunki_studiow/prawo_pl_stac_jed_mgr_MR/index.html.

ULO, Uniwersyteckie Liceum Ogólnokształcące w Słubicach, https://liceum.amu.edu.pl/.

Wojciechowski K. (2007), Rozważania na temat transgranicznej współpracy w Europie, in: Trans-Uni. Problemy zarządzania międzynarodową współpracą szkół wyższych w regionach przygranicznych, eds. A. Bielawska, K. Wojciechowski, Logos, Berlin.