Pozycjonowanie i rebranding jako narzędzia bezpieczeństwa państwa w przestrzeni globalnej
PDF (English)

Słowa kluczowe

pozycjonowanie
rebranding
bezpieczeństwo
stosunki międzynarodowe
konstruktywizm
tożsamość
wartości
interesy

Jak cytować

Ishchenko, I., & Bashkeieva, O. (2021). Pozycjonowanie i rebranding jako narzędzia bezpieczeństwa państwa w przestrzeni globalnej. Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, (2), 99–117. https://doi.org/10.14746/ssp.2021.2.6

Abstrakt

Celem artykułu jest zbadanie pozycjonowania i rebrandingu jako narzędzi zapewniających bezpieczeństwo państwa w przestrzeni globalnej przy użyciu konstruktywizmu w stosunkach międzynarodowych. Hipoteza zakłada, że pozycjonowanie kraju jako bezpiecznego byłoby atrakcyjne tylko wtedy, gdy istnieć będzie czynnik jednoczący oparty na zasadach demokracji konsocjonalnej. Aby sprostać temu założeniu, autorzy zastosowali szereg perspektyw i metod naukowych: konstruktywizm jako paradygmat naukowy; metodę dialektyczną; metody analizy treści i porównawczą. W artykule omówiono następujące kwestie: pozycjonowanie i rebranding w nowoczesnych warunkach; poziom skuteczności brandingu na Ukrainie; tożsamość narodowa jako podstawa rebrandingu i bezpieczeństwa państwa; rebranding państw w obliczu nowych wyzwań i zagrożeń. Wnioski są następujące: państwa wybierają partnera do współpracy gospodarczej w trudnych warunkach, szacując ryzyko polityczne, korzyści i koszty. Trend ten polega na aktualizacji pozycjonowania i rebrandingu w celu ułatwienia podejmowania decyzji o współpracy. Skuteczność istniejącego brandu państwowego zależy nie tylko od stworzenia atrakcyjnego zewnętrznego pozycjonowania kraju. Bez prawdziwego dostosowania deklarowanego brandu do faktycznego statusu państwa, jego systemu politycznego jako całości, a także głównych struktur politycznych i środowiska społecznego, brand nie będzie atrakcyjny dla inwestorów, a państwo pozostanie w niestabilnym środowisku.

https://doi.org/10.14746/ssp.2021.2.6
PDF (English)

Bibliografia

Amazing Thailand (2021), “TAT”, https://amazingthailand.com.au, 15.05.2021.

Anholt S. (2006), Brand New Justice: The Upside of Global Branding, Butterworth Heinemann, Oxford.

Biden administration establishes China competition as key strategic focus (2021), “ТheStraites Times”, 03.03.2021, https://www.straitstimes.com/world/united-states/us-secretary-of-state-antony-blinken-calls-china-biggest-test-vows-us-strength, 14.03.2021.

Bayden zamenil izvestnyy slogan Trampa [Biden replaces Trump’s famous slogan] (2020), “Tengrinews”, 09.11.2020, https://tengrinews.kz/life/amerikanskaya-gazeta-ozvuchila-novuyu-prichinu-razvoda-billa-437439/, 23.05.2021.

Braun С. (2020), The Virtue of Being Small: An Analysis of Luxembourg’s Defence Strategy, “E-International Relations”, 20.03.2020, https://www.e-ir.info/2020/03/20/the-virtue-of-being-small-an-analysis-of-luxembourgs-defence-strategy/, 14.03.2021.

Brending stran [Country branding] (2018), “Dreambrand.studio”, 28.07.2018, https://medium.com/@DREAMBRAND/%D0%B1%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%B4%D0%B8%D0%BD%D0%B3-%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BD-a6cc337af057, 14.03.2021.

Carminati D. (2021), Contextualizing Soft Power’s Analysis: The Value of Attractive National Features, “E-International Relations”, 08.02.2021, https://www.e-ir.info/2021/02/08/contextualizing-soft-powers-analysis-the-value-of-attractive-national-features/, 15.03.2021.

Coaffee J., van Ham P. (2008), ‘Security branding’: The role of security in marketing the city, region or state, “Place Branding and Public Diplomacy”, vol. 4, pp. 191–195.

Fayzullayev A. (2017), Strana kak brend, “Gazeta.UZ”, 19.04.2017, https://www.gazeta.uz/ru/2017/04/19/country-branding/, 15.05.2021.

Fauconnier G. (1994), Mental spaces: Aspects of meaning construction in natural language, Cambridge University Press, Cambridge.

Herstein R., Berger R. (2013), A country as a brand: Israel’s evolving branding strategy, “Journal of Brand Strategy”, vol. 2, no. 2, pp. 179–190.

Hildreth J. (2010), Place Branding: a View at Arm’s Length, “Place Branding and Public Diplomacy”, no. 6, pp. 27–35.

