Abstrakt
W artykule przedstawiono cechy charakterystyczne diariusza jako gatunku dyskursu pamiętnikarskiego. Za pomocą analizy opozycyjnej ustalono cechy dyferencyjne dziennika, scharakteryzowano cechy wspólne, łączące go z niektórymi gatunkami publicystyki, określono możliwości odzwierciedlenia ewolucji osoby autora poprzez gatunek pamiętnikarski.Bibliografia
И. М. Вознесенская, Семантическая структура и языковые особенности дневникового текста, [в:] „Исповедальные тексты культуры”, Матер. межд. науч. конф., под ред. М. С. Уварова, Санкт-Петербург, 18–19 нояб. 2006 г., СПб, 2007, с. 119–125.
О. А. Галич, Олесь Гончар у вимірах Non fiction, Луганськ 2011.
Л. М. Гапека, А. В. Лашкевич, Личный дневник как жанр суб-литературы: проблема структуры и функции «diary» в контексте межкультурной коммуникации, [в:] Синтез документального и художественного в литературе и искусстве, Сб. статей и матер. межд. науч. конф. (3–6 мая 2006 г.), Казань 2007, с. 391–396.
Л. Я. Гинзбург, О психологической прозе, подгот. текста С. В. Путилов, Москва 1999.
Е. П. Гречаная, Автобиографические тексты российских женщин ХVIII в. на французском языке, [в:] „Автобиографическая практика в России и во Франции”, Сб. статей, под ред. К. Вьолле и Е. Гречаной, Москва 2006, с. 30–56.
Д. В. Затонский, Сцепление жанров (место автобиографии, мемуаров, дневника в становлении и жизни современного романа), [в:] Жанровое своеобразие прозы Запада, Киев 1989, с. 4–58.
О. Г. Егоров, Русский литературный дневник ХIХ века. История и теория жанра: Исследование, Москва 2003.
Ф. Лежен, «Когда кончается литература?», беседа с Ел. Гальцевой от 28 окт. 2000 г., [в:] „Автобиографическая практика в России и во Франции”, Сб. статей, под ред. К. Вьолле и Е. Гречаной, Москва 2006, с. 261–275.
М. Ю. Михеев, Фактографическая проза или пред-текст. Дневники, записные книжки, «обыденная» литература, [в:] „Человек”, 2004, № 2, с. 137–142.
В. Д. Оскоцкий, Дневник как правда, [в:] „Вопросы литературы”, 1993, № 5, с. 3–58.
С. В. Рудзиевская, Художественные возможности и истоки жанра дневника писателя, [в:] „Вестник Литературного института им. А. М. Горького”, 2002, № 1, с. 85–92.
Т. О. Скригайло, Методика обучения работе над сочинениями нетрадиционных жанров, Москва 2006.
А. Г. Тартаковский, Русская мемуаристика XVIII – первой половины XIX в.: От рукописи к книге, Москва 1991.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).