Abstrakt
У статті здійснено спробу простежити актуалізацію символіки тварин, зокрема символу орла, у сучасному суспільному дискурсі; репрезентовано намагання проаналізувати специфіку породження нового семантичного наповнення символу орла, його нових асоціативних зв'язків, виявлених в епоху динамічних соціально-політичні змін, що спроектовано передусім на події, пов’язані з Революцією гідності в Україні 2013–2014 років. Увагу акцентовано на ролі в цьому процесі літературної традиції. Проаналізовано також, як використовується символіка орла в умовах сучасної інформаційної війни.Bibliografia
Г. Гордасевич, Львів, [в:] Електронний ресурс: http://www.ukrcenter.com.
Р. Дубровський, Зооморфна метафора в поезії Галини Гордасевич, [в:] „Сучасні літературознавчі студії” 2011, № 8, ч. 2.
В. Жайворонок, Знаки української етнокультури: Словник-довідник, Київ 2006.
Валерій Корнійчук, Ехсеlsіоr Івана Франка і Яна Каспровича, [в] Електронний ресурс: http://shron.chtyvo.org.ua/Korniichuk_Valerii/Ekhselsior_Ivana_Franka_i_Yana_Kasprovycha.pdf.
П. Кралюк, Дві "Волині", [в:] Електронний ресурс: gazeta.dt.ua/personalities/dvi-volini-_.html.
Г. Микитів, Художньо-образна парадигма символів в українських козацьких піснях, [в:] „Вісник Запорізького національного університету” 2008, № 2.
Розіп'яті птиці, знайдені в Межигір'ї, до окультизму відношення не мають, [в] Електронний ресурс: https://religions.unian.ua/state/890766-rozipyati-ptitsi-znaydeni-v-mejigirji-do-okultizmu-vidnoshennya-ne-mayut.html.
Belgijski dziennik kpi z polskiej tragedii, [w:] Źródło elektroniczne: http://www.newsweek.pl/polska/belgijski-dziennik-kpi-z-polskiej-tragedii,56709,1,1.html.
I. Franko, Birkut, tłum. M. Jastrun, [w:] I. Franko, Wybór poezji, Wrocław-Warszawa-Kraków 2008.
W. Hej, Czarna kania nad krajem szybuje, tłum. Ołena Krysztalśka, [w] D. Bartosz (red.), Jak podanie ręki. Polsko-ukraińska antologia współczesnej poezji V, Poznań 2015.
M. Kruszona, Kulturalny atlas ptaków, Poznań 2008.
M. Napiórkowski, Cała prawda o Imperium Lechitów, [w] Źródło elektroniczne: http://krytykapolityczna.pl/kultura/historia/cala-postprawda-o-imperium-lechitow/
J Rolicki, Edward Gierek: Przerwana dekada, Warszawa 1990.
S. Wyspiański, Wesele, [w:] Źródło elektroniczne: http://www.krakow.pttk.pl/Wesele.pdf.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).