Abstrakt
Autor rozpatruje kulturowy wizerunek Donbasu na przykładzie współczesnej literatury ukraińskiej, zwłaszcza w powieści Ołeksija Czupy Bajki mojego bunkra (2014). Badanie donieckiej tożsamości jest trudne z powodu niewystarczającej reprezentacji w tekstach współczesnej kultury, a także za sprawą demonizacji regionu w okresie aktualnej wojny na Wschodzie Ukrainy. Bohaterowie powieści Czupy to typowi mieszkańcy Donbasu, “szarzy” ludzie, stąd w ich zachowaniu bardzo ważne wydaje się przeżywanie doznań cielesnych. Donieckie doświadczenie cielesności apeluje zarówno do sytuacji egzystencjalnej, co powoduje przewartościowanie zasad moralnych, jak i do kształtowania nowej formuły jednostki jako fenomenu społecznego.
Bibliografia
Х. Арендт, Банальність зла. Суд над Айхманом в Єрусалимі, пер. А. Котенка, Київ 2013.
М. Бланшо, Неописуемое сообщество, пер. Ю. Стефанова, Москва 1998.
Я. Грицак, Страсті за націоналізмом. Стара історія на новий лад, 2-е вид., Київ 2011.
М. Эпштейн, Философия тела, Санкт-Петербург 2006.
C. Жадан, «З одного боку, нам потрібні "Макдональдзи", з іншого — пам’ятники Леніну», [в:] “Газета по-українськи”, 2015, 3 березня. Режим доступу: http://gazeta.ua/articles/people-and-things-journal/_z-odnogo-boku-nam-potribni-makdonaldzi-z-inshogo-pamyatniki-leninu/613092.
О. Забужко, “І знов я влізаю в танк…”. Вибрані тексти 2012–2016: статті, есе, інтерв’ю, спогади, Київ 2016.
А. Киридон, Гетеротопії пам’яті. Теоретико-методологічні проблеми студій пам’яті, Київ 2016.
Г. Куромія, Свобода і терор в Донбасі. Українсько-російське прикордоння. 1870–1990-і роки, пер. з англ. Г. Кьоран, В. Агеєв; передмова Г. Немирі, Київ 2002.
М. Рябчук, Випробування війною, [в:] Електронний ресурс: http://www.ji-magazine.lviv.ua/2016/Ryabchuk_Vyprobovannya_Ukrainoyu.htm.
М. Рябчук, Дві України. Реальні межі, віртуальні війни, Київ 2003.
В. Чернецький, Картографуючи посткомуністичні культури. Росія та Україна в контексті глобалізації; aвторизований пер. з англ., Київ 2013.
Олексій Чупа, Казки мого бомбосховища: роман, Харків 2015.
Z. Bauman, Ciało i przemoc w obliczu ponowoczesności, Toruń 1995.
Ulrich Beck, Anthony Giddens, Scott Lash, Modernizacja refleksyjna: polityka, tradycja i estetyka w porządku społecznym nowoczesności, przeł. Jacek Konieczny, Warszawa 2009.
Mykoła Riabchuk, Dwie Ukrainy; tłum. z ukr., Wrocław 2005.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).