Intervyu s demografom. (2021), “Liha.Biznes”, 26.01.2021, https://biz.liga.net/pervye-litsa/all/interview/akademik-ella-libanova-karantin-i-distantsionnoe-obuchenie-usilivayut-neravenstvo, 15.03.2021.

Ishchenko I., Bashkeiva O., Petrov P. (2019), Empirical model of mental space congruence as a tool for international relations analysis and changes, “Economic Annals-XXI”, vol. 176, Issue 3–4, pp. 1–13, doi: https://doi.org/10.21003/ea.V176-01, 15.03.2021.

ITB BERLIN 2018 (2018), “Berlin Visual”, 12.03.2018, https://berlin-visual.com/ITB-Berlin-2018--Ukrainskiy-natsionalnyi-stend, 23.05.2021.

Kapitalni investytsii v Ukraini vpaly na 40% [Сapital investments in Ukraine decreased by 40%] (2021), “Ekonomichna Pravda”, 25.02.2021, https://www.epravda.com.ua/news/2021/02/25/671385/, 23.05.2021.

Katherine In-Young Lee (2015), Dynamic Korea: Amplifying Sonic Registers in a Nation Branding Campaign, “The Journal of Korean Studies”, vol. 20, no. 1, pp. 113–147, https://www.jstor.org/stable/43919310?seq=1, 15.05.2021.

Kuleba D. (2020), “Ne treba shukaty natsionalnu ideiu”. Kuleba pro te, chomu Ukraina dosi bez brendu [No need to look for a national idea. Kuleba about why Ukraine is still without a brand], “Ліга.Life”, 25.11.2020, https://life.liga.net/poyasnennya/news/ne-nado-iskat-natsionalnuyu-ideyu-kuleba-o-tom-pochemu-ukraina-do-sih-por-bez-brenda, 15.03.2021.

Lijphart A. (1979), Consociation and Federation: Сonceptual and Empirical Links, “Canadian Journal of Political Science”, vol. 12, no. 3 (Sep. 1979), pp. 499–515, http://fbemoodle.emu.edu.tr/pluginfile.php/44346/mod_resource/content/1/Lijphard%201979.pdf.

Malaysia is truly Asia (2021), “Malaysia. Travel”, 15.05.2021, https://www.tourism.gov.my/campaigns/view/malaysia-truly-asia.

Manor І., Golan G. (2020), The Irrelevance of Soft Power, “E-International Relations”, 19.10.2020, https://www.e-ir.info/2020/10/19/the-irrelevance-of-soft-power/, 15.03.2021.

Mazaraki A., Melnychenko S., Melnyk T., Tkachenko T., Hladkyi A., Bai S., Piatnytska G., Avdan O., Hryhorenko O., Dupliak T., Zabaldina J., Kandahura K., Lukashova L., Prysiazhnyuk A., Varibrusova A. (2018), National Brand of Ukraine: Monograph, eds. A. Mazaraki, Tallinn.

Mirovoy reyting stran po VVP v 2019 godu: Statistika [World Ranking of Countries by GDP in 2019: Statistics] (2021), “Knoema”, 14.05.2021, https://knoema.ru/nwnfkne/мировой-рейтинг-стран-по-ввп-в-2019-году-статистика, 23.05.2021.

Myroshnychenko V. (2017), Nashe zavdannia zrobyty tak, shchob sumnykh istorii ne bulo [Our task is to make sure that there are no sad stories], “Liha interniv”, 19.04.2017, http://www.interns.org.ua/uk/content/nashe-zavdannya-zrobyty-tak-shchob-sumnyh-istoriy-ne-bulo-vasyl-miroshnychenko-pro-imidzh, 14.03.2021.

Nahorniak T. L. (2008), Kraina yak brend. Natsionalnyi brend “Ukraina” [Country as a brand. National brand “Ukraine”], “Stratehichni priorytety”, no. 4(9), pp. 220–228.

Navigating the New Silk Road (2020), “WPP”, 10.11.2020, https://www.wpp.com/wpp-iq/atticus-awards/atticus-journal-v25/navigating-the-new-silk-road, 23.05.2021.

Niderlandy, a ne Hollandiia: kraina rozpochynaie hlobalnyi rebrendynh [The Netherlands, not the Holland: the country is begining on a global rebranding] (2019), “Yevropeiska Pravda”, 04.10.2019, https://www.eurointegration.com.ua/news/2019/10/4/7101561/, 15.05.2021.

Nurnus M. (2020), Soft Power: Can Less be More?, “E-International Relations”, 15.04.2020, https://www.e-ir.info/2020/04/15/soft-power-can-less-be-more/, 23.05.2021.

Ogden C. (2017), Perception and Evolution in the Making of China and India as Great Powers, “E-International Relations”, 25.05.2017, https://www.e-ir.info/2017/05/25/perception-and-evolution-in-the-making-of-china-and-india-as-great-powers/, 14.03.2021.

Olins W. (2005), Branding the Nation – the Historical Context, “Journal of Brand Management”, vol. 9, pp. 241–248.

Olsen D. (2010), ‘Australia Unlimited’ sells Brand Australia to the world, “DYNAMIC BUSINESS”, 17.05.2010, https://dynamicbusiness.com.au/topics/small-business-resources/growth-import-export/australia-unlimited-brand-1527.html, 15.05.2010.

Onuf N. (1989), World of Our Making: Rules and Rule in Social Theory and International Relations, University of South Carolina Press, Columbia.

Оterbülbül S. (2021), Rebranding China’s Global Role: Xi Jinping at the World Economic Forum, “E-International Relations”, 20.02.2021, https://www.e-ir.info/2021/02/20/rebranding-chinas-global-role-xi-jinping-at-the-world-economic-forum/, 15.03.2021.

Our Campaign 100% Pure New Zealand (2021), “The site of the company”, 15.05.2021, https://traveltrade.newzealand.com/en/working-with-us/100-pure-new-zealand/, 15.05.2021.

Popova T. (2018), Nash imidzh. Kak Ukrainu vosprinimayut v mire [Our image. How Ukraine is perceived in the world], “NV”, 21.03.2018, https://nv.ua/opinion/nash-imidzh-kak-ukrainu-vosprinimajut-v-mire-2459084.html, 15.03.2021.

Priami inozemni investytsii (PII) v Ukrainu [Direct foreign investments in Ukraine] (2021), “Minfin”, 15.04.2021, https://index.minfin.com.ua/ua/economy/fdi/, 24.05.2021.

Rasheed A. (2020), Climate Ideas as Drivers of Pacific Islands’ Regional Politics and Cooperation, “E-International Relations”, 15.01.2020, https://www.e-ir.info/2020/01/15/climate-ideas-as-drivers-of-pacific-islands-regional-politics-and-cooperation/, 14.03.2021.

Romaniuk S., Grice F. (2018), Norm Evolution Theory and World Politics, “E-International Relations”, 15.11.2018, https://www.e-ir.info/2018/11/15/norm-evolution-theory-and-world-politics/, 14.03.2021.

Solomin E. (2017), Strana kak brend [Country as a brand], “Livejournal”, 28.04.2017, https://evgenysolomin.livejournal.com/619884.html, 15.05.2021.

Sugaya N. (2021), Top 10 Japanese Tech Companies in 2021, “Freshtrax”, 23.04.2021, https://blog.btrax.com/top-10-japanese-tech-companies/, 23.05.2021.

Sukhan R. (2018), Novyy brend Ukrainy: “eto ne dlya ukraintsev” [New brand of Ukraine: “this is not for Ukrainians”], “BBC NEWS. Ukraine”, 11.05.2018, https://www.bbc.com/ukrainian/news-russian-44079893, 15.05.2021.

Tereshchuk M. Y. (2015), Brendingovyye tekhnologii vo vneshney politike Ukrainy: normativnyye i organizatsionnyye aspekty [Branding Technologies in Ukraine’s Foreign Policy: Regulatory and Organizational Aspects], “Studia Humanitatis”, no. 3, http://st-hum.ru/content/tereshchuk-mi-brendingovye-tehnologii-vo-vneshney-politike-ukrainy-normativnye-i, 14.03.2021.

Theys S. (2015), Bhutan’s International Presence and the 2018 World Cup Qualifiers, “E-International Relations”, 30.03.2015, https://www.e-ir.info/2015/03/30/bhutans-international-presence-and-the-2018-world-cup-qualifiers/, 14.03.2021.

Tripti Ghosh Sharma (2014), Incredible India: Evolution of Brand India, “Harvard Business Review”, 30.07.2014, https://store.hbr.org/product/incredible-india-evolution-of-brand-india/W14314, 15.05.2021.

Ukraine Corruption Index (2021), “Trading Economics”, 15.03.2021, https://tradingeconomics.com/ukraine/corruption-index, 15.03.2021.

Volodymyr Zelenskyi perezapuskaie brend Ukrainy Ukraine NOW (2020), “Embassy of Ukraine to the Holy See”, 24.08.2020, https://vatican.mfa.gov.ua/news/volodimir-zelenskij-perezapuskaye-brend-ukrayini-ukraine-now, 15.03.2021.

Wendt A. (1995), Constructing International Politics, “International Security”, vol. 20, no. 1, pp. 71–81, https://www.jstor.org/stable/2539217?seq=1, 14.03.2021.

Xi declares “complete victory” in eradicating absolute poverty in China (2021), “XINHUANET”, 15.03.2021, http://www.xinhuanet.com/english/2021-02/25/c_139765861.htm, 15.03.2021.